تئاتر خیابانی بازنمایی زندگی به روایتی ملموسی تر | فراتاب
کد خبر: 9717
تاریخ انتشار: 1 شهریور 1398 - 18:13
به بهانه برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان؛
تئاترهای خیابانی عموما دربرگیرنده مضامین مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... هستند که بازیگر با کمک تکنیک های خاص خود سعی در انتقال این مضامین به مخاطب دارد.

فراتاب- در این شکل از تئاتر، ارتباط آفرینندگان با مخاطبین به صورت چهره به چهره بوده و هر کدام معنای دیگری می یابند، گاهی در این نوع از اجرا جای آفریننده با مخاطب نیز عوض شده و گاهی این دو در هم حل شده و مضمونی ناب را خلق می کنند.

این نوع از نمایش در دهه های دوم و سوم از قرن بیستم در کشورهایی همچون روسیه، فرانسه، آلمان و هلند پا گرفت و به تدریج به سایر نقاط جهان تسری پیدا کرد. در ایران اما این تاریخ به قبل از انقلاب اسلامی برمی گردد که چند جشنواره در همین زمینه برگزار شد اما نطفه آن شکل نگرفته، از دور خارج شد. در سال های پس از انقلاب اجراهای خیابانی به صورت پراکنده انجام می شد تا اینکه از سال 1373 این گونه از تئاتر به جشنواره تئاتر فجر پیوست تا نگاه جدی تری را به دنبال خود بکشاند.

این گونه اجراها در فضای باز باعث خواهد شد تا دریچه جدیدی از تفکر و نگرش در مخاطب ایجاد شود و همچنین راهکاری خواهد بود برای فراموش کردن عدم فضای مناسب اجرا در برخی از شهرها.

تئاتر خیابانی نیز در کردستان از دهه 80 وارد حوزه نمایش این استان شد و اینک در سال 98 چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از فردا دوم شهریور به مدت 4 روز آغاز خواهد شد.

به نظر می رسد این جشنواره توانسته است جایگاه خود را تا حدود قابل قبولی در میان مخاطب پیدا کند، چرا که میزان استقبال از این جشنواره در چند سال اخیر بسیار مطلوب به نظر می رسد و حضور گروه های تئاتر بین المللی قوی نیز موید این مطلب است.  

طبق اعلام دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر مریوان، از میان ۲۰۲ نمایش داخلی ۲۸ اثر جواز شرکت در بخش نهایی جشنواره را کسب کردند و در در بخش بین الملل نیز ۱۰۰ اثر خارجی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده ۱۰ اثر از آنها به نمایش در خواهد آمد.

«فاتح بادپروا» همچنین طی حکمی داوران این دور از جشنواره را اعلام کرده و گفته است که مهرداد رایانی‌ مخصوص، شهرام زرگر و مه‌لقا باقری به عنوان داوران سه بخش بین‌الملل، دگرگونه اجرایی و مرور انتخاب شدند.

به گفته وی همچنین مجید امرایی، مجید صالحی و امیرحسین شفیعی نیز داوری بخش‌های آزاد، آیینی سنتی و کودک و نوجوان را به عهده دارند.

 

گزارش از ظریفه احمدی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

 

نظرات
آخرین اخبار