کد خبر: 5943
تاریخ انتشار: 8 فروردین 1396 - 11:41
چگونگی ظهور پدیده ای بنام ترامپ!
او که با بلند پروازی به تمامی اهداف خود در زندگی هم در زمینه اقتصادی و هم کسب شهرت دست یافته بود این بار به دنبال کسب عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بود.

فراتاب - گروه بین الملل: از کشتی کج و برنامه انتخاب ملکه زیبایی تا رسیدن به کاخ سفید، اوایل کسی او را جدی نمی گرفت، اما اشتهای سیری ناپذیرش و تفاوت و اراده ای که برای شنا کردن در جهت خلاف آب از خود نشان داد، باعث شد یکی پس از دیگری رقبای نحیف و نه چندان قوی جمهوریخواه را از سد راه بردارد. پیش از این بیشتر کنار نمایشهای رینگ کشتی کج و مراسم انتخاب ملکه زیبایی دیده می شد! اما اینک او برصفحه تلویزیون ها از نقشه هایش برای آمریکا و جهان در قامت چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا می گوید!

"دونالد ترامپ پدیده ای است که کشورهای خارجی مانند آن را ندیده اند"، این سخنان وزیر خارجه سابق ایالات متحده، هنری کسینجر در مورد ترامپ است. بدون تردید او یکی از استثنایی ترین روسای جمهور ایالات متحده است و همین مسئله است که او را به عنوان یک پدیده مطرح می کند.

پیش از کاندیداتوری برای ریاست جمهوری دونالد ترامپ یکی از مشهورترین میلیاردرهای آمریکا بود که قلمرو کسب ثروت و شهرت را درنوردیده بود. این تاجر هفتاد ساله در حالی وارد عرصه رقابت های انتخابی حزب جمهوری خواه شد که در ابتدا کسی او را جدی نمی گرفت اما به زودی با مغلوب کردن چهره های شناخته شده حزب توانست در کمال ناباوری عنوان کاندیدای اصلی حزب جمهوری خواه در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به دست آورد.

او که با بلند پروازی به تمامی اهداف خود در زندگی هم در زمینه اقتصادی و هم کسب شهرت دست یافته بود این بار به دنبال کسب عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بود. کمپین انتخاباتی او پوشش گسترده رسانه‌ای و توجه بین‌المللی را به خود جلب بود اما پیش بینی ها حاکی از پیروزی رقیب سرسخت او، هیلاری کلینتون بود. اما ترامپ در انتخابات سراسری8 نوامبر 2016 به طرز غافلگیر کننده ‌ای بر هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات پیروز شد. او با ۷۰ سال سن ثروتمندترین و مسن‌ترین کسی شد که ریاست  جمهوری را شروع می‌کند. او تنها کسی است که بدون هر گونه سابقه تصدی مناصب سیاسی یا نظامی به ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شده و پنجمین کسی است که با کسب آرای مردمی کمتر از رقیبش به ریاست جمهوری برگزیده شده است. و بی شک در میان پدیده های مختلف سال او را می بایست در صدر همه آنها قرار داد.

اظهار نظرهای جنجالی و رفتار خارج از عرف دیپلماتیک در کنار دیدگاه های تند و گاه نژاد پرستانه و اخلاق تند باعث شد به سرعت به یکی از داغ ترین سوژه های رسانه ای دنیا تبدیل شود، رسانه هایی که او به رویارویی با آنها پرداخته است و آنها را به صورت مستقیم دروغ گو و فریبکار خطاب می کند.

شاید بتوان گفت که او یکی از پرتنش ترین صد روز نخست زمامداری در تاریخ ایالات متحده را داشته است. او در طی این دوران با زیر سوال بردن نظم حاکم بر ایالات متحده و جهان نوید تغییر را سر می دهد. ترامپ در قامت رئیس جمهور قدرتمندترین کشور دنیا به دنبال ایجاد انقلابی نه تنها در واشنگتن بلکه در سراسر جهان می باشد، او سیستمی را به چالش می کشد که خود از درون آن بیرون آمده و به موفقیت دست پیدا کرده است.

ترامپ در حالی علیه نظم کنونی حاکم بر جهان طغیان کرده است که این موضوع سبب نگرانی بسیاری از کشورهای جهان از جمله متحدان ایالات متحده شده است. آنها با در پیش گرفتن سیاست صبر و انتظار چشم به اقدامات عملی ترامپ در عرصه سیاست بین المللی دوخته اند. هرچند میان شعارهای تبلیغات انتخاباتی و سیاست گذاری عملی تفاوت زیادی وجود دارد اما دونالد ترامپ در همین مدت کوتاه زمامداریش با اتخاذ تصمیمات رادیکال ثابت کرده که به دنبال اجرایی کردن اهدافش می باشد.

 

 

نویسنده: آرمینا آرم دانشجوی دکترای روابط بین الملل

منبع: همشهری دیپلماتیک

 

نظرات
آخرین اخبار