کد خبر: 9183
تاریخ انتشار: 7 فروردین 1398 - 04:10
گفت و گوی فراتاب با نیکی کریمی
کُردها همیشه در ذهنم مردمانی اصیل، مهربان و با تاریخ و فرهنگی غنی بوده اند

فراتاب گروه اجتماعی: تمام جانمان با آنها لرزيد با آنهایی که کودکانشان را زیر آوار جستجو کردند، با آنهایی که صدای نفس های مادرانشان را هنوز می شنیدند و آنهایی که پدرانشان را در میان سنگ ها جستجو می کردند. یک سال از فاجعه بزرگ زلزله کرمانشاه گذشت هر چند اتفاقی تلخ و ناگوار بود اما مردم کشور اعم از فعالان مدنی، هنرمندان و دیگر گروه ها با همت غیرقابل وصف خود به کرمانشاهیان نشان دادند که آنان تنها نیستند و در حرکتی تاریخی، ملی و خودجوش شاهد گسیل سیل کمک های مردمی و حضور آنان در مناطق زلزله زده بودیم، حرکتی که اگرچه نه با شدت قبل، اما همچنان تا به امروز ادامه داشته و دارد.

در این بین برخی از چهره های مشهور هنری و ورزشی و حتی دانشگاهی کشور حضوری فعالانه و موثری از خود ایجاد کردند، «نیکی کریمی» یکی از فوق ستاره های سینمای ایران طی سه دهه اخیر است که به مانند بسیاری دیگر ساعاتی پس از وقوع زلزله از طریق شبکه های اجتماعی از آغاز فعالیت هایش برای جمع آوری کمک های مردمی به زلزله زده ها خبر داد. حرکتی که با استقبال قابل توجهی روبرو شد و از سوی دیگر بازتاب زیادی نیز یافت و خود باعث الگو شدن برای بسیاری دیگر شد امری که از دید مردم آسیب دیده و زلزله زده کرمانشاهی نیز پنهان نماند و اینک پس از یک سال و اندی از آن ماجرای حزن انگیز جمعی از فعالان مدنی و انجمن های خیرخواهانه در تهران حاضر شدند تا به پاس اقدامات و حرکت انسان دوستانه ی خانم کریمی به رسم سپاس تندیسی به وی اهدا کنند. آنچه که بدنبال خواهد آمد مصاحبه با خانم کریمی در حاشیه این مراسم پاسداشت است. مشروح مصاحبه بدنبال خواهد آمد:

 

فراتاب: لطفا به عنوان نخستین سوال بفرمایید چه اتفاقی روی داد و چه عاملی باعث شد تا درست چند ساعت پس از وقوع زلزله بصورت داوطلبانه خود را موظف بدانید که به جمع آوری کمک های مردمی و سامان دادن به بخشی از فعالیت های مردمی برای کمک به زلزله زده ها دست زنید؟

نیکی کریمی: این خیلی واضح است که همه ما خیلی تحت تأثیر قرار گرفتیم وقتی که زلزله اتفاق افتاد به نظرم اینکه هرکسی دلش میخواست به هر نحوی که می تواند کمک کند و برای من هم این اتفاق افتاد که چطور می توانم در این کمک رسانی سهیم باشم و در نتیجه با توجه به چندین تماسی که با من از سوی دوستان و افراد مختلف انجام شد و درخواست ها و اعتماد و لطفی که دوستان و مردم به بنده داشتند، بر آن شدم تا با دادن یک شماره حساب بانکی، از مردم و دوستان و افرادی که من را می شناختند و بهم همیشه لطف و مهر داشته اند بخواهم از این طریق در کمک کردن به مردم زلزله زده کرمانشاهی اقدام کنند.

 

فراتاب: پس از انتشار پیام شما و نیز شماره حسابتان شاهد بودیم که بلافاصله بسیاری به شما مراجعه کردند و عملاً در میانه کمک های مردمی و نیز زلزله زده ها قرار گرفتید لطفا بفرمایید از آن آغاز تا به امروز در این زمینه چه کارهایی کردید؟

نیکی کریمی: کمک های مردمی خیلی سریع و بیشتر از چیزی بود که فکر می کردم و بلافاصله شاهد بازنشر پیامم در صفحه های اجتماعی مختلف و تماس ها و پیام های گسترده مردم و دوستان شدم. کمک ها هم با توجه به وضعیت آنها به دو دسته تقسیم شدند: کمک های نقدی و کمک های اجناسی. که در دومی نیاز بود مکانی را مهیا و معرفی می کردیم و کارهای لازم برای انبار و بسته بندی و ارسال. به همین دلیل از همان اول شروع کردیم به جمع آوری وسایل، وسایلی که مردم میفرستادند ما جمع آوری می کردیم و به محل زلزله ها می فرستادیم در عین الحال رقمی جمع شد که ما توانستیم کم کم یک محل زلزله زده را پس از بررسی های چندی انتخاب و در بازسازی آن کمک کنیم. اما یک موضوع دیگر که از همان روزهای نخست فکر من را مشغول می کرد این بود که یک کانون فرهنگی برای حمایت از بچه های مناطق زلزله زده ایجاد کنیم و خدا را شکر که این اتفاق نیز افتاد و در نهایت مکان آسیب دیده ای را توسط کمک های مردمی بازسازی کرده و در نهایت به «کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان» تحویل دادیم و می توانم این خبر خوب را به شما بدهم که اینک آن مکان در حال فعالیت و کمک رسانی به کودکان و نوجوانان است.

 

فراتاب: در این بین برخی انتقاد می کردند و همچنان می کنند که در مواقعی مانند وقوع بلایای طبیعی و یا مسائلی از این دست چهره های شناخته شده و مردمی که اختصاراً با عنوان «سلبریتی ها» از آنان یاد می کنند، نمی بایست این میزان به مسائل ورود کنند، دیدگاه شما در این خصوص و یا بهتر بگویم پاسخ شما به این نقدها و منتقدین چیست؟

نیکی کریمی: به نظر من شما هر کاری که بخواهید انجام بدهید هر جای جهان بالاخره عده ای موافق هستند و یک عده ای هم مخالف. اما موضوعی که مهم است این است که در آن زمان بسیاری از مردم هستند که نیازمند کمک های فوری هستند و وقتی در زلزله کرمانشاه شاهد وقوع فاجعه ای در سطحی گسترده و چند ده هزار نفری بودیم، دیگر نمی بایست منتظر ماند و دید که ببینیم بقیه چه می کنند و یا چه می گویند این موضوع برای من نیز بود، در همان ساعات نخست و انتشار خبر و دیدن تصاویری از زلزله، بزرکترین دغدغه ام این بود که من نوعی به عنوان یک فرد چگونه می توانم به هموطنانم کمک کنم و بخشی از آلام و دردهایشان را کم کنم. در چنین مواقعی کافی است به خودتان و کاری که می خواهید انجام بدهید ایمان داشته باشید و منم به اینکه می توانم و باید کاری کنم ایمان داشتم و دارم و لذا وارد این پروسه شدم. چون به نظرم در موقع حادثه و موقعی که کمک لازم است، آخرین چیزی که می توان به آن پرداخت و فکر کرد دیدگاه و یا نقد دیگران است.

 

فراتاب: مهمترین تجاربی که از ورود به کمک به زلزله زده ها به آن دست یافتید چه بودند؟

نیکی کریمی: از اولی که ما وارد این کار شدیم برای من یک تجربه خیلی بزرگ بود خیلی چیزها یاد گرفتم سفرهای زیادی به استان کرمانشاه و شهرها و روستاهای زلزله زده سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و قصر شیرین زدم داشتم. کردها همیشه برای من نماد مردمانی اصیل، با فرهنگی غنی و جاذبه های زیادی بوده و هستند و این را از نزدیک و در حین کمک رسانی خود بطور ملموس دیدم و می توانم بگویم تجربه های زیادی همراه با لحظه های تلخ و گاه شیرین بسیاری را در کنار بخشی از مردم کُرد تجربه کردم.

 

فراتاب: و به عنوان آخرین سوال شما پیش از این چه میزان آشنایی و ارتباط با کردها و فرهنگ کُردی داشتند؟

نیکی کریمی: یکی از دوستان بسیار نزدیک و صمیمی پدرم کُرد سنندج هستند، لذا از همان کودکی من با آنان بزرگ شدم و آشنایی نسبی داشتم و همانطور که اشاره کردم می دانستم که کُردها، ایرانیانی اصیل، با تاریخ و فرهنگ غنی هستند و اینکه بسیار مردم مهربان و پرلطف و مهمان نوازی هستند و خودم به عینه برداشت هایی که از کودکی داشتم را طی همین 16 ماه گذشته که در ارتباط بیشتر و مستمر با مردمان کُرد بوده ام دیده ام و آرزو دارم تا بار مشکلات ناشی از زلزله و نیز توسعه نیافتگی و ... در این منطقه و نیز بقیه کشور با همت و حضور مردم و همکاری بیشتر مسئولان هرچه سریع تر برداشته شود.

 

فراتاب: با سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید و آرزوی تداوم موفقیت ها

نیکی کریمی: من نیز برای شما و همکارانتان آرزوی موفقیت دارم.

 

گفت و گو از ثریا مقدمی فر – دانشجوی دکترای شیمی نساجی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار