کد خبر: 2316
تاریخ انتشار: 22 خرداد 1395 - 15:20
وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد:
به طور کلی اشخاص غیر آمریکایی شامل موسسات مالی خارجی می‌توانند در معاملات مالی - بانکی ،بانک مرکزی ایران از همان آغاز اجرای برجام بدون قرار گرفتن در معرض تحریم‌ها تعامل کنند، اما اشخاص آمریکایی به طور کامل از شرکت در معاملات با ایران منع شده اند.

به گزارش فراتاب- با حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه1+5 در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، به ازای محدود شدن برنامه هسته ای کشورمان، آمریکا و اتحادیه اروپا متعهد شدند که تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران لغو شود. در همین راستا، همچنان پس از گذشت 6 ماه از اجرایی شدن رسمی برجام، هنوز موانعی جدی در مسیر تعاملات و همکاری های پولی- بانکی میان ایران و سایر کشورها دیده می شود.

بلومبرگ در این خصوص گزارش می دهد: تلاش دولت های عضو اتحادیه اروپا برای بدست آوردن حمایت های آمریکا از موسسات مالی که با ایران تجارت می کنند، به سبب ترس از جریمه های سنگین این کشور به در بسته خورده است. آرنولد والراف، رییس اداره امور اقتصادی و کنترل صادرات دولت آلمان در گفت و گویی به بلومبرگ می گوید: خطر نقض تحریم های آمریکا و جریمه از سوی این کشور به صورت جدی مطرح است و مسئولان باید فکری جدید در این مورد بکنند.

در همین راستا، منابع مطلع در این باره اعلام کرده اند که با توجه به پتانسیل هایی که برای تجارت میان ایران و این اتحادیه وجود دارد، تعداد زیادی از مقامات اروپایی در تلاش اند تا آمریکا را متقاعد کنند تا در مورد تجارت کشورهای اتحادیه اروپا  با ایران به صورت شفاف عمل کرده و ضمانت هایی در مورد دامنه و کاربرد تحریم های  باقیمانده در اختیار بانک های اروپایی قرار دهد.

به طور کلی با توجه به دامنه دار شدن این موضوع و خطری که اجرای برجام را از این منظر تهدید می کند، روز پنجشنبه دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا دستور العمل پرسش های مرتبط با رفع تحریم های آمریکا در اینباره را منتشر کرد. در این دستور العمل به دو پرسش مربوط به اقدامات پولی- بانکی و 9 پرسش مربوط به شرکت های خارجی که حاکمیت آنها بر عهده اشخاص آمریکایی بوده پاسخ داده شده است.

در این گزارش در پاسخ به این که چه تحریم‌هایی علیه بانک مرکزی ایران لغو شده و چه تحریم‌های باقی می‌ماند آمده است، به طور کلی اشخاص غیر آمریکایی شامل موسسات مالی خارجی می‌توانند در معاملات مالی-بانکی، بانک مرکزی ایران از همان آغاز روز اجرای برجام بدون قرار گرفتن در معرض تحریم‌ها تعامل کنند، اما اشخاص آمریکایی به طور کامل از شرکت در معاملات یا توافق با دولت  ایران و موسسات مالی ایرانی از جمله بانک مرکزی منع شده‌اند.

در این دستورالعمل درباره‌ی تسویه حساب‌های معاملاتی که با دلار انجام می‌شود آمده است: با توجه به اینکه اشخاص آمریکایی از صدور کالا، خدمات یا تکنولوژی به طور مستقیم یا غیر مستقیم منع شده‌اند که شامل خدمات مالی نیز می‌شود، پس از روز اجرا موسسات مالی خارجی لازم است تا اطمینان یابند که تسویه معاملاتی که با دلار انجام می‌شود را از طریق موسسات مالی آمریکایی انجام ندهند.

در این گزارش آمده است: حضور یک یا چند نفر آمریکایی در هیات مدیره یا فعالیت به عنوان مدیر ارشد در یک شرکت غیر آمریکایی غیر ایرانی ضرورتا مانع انجام معامله آن شرکت با اشخاص ایرانی که در فهرست اتباع خاص تعیین شده نیستند، نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این دستور العمل با اشاره به برخی از تحریم‌های به جا مانده بعد از روز اجرا تصریح شده است که ممنوعیت تجارت داخلی آمریکا در رابطه با ایران همچنان به جای خود باقی می‌ماند. در روز اجرای برجام آمریکا تحریم‌های ثانویه مرتبط با هسته‌ای که در برجام به آن اشاره شده است را لغو کرد. از جمله این لغو تحریم‌ها می‌توان به تحریم‌های مالی و بانکی مرتبط با تحریم‌ها، تحریم‌های خدمات تضمینی و بیمه، تحریم‌های بخش انرژی و پتروشیمی ایران تحریم‌های حمل و نقل دریایی و کشتی سازی اشاره کرد. افزون بر لغو تحریم‌های ثانویه مربوط به هسته‌ای آمریکا در روز اجرا 400 فرد و شرکت را از فهرست اتباع خاص تعیین شده و اشخاص تحریم شده دفتر کنترل اموال خارجی وزارت خزانه داری را حذف کرد.

نظرات
آخرین اخبار