کد خبر: 2149
تاریخ انتشار: 10 خرداد 1395 - 11:59
در دیدار وزرای امور خارجه ایران و لهستان مطرح شد:
وزرای خارجه ایران و لهستان سند رایزنی های سیاسی را به منظور ایجاد همکاری های منظم میان دو کشور امضاء کردند. گفتنی است، این سند، چارچوبی برای رایزنی های منظم دوجانبه به منظور ایجاد زمینه همکاری های آتی دو کشور در موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

فراتاب- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به همراه یک هیات سیاسی- اقتصادی به منظور سفری 5 روزه به کشورهای اروپایی ،تهران را به مقصد لهستان ترک کرده است، شامگاه یکشنبه وارد ورشو پایتخت این کشور شد. قرار است ظریف پس از مذاکره با مقامات لهستانی، امروز این کشور را به مقصد فنلاند ترک کند. بنا بر اعلام اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت خارجه، وزیر خارجه کشورمان قرار است، پس از فنلاند به کشورهای سوئد و لتونی نیز سفر کند.
ظریف و ویتولد واشچیکوفسکی وزیر خارجه لهستان در مراسم ضیافت رسمی شام در خصوص حوزه های مختلف همکاری اقتصادی دو کشور، از جمله در زمینه انرژی و روابط بانکی و همچنین مسائل بین المللی به بحث و تبادل نظر پرداختند. در ادامه ظریف و واشچیکوفسکی در سخنان کوتاهی به سوابق تاریخی همکاری های دو ملت و ظرفیت های فعلی گسترش روابط دو کشور در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی پرداختند.

امضای سند همکاری های سیاسی میان ایران و لهستان
در همین راستا، وزرای خارجه دو کشور همچنین سند رایزنی های سیاسی را به منظور ایجاد همکاری های منظم میان دو کشور امضاء کردند. گفتنی است، این سند، چارچوبی برای رایزنی های منظم دوجانبه به منظور ایجاد زمینه همکاری های آتی دو کشور در موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.
به گزارش ایرنا، واشکوچیکوفسکی پس از امضای این سند ایران را کشوری مهم در عرصه بین الملل توصیف کرد و گفت: اگر ایران نبود تمدن ما نمی توانست اینگونه پیشرفت داشته باشد.
وی تاکید کرد: جایگاه مهم ایران در منطقه خاورمیانه همکاری سیاسی و اقتصادی با این کشور را برای ما مهم کرده است.
واشکوچیکوفسکی با بیان اینکه ایران نه تنها کشوری مشکل زا نیست بلکه در برطرف کردن مشکلات نقش مهمی ایفا می کند، تصریح کرد: بسیار خوشحالم که پس از تحریم و محرومیت هایی که اعمال شد، ایران به عرصه بین المللی بازگشته و به عنوان عامل مهم نقش آفرینی می کند.
وی از ایران به عنوان کشوری بزرگ که در لهستان همواره قابل احترام زیاد است یاد کرد و افزود: تاریخ ما در دهه 70 و 80 قرن 20 مشابه ایران است چراکه هر دو کشور برای رهایی از تسلط بیگانگان تلاش کردند.
وزیر امورخارجه لهستان اضافه کرد: در سال 1989وقتی که هر دو کشور به تغییرات اجتماعی و اقتصادی روی آوردند تاریخ کشورهایمان نیز شبیه هم شد.
واشکوچیکوفسکی با بیان این که پس از مذاکرات هسته ای با خوشحالی به ورود ایران در عرصه بین المللی خوشامد می گوییم، خاطرنشان کرد: امیداوریم با امضای این یادداشت تفاهم صفحه جدیدی در همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور گشوده شود.

نظرات
آخرین اخبار