کد خبر: 7122
تاریخ انتشار: 8 دی 1396 - 22:24
گزارش 60 صفحه ای و تخصصی پس از بررسی میدانی مناطق زلزله زده:
نویسندگان: مهندس داریوش شهابی و مهندس مجید حمیدی راد

 

فراتاب - گروه اقتصادی / مسکن: در تاریخ 21 آبان ماه 1396 زلزله­ای به بزرگای 3/7 بخشی وسیعی از استان کرمانشاه، پیرامون شهرستان سرپل­ذهاب، مناطق غرب ایران و شرق عراق را به لرزه درآورد که باعث خرابی ساختمانها و تاسیساتی زیربنایی شهرها و روستا­های این مناطق گردید.

ایران جزو کشورهای حادثه خیز، بخصوص زلزله خیز جهان به حساب می­آید. و وقوع زلزله در این کشور امری اجتناب ناپذیر می­­باشد، لذا آمادگی دولتها، مردم، آموزشهای مقابله با آن و همچنین انجام ساخت و ساز مهندسی و فرهنگسازی در خصوص بررسی آسیب پذیری و علل تخریب بناها و تاسیسات زیر بنایی و راهکارهای جلوگیری از آن، از جمله روشهای شاخص کاهش عواقب ناشی از زلزله است. بررسی رفتار ساختمانهای موجود و علل خرابی آنها چراغ راه ارزیابی و بازنگری آیین نامه­ها، آموزشهای فنی مربوطه و در نهایت احداث بناهای مقاوم­تردر برابر زلزله میباشد.

این نوشتار، بررسی اولیه بازدیدهای محدود ساختمانهای ساخته شده در روستاها و شهرهای مناطق زلزله زده 21 آبان 96 سرذپل ذهاب استان کرمانشاه می­باشد ،که شامل بررسی میدانی آسیب های وارده به ساختمانهای منطقه وجمع بندی کلی در این خصوص است.

پر واضح است با توجه به گستردگی منطقه زلزله زده و کثرت وتنوع سیستم­های ساختمانی، این گزارش فراگیر نبوده و اقرار می­نماید که خالی از اشکال نیز نیست.

مسیر تهیه گزارش مطابق نقشه نمایش داده شده در شکل(1) از شهر جوانرود شروع و پس از طی مسیر از منطقه ثلاث باباجانی و ازگله و بازدید روستاهای این مناطق در نهایت به شهرسرپل ذهاب که بیشترین تلفات جانی و خسارات مالی در آن بوقوع پیوسته، ختم شده است. در این مسیرسعی شده مشاهدات و بررسیها از نمونه­های مختلف ساختمانهای احداث شده در دسترس و مجاور دسترسی­ راههای ارتباطی صورت گیرد.

 

بررسی­های فوق شامل موارد ذیل می باشد.

  1. لرزه خیزی منطقه
  2. اثر ساختگاه و ملاحظات ژئوتکنیکی در چند مورد محدود
  3. بررسی عملکرد ساختمانهای روستایی (غیر مهندسی، خشتی، سنگی، بلوک)
  4. بررسی عملکرد ساختمانهای بنایی فاقد کلاف و نیمه اسکلت
  5. بررسی عملکرد ساختمانها بنایی کلافدار
  6. بررسی عملکرد ساختمانهای بتنی
  7. بررسی عملکرد ساختمانهای فولادی
  8. بررسی عملکرد اجزای غیر سازه ای و تاسیساتی
  9. اثر ضربه ساختمانهای مجاور
  10. ساختمانهای دارای عملکرد مناسب
  11. نتیجه­ گیری و پیشنهادات

برای دانلود مشروح این گزارش تخصصی برروی لینک زیر کلیک کنید

 http://faratab.com/files/content/files/sarpole-earthquake-report.pdf

 

 

 

نظرات
آخرین اخبار