کد خبر: 6113
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1396 - 13:49
سمیه بابایی
در حالی که دونالد ترامپ در حال اجرای سیاستهای تهاجمی خود در سرار جهان است، مسئله انتخابات ایران اهمیت بالایی دارد چرا که رئیس جمهور ایران باید بتواند تنش های موجود در رابطه بین دو کشور را کنترل و مدیریت کند.

 

فراتاب / گروه بین الملل: «دونالد ترامپ» در حالی توسط آرای الکترال به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد که کارشناسان و تحلیل گران سیاسی وی را فردی ضد ساختار سیاسی ایالات متحده آمریکا معرفی می کردند و دونالد ترامپ نیز بارها در طول کمپین انتخاباتی خود نظام سیاسی آمریکا را به چالش طلبیده بود.

تا جایی که به ایران و خاورمیانه مربوط می شود وی پیش از پیروزی در انتخابات از برجام به عنوان وحشتاک ترین توافق در طول تاریخ آمریکا یاد کرده بود و با تاکید بر فریب خوردن مقامات آمریکایی از مذاکره کنندگان ایرانی خواستار لغو کامل برجام بود. همچنین او از سیاست خارجه مداخله جویانه آمریکا در خاورمیانه انتقاد کرده و حمله به سوریه را اشتباهی بزرگ می دانست. از نظر وی بشار اسد و ایران در حال مبارزه با داعش بودند و در مقابل تروریست ها مقاومت می کردند. اما پس از پیروزی در انتخابات وی نه تنها وعده های تبلیغاتی خود را عملی نکرد بلکه صدور روادید برای ایرانیان و 6 کشور مسلمان دیگر را با ادعای مبارزه با تروریسم ممنوع کرد، همچنین از دیگر اقدامات او تقویت ناوگان پنجم دریایی خود که مسئول عملیات در خلیج فارس است،  حمله به «بشار اسد» به بهانه حمله شیمیایی مبهم در سوریه و در آخر  نیروهای خود را برای جنگ احتمالی با کره عازم شبه جزیره کره کرده است.

وی همچنین در اقدامی معنادار برای نخستین بار بزرگ ‌ترین بمب غیر اتمی آمریکا را در افغانستان به کار گرفت و بمب اتمی تاکتیکی بی 61 را در صحرای امریکا به کار گرفت تا پیام خود را به بازیگران چالش گر جهان برساند که نقطه تحمل آمریکا کاهش ‌یافته است. به این بهانه نشریه ویک نیز بر روی جلد مجله 16 آوریل خود با کشیدن تصویر دونالد ترامپ نوشته بود که پلیس جهانی خشن می‌شود. این رئیس‌جمهور با اقدامات غافلگیر کننده خود به همگان ثابت کرد که غیرقابل پیش ‌بینی و متفاوت از باراک اوباما عمل خواهد کرد.

در شرایط پرآشوب منطقه و جهان و وضعیتی که آمریکا به دنبال احیای تسلط خود بر نظم جهانی است ایران نیز در مرحله‌ای حساس از تاریخ خود قرار دارد و مردم ایران باید در 29 اردیبهشت با رفتن به ‌پای صندوق‌های رأی رئیس‌جمهور بعدی ایران را انتخاب کنند. همچنان که انتخاب رئیس‌جمهور آمریکا در بعد بین‌المللی اثرات بزرگی را در پی داشته است. انتخاب رئیس‌جمهور ایران نیز برای کشور ما دارای پیامدهای عمیق بین‌المللی خواهد بود.

در شرایطی که امریکا می‌کوشد که با امنیتی سازی چهره ایران در عرصه بین‌المللی برای اقدام علیه این کشور مشروعیت تولید کرده و از اجماع کافی بهره‌مند شود. همچنین همپیمانان منطقه‌ای امریکا تلاش دارند که با ایجاد ائتلاف علیه ایران و با سیاه نمایی علیه این کشور نفوذ ایران در منطقه را محدود کنند و توانایی محور مقاومت را کاهش دهند، رئیس‌جمهور آینده ایران با این چالش روبه رو است که باید چهره ای از ایران ارائه بدهد که دشمنان ایران نتوانند با تکیه‌ بر ایران هراسی دست به امنیتی سازی اقدامات ایران بزنند. از سوی دیگر اقتصاد ایران در وضعیتی است که نیازمند آرامش برای عبور از بحران و ورود به مرحله رشد است. آنچه توسط مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی نامیده شده است گرچه نیازمند اتکا به توانمندی های داخلی است اما محیط بیرونی ایران نیز باید آرام و با ثبات باشد. در طول چهار سال گذشته رویکردی بر کشور حاکم شد که محور آن میانه ‌روی در سیاست خارجی و داخلی با تکیه بر صلح‌ طلبی، همکاری، صبر و درک تفاوت‌ها بود. این نگاه در شرایطی که پرونده هسته‌ای ایران در وضعیتی بحرانی قرارگرفته بود موفق شد پرونده هسته‌ای ایران را از فصل 7 منشور سازمان ملل خارج کند و صلح ‌طلبی ایران را به جهانیان ثابت کند.

 با توجه به اینکه در دوره حاضر اصل میانه ‌روی بر سیاست خارجی کشور ما حاکم بوده و مشاهده نتایج آن می‌توان گفت که  ادامه خط اعتدال در سیاست خارجی و داخلی ایران راه مناسبی برای مقابله با اقدامات سیاه نمایانه دشمن است و درصورتی که دشمنان بخواهند از صلح ‌طلبی ایران سوءاستفاده کند و علیه ایران توطئه کنند نیروهای مسلح ایران این آمادگی را دارند که ضربه سختی به دشمن وارد کنند.

 

 

سمیه بابایی, کارشناس علوم سیاسی

باز نشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار