کد خبر: 9337
تاریخ انتشار: 1 مرداد 1398 - 13:09
دکتر زهرا احمدی پور رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی در گفت و گو با فراتاب:
گزارش فراتاب از غرفه مرکز آموزش مدیریت دولتی

 فراتاب گروه علمی: نمایشگاه بین المللی الکامپ با حضور شرکت ها و سازمان های مختلف دولتی، خصولتی و خصوصی به محلی برای به نمایش درآوردن تازه های پیشرفت در صنعت فناوری و الکترونیک و تجارت دیجیتال تبدیل شد در همین زمینه مرکز آموزش مدیریت دولتی نیز حضوری پررنگ داشت، خانم دکتر زهرا احمدی پور رئیس این مرکز در حاشیه نمایشگاه مذکور به سوالات فراتاب در این زمینه پاسخ داد که مشروح آن بدنبال خواهد آمد:

 

خانم دکتر احمدی پور اهمیت نمایشگاه الکامپ برای شما در جایگاه ریاست مرکز آموزش مدیریت دولتی چیست؟

نمایشگاه ها فرصت معرفی خدمات و محصولات و همچنین فرصت تعامل و ارتباط دستگاه ها و موسسات را مهیا می کنند و الکامپ به طور خاص در بخش دستاوردهای الکترونیکی و فناوری این فرصت را فراهم می کند. از آنجایی که نمایشگاه سالانه الکامپ محلی است تا توانمندی های دستگاه ها و سازمان ها در ارائه خدمات مبتنی بر فناوری های نوین نمایش داده شود و دستگاهها بر اساس کیفیت خدمات نوین خود سطح بندی می شوند از این رو فرصتی مهم برای معرفی سازمان های خلاق و نوآور است.

مرکز آموزش مدیریت دولتی در این نمایشگاه شرکت کرد تا  زیرساخت های فنآوری خود را معرفی کند و نشان دهد که چگونه متناسب با چارچوب و مشخصات دولت الکترونیک، دوره های آموزشی و خدمات خود را طراحی و ارائه می کند تا دستگاه ها دیگر و مخاطبان بتوانند متناسب با این ظرفیت ها و زیرساخت های موجود، تعاملات خود را با مرکز گسترش دهند و از خدمات مرکز استفاده کنند.

چرا امسال مرکز در این سطح عالی در نمایشگاه الکامپ شرکت کرده است؟

مرکز طی سال گذشته فرآیندهای خود را اصلاح کرده است و بخش موثری از خدمات خود را مکانیزه کرده و آنها را در قالب دولت الکترونیک ارائه می کند که این تلاشها و زحمات  باید در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می گرفت تا رضایتمندی بیشتر و بهره مندی بهتر فراگیران محقق شود. علاوه بر این معرفی برنامه ریزی های جدید مرکز به منظور ارتقا کارایی و اثر بخشی دوره های بهبود مدیریت و افزایش ضریب نفوذ آموزش در سیستم اداری یکی دیگر از دلایل شرکت در این نمایشگاه است.

مشخصا بفرمایید در حوزه آموزش های الکترونیک و فناوری از راه دور، مرکز چه اقداماتی را انجام داده یا در دست اجرا دارد؟

با توجه به ضرورت مدیرت زمان و استفاده از ظرفیت آموزش های الکترونیکی موضوع طراحی آموزشهای غیرحضوری، همچین تدوین  و ارایه محتواهای آموزشی به صورت متنی و چند رسانه ای در فضای وب به عنوان یک اولویت در مرکز در نظر گرفته شده است. از این رو سعی شده است دوره های آموزشی در قالب های متفاوت آماده و طراحی شوند تا در وضعیتی منعطف، کارمندان و مدیران بتوانند از بسته های آموزشی غیر حضوری بهره برداری کنند.

همچنین تقویت زیرساخت ها به منظور  امکان شرکت افراد در همایش ها و نشست های تخصصی به صورت وبینار فراهم شده است که تمامی مراکز استانی و همکاران مرکز در سراسر کشور به برنامه ها و خدمات آموزشی متصل می شوند. به عبارت دیگر استفاده از ظرفیت های فناوری نوین و وبینار موجب شده تا طیف مخاطبان بیشتری در دوره های مرکز شرکت کنند.

بُعد دیگر مسئله، جهت گیری اصلی مرکز در زمینه مدیریت و صرفه جویی هزینه ها است. به هر میزان که دوره ها به صورت الکترونیک برگزار شود هزینه ها هم کاهش پیدا می کنند

به طور کلی برگزاری دوره ها و آزمون های غیرحضوری در قالب آموزش های نرم افزای موبایلی، وبینار، تحت وب و سیستم های پیام رسان، ظرفیت و فرصت آموزش را برای هر مدیر و کارمندی در هر شرایطی مهیا می کند.  

با توجه به پنجاه سالگی مرکز، راهبردها، استراتژیها و برنامه ها  آتی مرکز برای نیمه دوم قرن چه خواهد بود؟

18 تیر 1398 پنجاهمین سالگرد تاسیس مرکز آموزش مدیریت دولتی بود و در این پنچ دهه فعالیت، مرکز با توجه به تغییرات ساختاری که در آن اتفاق افتاده است؛ دچار افت و خیزهای مختلفی شده است. با این حال در سال گذشته مطالعات آسیب شناسی از وضعیت موجود مرکز  انجام شد که با توجه به نتایج آن، برنامه های عملیاتی تعریف و تنظیم شد. اولین اقدام حرکت به سمت بازآفرینی مرکز در حوزه وظایف و تکالیف اصلی و تعریف شده در این پنجاه سال بود که مرکز بنا به دلایلی نتواسته است آنها را اجرایی و عملیاتی کند. این برنامه ها به دلیل وجود رقبای جدید در حوزه آموزش نیاز به بازنگری جدید داشتند. همچنین نظام اداری ما نیازمند آموزش و تربیت مدیرانی است که بتوانند مسائل و موضوعات امور عمومی کشور را تدبیر کنند. لذا بهبود مستمر سطح دانش مدیران موجود کشور تکلیفی است که برعهده مرکز است.

از این رو پس از نیم قرن تجربه و مسیری که پیش روی مرکز قرار دارد و همچنین در راستای برنامه چشم انداز کشور و همچنین گام دوم انقلاب، به دنبال آن هستیم با باز آفرینی و بازنگری ساختاری، مرکز آموزش مدیریت دولتی به عنوان پایگاه مستحکم و برجسته نظام آموزش اداری و مدیریتی کشور ایفای نقش کند و در حافظه نظام اداری احیا شود. همچنین مرکز باید بتواند برای تربیت مدیران راهبردی آینده کشور برنامه ریزی انجام دهد و باتوجه به تغییرات جامعه، مقتضیات نظام اداری و دانش روز مدیرانی را تربیت کند که سرمایه های کشور باشند.

سطح نمایشگاه الکامپ را چطور می بینید؟

با توجه به اینکه تمام کارشناسان مربوطه در حوزه فناوری های نوین و مدیران و دستگاه ها حضور داشته اند نمایشگاه دارای سطح خوب و با کیفیتی است.  نکته مهم حضور پر رنگ دستگاه ها، سازمان ها و ادارات دولتی است در الکامپ است و به نظر می رسد دستگاه های دولتی امسال با برنامه بیشتری در نمایشگاه شرکت کرده اند. این نشانگر آن است که دستگاه های اجرایی در حال حرکت به سوی استقرار موثر دولت الکترونیک در کشور هستند و این خود موجب تسهیل در خدمات رسانی بهتر و رضایتمندی بیشتر مردم خواهد شد.

نظرات
آخرین اخبار