کد خبر: 11566
تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1400 - 20:10
ماهواره‌های ناسا قادرند علائم شروع ناآرامی‌های آتشفشانی را سال‌ها قبل از فوران تشخیص بدهند. نشانه‌های واضحی از فوران آتشفشان در آینده وجود دارد که افزایش فعالیت لرزه‌ای زمین، تغییر در انتشار گازها و تغییر شکل ناگهانی زمین از جمله آنها است.

ماهواره‌های ناسا قادرند علائم شروع ناآرامی‌های آتشفشانی را سال‌ها قبل از فوران تشخیص بدهند؛ نشانه‌های واضحی از فوران آتشفشان در آینده وجود دارد که افزایش فعالیت لرزه‌ای زمین، تغییر در انتشار گازها و تغییر شکل ناگهانی زمین از جمله آنها است و پیش‌بینی دقیق چنین فوران‌هایی بسیار سخت است.

این امر تا حدی به این دلیل است که هیچ دو آتشفشانی کاملاً یکسان رفتار نمی‌کنند و به این دلیل که تعداد کمی از 1500 آتشفشان فعال جهان سیستم نظارتی دارند،‌ در بهترین شرایط،‌ دانشمندان می‌توانند فوران یک آتشفشان تحت نظارت را چند روز قبل از وقوع با دقت پیش‌بینی کنند اما اگر این پیش‌بینی ماه‌ها یا حتی سال‌ها قبل اتفاق بیافتد چقدر هیجان‌انگیز خواهد بود؟!

دانشمندان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا با همکاری دانشگاه آلاسکا روش جدیدی ایجاد کرده‌اند که ما را به این واقعیت نزدیک می‌کنند؛ تیم‌های تحقیقاتی بیش از 16 سال، داده‌های حرارتی تابشی را از طیف‌سنج‌های تصویری با وضوح متوسط، بوسیله ابزارهای موجود در ماهواره‌های ناسا برای چندین نوع آتشفشان که در دو دهه گذشته فوران کرده است را تجزیه و تحلیل کرده است.

دانشمندان معتقدند که افزایش گرما ممکن است در اثر فعل و انفعالات بین مخازن ماگما و سیستم‌های گرمابی ایجاد شود؛ ماگما یا همان سنگ‌های مذاب زیرسطح زمین، حاوی گازها و مایعات مختلف است. این مواد وقتی از طریق آتشفشان بالا می‌رود، گازها به سطح پخش می‌‌شوند و می‌توانند گرما بدهند. این گاززدایی می‌تواند جریان آب زیرزمینی و بالا آمدن سطح آب و همچنین گردش گرمابی را که می‌تواند دمای خاک را افزایش دهد،‌ به دنبال داشته باشد.

"لوندگرن" یکی از دانشمندان ناسا معتقد است که آتشفشان‌ها مانند یک جعبه شکلات مخلوط هستند، ممکن است شبیه هم باشند اما در داخل آنها تنوع زیادی وجود دارد؛ با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و روش‌های جدید حرارتی که تغییرات دمای اطراف آتشفشان‌ها را اندازه‌گیری می‌کند، مشخص خواهد شد که کدام آتشفشان‌ها بیشترین احتمال فوران را دارند.

نظرات
آخرین اخبار