تالستوی، فروید، الیاس اثر سینا حسینی و مسعودقدیم فلاح | فراتاب
کد خبر: 8967
تاریخ انتشار: 5 آبان 1397 - 02:07
معرفی کتاب

 فراتاب - گروه کتاب: «تالستوی، فروید، الیاس» عنوان جلد اول از پژوهشی جامع در مورد ادبیات روس با رویکرد جامعه‌شناختی است. «عصر طلایی» نام مجموعه‌ی پژوهشی‌ای است که تاکنون به صورت مستقل انجام شده و بستری مناسب برای مشارکت پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها است. 

در این کتاب که سال 97 از طرف انتشارات علمی و فرهنگی عرضه شده است آثار لف تالستوی مورد بررسی قرارگرفته است.

این کتاب ابتدا از منظر روانشناسی به بررسی کودکی تالستوی پرداخته و رد اندیشه‌های وی در مورد مرگ را در کودکی این نویسنده بررسی می‌کند و سپس با پیش رو قراردادن اندیشه‌های این نویسنده در مورد مرگ سایر آثار این نویسنده را تحلیل می‌کند. از جنگ و صلح گرفته تا مرگ ایوان ایلیچ. مرگ ایوان ایلیچ داستانی کوتاه از تالستوی است که در آن ما سرنوشت ایوان را از زبان تالستوی می‌خوانیم. فردی که بر اثر یک اتفاق مدت طولانی‌ای را در حالت احتضار در‌می‌آید. یکی از اصلی‌ترین مفاهیم در این مقاله همین مفهوم احتضار است که نوربرت الیاس، جامعه‌شناس آلمانی در این باره نظرات جدی و مهمی دارد و تصویری از جامعه مدرن ارائه می‌کند که ما تجلی روایی آن را در این اثر تالستوی به خوبی می‌بینیم. همچنین از سایر آثار تالستوی در این کتاب استفاده شده است. یکی از مسائلی که این کتاب به تبیین آن می‌پردازد، جایگاه شخصیت‌های اصلی داستان‌های تالستوی است که این موضوع زمانی برای ما واضح می‌شود که در کنار آثار داستانی، آثار غیر داستانی مانند: «اعتراف»، «چه باید کرد؟» و ... که از زبان خود تالستوی در مورد خودش می‌خوانیم، مورد مداقه قرار دهیم و در این مورد رابطه سیر تفکری خود نویسنده با شخصیت‌های اصلی داستان را متوجه خواهیم شد. رابطه‌ای مستقیم که تالستوی از گذر روایت به عنوان داستان نویس شخصیت خود را متکثر کرده و در هر اثر شخصیتی از خود متولد می‌کند که ما شاهد فراز و فرودهای وی خواهیم بود.
یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌ها برای انجام این پژوهش حاکمیت سنت ترجمه بر شناخت انسان ایرانی از متفکران جهان است. این امر قطعاً لازم و دارای مواهب بسیار است اما بسنده کردن به شناخت با واسطه زبانی از متفکران و مشاهیر تولید دانش را تحت الشعاع قرار خواهد داد و در کنار سنت ترجمه اگر به ورطه‌ی اندیشیدن به عنوان انسان ایرانی وارد شویم به احتمال زیاد اتفاقات میمونی خواهد افتاد و حوزه‌ی نقد ادبی ما و آنچه متعلق به ماست پر بارتر و پر ثمرتر خواهد بود.
«تالستوی، فروید، الیاس» روز یکشنبه 6 آبان 1397 در فروشگاه پرنده آبی انتشارات علمی فرهنگی با حضور سیدجواد میری و اسدالله معظمی و نویسندگان این کتاب رونمایی و بررسی می‌شود.

 

بازنشر این کتاب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار