کد خبر: 9264
تاریخ انتشار: 8 تیر 1398 - 01:34

فراتاب - گروه فرهنگی: دانشگاه کردستان که مسئولیت کمیته علمی اولین کنگره بین المللی مشاهیر کُرد را برعهده دارد، این روزها بیش از هر زمانی در تکاپوی میزبانی هرچه بهتر این کنگره است.

به گزارش خبرنگار کنگره بین المللی مشاهیر کُرد، کمیته علمی دانشگاه کردستان از شش ماه پیش فعالیت کار خود را آغاز کرد و در اولین اقدام شش کارگروه زبان و ادبیات، هنر، کشاورزی، علوم پایه، علوم انسانی و پزشکی را در زیرمجموعه خود تشکیل داد.
اعضای این کارگروه‌ها را اساتید برجسته داخل کشور و حتی خارجی تشکیل می‌دادند که در هر کدام از کارگروه‌ها، براساس معیارها و شاخص‌هایی مشاهیر انتخاب شدند.
این روزها از مسئولان و اساتید دانشگاه گرفته تا دانشجویانی که در جریان برگزاری کنگره هستند، شور و شوق خاصی در چهره‌های آنها نمایان است و همه از برگزاری چنین کنگره‌ای خرسند هستند.
در این گزارش خلاصه‌ای از آخرین اقدامات صورت گرفته در دانشگاه کردستان و کمیته علمی کنگره از زبان مسئولان امر آمده است و همچنین با تعدادی از دانشجویان نیز در مورد اهمیت برگزاری این کنگره به گفتگو نشستیم.

*تعمیر و بازسازی تالار مولوی دانشگاه کردستان

پرفسور رحمت صادقی، رئیس دانشگاه کردستان که ریاست کمیته علمی کنگره مشاهیر کُرد را نیز برعهده دارد، در این باره اظهار کرد: مکان برگزاری این همایش دانشگاه کردستان است که در جهت میزبانی هر چه بهتر کنگره، از حدود یک ماه پیش کار تعمیر و بازسازی تالار مولوی این دانشگاه انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه در تالار مولوی بیش از ۳۰ سال است که برنامه اجرا می‌شود، افزود: در حال حاضر چهار تیم به صورت موازی مشغول بازسازی و اجرای این پروژه هستند و تا چند روز قبل از آغاز کنگره کار بازسازی به اتمام خواهد رسید.
صادقی خاطرنشان کرد: کمیته علمی کارهایی نظیر انتخاب سخنرانان و مشاهیر را به پایان رسانده است.

دکتر بهروز چمن آرا، رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان و دبیر کمیته علمی کنگره مشاهیر کُرد نیز به آخرین اقدامات دانشگاه در راستای برگزاری هر چه بهتر کنگره اشاره و اظهار کرد: تاکنون حدود 90 درصد از وظایف محوله به دانشگاه را به پایان رسانده‌ایم و تا چند روز آینده نیز مابقی اقدامات را انجام خواهیم داد. 
وی افزود: با همکاری کمیته اجرایی که مسئولیت آن برعهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است برنامه ریزی برای حضور میهمانان صورت گرفته و در این راستا یک سفر را به اقلیم کردستان عراق داشتیم و به صورت حضوری از مشاهیر و میهمانان برای حضور در کنگره دعوت کردیم.
دبیر کمیته علمی کنگره مشاهیر کُرد به حضور 30 نفر از مشاهیر کُرد در این کنگره اشاره و خاطرنشان کرد: تالار مولوی نیز در دست تعمیر و بازسازی است که گنجایش آن را به 500 نفر میهمان افزایش داده‌ایم.
وی گفت: مسئولان ارشد کشور، مسئولانی از اقلیم کردستان عراق، خانواده مشاهیر و از همه اقشار و اصناف برای حضور در این کنگره دعوت شده‌اند.
اما در ادامه به جمع دانشجویان دانشگاه کردستان رفتیم و نظر آنها را در مورد این کنگره جویا شدیم.

*حضور در جمع مفاخر کُرد برای دانشجویان مایه خرسندی است

یکی از دانشجویان رشته زبان و ادبیات کُردی در مورد اهمیت این کنگره اظهار کرد: برگزاری چنین کنگره‌ای در استان کردستان علاوه بر معرفی این استان و استفاده از این فرصت برای معرفی جاذبه‌های آن به میهمانان مدعو، با توجه به اینکه شخصیت‌ها و افراد مدعو عمدتا افرادی تاریخ ساز در حوزه‌های مختلف هستند، حضور در جمع آنها شاید تکرار نشدنی باشد. 
احمدی، با اشاره به اینکه برگزاری این کنگره چون بُعد بین المللی دارد موجب شناساندن مشاهیر کُرد در همه جای جهان می‌شود، گفت: همچنین ارتباط رو در رو با مشاهیر کُرد طی دو روز برگزاری کنگره اتفاق خواهد افتاد که شاید جز از این طریق، این امکان هرگز برای ما دانشجویان میسر نشود.
وی ادامه داد: اکنون که کردستان مفتخر به میزبانی از مشاهیر کُرد جهان است، این کنگره باید به گونه‌ای شایسته و در شان این افراد برگزار شود که برای محقق شدن این امر اطلاع رسانی خوب ضروری است. 
این دانشجوی رشته زبان و ادبیات کُردی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه برخی از این افراد ممکن است برای اولین بار به کردستان بیایند، باید فضای بصری خوبی طی این روزها در دانشگاه و سایر مکان‌های برگزاری برنامه‌های جنبی کنگره ایجاد شود تا خاطره ای خوب از کردستان در ذهن آنها نقش ببندد.
وی در پایان از زمان برگزاری کنگره انتقاد کرد و افزود: با توجه به اینکه زمان برگزاری کنگره در اواسط روند برگزاری امتحانات دانشگاه است، به همین دلیل عملا فرصت حضور در کنگره برای تعدادی از دانشجویان علاقمند سلب شده است.

*استفاده از المان‌های کُردی در طراحی تالار مولوی دانشگاه کردستان

یکی از دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه کردستان هم که در تالار مولوی دانشگاه کردستان مشغول به انجام کار طراحی و آماده سازی سِن تالار بود، در گفتگو با ما اظهار کرد: در طراحی سن تالار سعی کرده‌ایم که از المان‌های کُردی استفاده کنیم و همچنین اینکه طراحی سن با موضوع کنگره مرتبط باشد.
سینا آرمان، در مورد اهمیت برگزاری این کنگره نیز گفت: این کنگره چون بین المللی است، باعث می‌شود که کُردها بیشتر معرفی و شناخته شوند.
وی خاطرنشان کرد: آشنایی دانشجویان با مشاهیر و همچنین آشنایی دانشجویان غیربومی با فرهنگ، پیشینه و مفاخر کُرد از جمله نقاط مثبت کنگره است.
شهر سنندج و دانشگاه کردستان در روزهای 11 و 12 تیرماه میزبان مفاخر کُرد و میهمانان کنگره مشاهیر کُرد است و قطعا امسال این رویداد، بزرگترین رویداد فرهنگی در این دانشگاه خواهد بود.
این کنگره به ریاست استانداری کردستان و توسط دو کارگروه اجرایی که مسئولیت آن به اداره کل فرهنگ و ارشاد کردستان سپرده شده و همچنین کمیته علمی که به دانشگاه کردستان واگذار شده، برگزار خواهد شد.

نظرات
آخرین اخبار