کد خبر: 5837
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1395 - 11:01
مسعود بارزانی در گفتگو با لوموند: برگزاری رفراندوم استقلال قطعی است
مسعود بارزانی یکبار دیگر بر انجام قطعی رفراندوم تعیین حق سرنوشت در اقلیم کردستان تاکید کرد و جدایی از عراق و تشکیل یک دولت مستقل را حق مسلم کُردها دانست

 فراتاب - گروه بین الملل: مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان اینک دارای 70 سال سن است، روز سه شنبه 21 ماه میلادی قبل از ترک کاخ الیزه جهت سپاسگذاری از حمایت های فرانسه از کردستان در جنگ با داعش، با "دوست دیرینش" فرانسوا اولاند دیدار کرد. این دیدار و سفر به فرانسه به بهانه ای تبدیل شد تا با وی که رهبری اقلیم کردستان در یکی از حساسترین مقاطع تاریخی اش را برعهده دارد گفت و گو کنیم، مشروح این گفت و گو در ادامه خواهد آمد:

 

لوموند: آیا شما از پیشروی نیروها در جنگ موصل رضایت دارید؟ آیا در مورد آینده اداره شهر موصل با بغداد توافق سیاسی انجام داده اید؟

بارزانی: جنگ با داعش در مسیر درست خودش به پیش می رود، زمانی که سمت راست رودخانه دجله آزاد شد موفقیت بزرگی در مبارزه با داعش بدست آمده، اما این امر به معنی پایان تفکر (ایدئولوژی) تروریسم نیست. از منظر سیاسی در حال گفت و گو با بغداد هستیم تا یک کمیته عالی مشترک برای اداره آینده موصل تشکیل دهیم به شکلی که نماینده همه گروه ها باشد. در خصوص تعداد حضور کردها و میان اهمیت و نفوذ آنها در موصل باید بگویم قبل از آمدن داعش 300 هزار کُرد در موصل زندگی می کردند و لیست کردها در انتخابات شورای استانی اکثریت نسبی را بدست آورد. با بغداد توافق اولیه ای درباره موصل بعد از داعش انجام گرفته و نماینده کُردها نیز در این استان حضور دارد.

 

لوموند: چنین به نظر می رسد جنگ داعش بهانه ای خوب  برای بحث و گفت و گوهای جدید میان شما و بغداد گردید؟

بارزانی: از منظر نظامی همکاری خوبی بین ما برقرار است، بویژه میان نخست وزیر عراق (حیدر عبادی) و خودم، و این ارتباط همچنان ادامه خواهد داشت. زیرا برای تمام طرفین ضروری می باشد. اما در مورد دیگر موضوعات و اختلافات، از جمله مسئله نفت مذاکرات با بغداد هیچ گونه پیشرفتی نداشته است.

 

لوموند: آیا با بغداد در مورد مناطق کردستانی خارج از مرزهای اقلیم (ماده 140) که طی جنگ با داعش به دست نیروهای پیشمرگ کُرد آزاد شده اند، توافقی انجام داده اید؟

بارزانی: توافقی در مورد باقی ماندنمان در این مناطق که ما آنها را پیش از 17- 10 -2016 یعنی پیش از حمله آزادسازی موصل، آزاد نموده ایم وجود دارد. تصمیم بر این است که مناطق قرقوش (مسیحی نشین) و باشیک نیز به دست ساکنین این مناطق اداره گردند و اگر ساکنین این مناطق خواهان برگزاری رفراندوم باشند ما نیز با خوشحالی از این تصمیم حمایت می کنیم.

 

لوموند: آیا میان بغداد و آنکارا (توافقی) در مورد ادامه حضور نیروهای ترکیه که بعد از جنگ داعش با درخواست شما به شمال عراق آمده اند وجود دارد؟
بارزانی: نخسن وزیر ترکیه پیش از آغاز جنگ موصل به بغداد رفت و توافق نامه اولیه ای میان آنها صورت گرفت. استقرار این نیروها به شکل موقت است و باید پس از پایان جنگ عراق را ترک کنند، اما زمان آن معلوم نیست.


لوموند: آیا شما از گسترش فعالیت های پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) در منطقه و افزایش ارتباطاتشان با حشد شعبی نگرانید؟
بارزانی: کلید حل مشکل پ.ک.ک در ترکیه می باشد نه در کردستان عراق. این مهم نیز باید با گفتگو و توافق سیاسی بدست بیایید. اگر رهبران ترکیه از ما در جهت کمک به حل مشکلات درخواست نمایند، برای کمک به آغاز گفتگوی صلح آماده همکاری هستیم با این وصف که بیشتر از دو سال این گفتگوی صلح قطع شده است. اما باید این درخواست از سوی آنکارا باشد. در مورد مسائل مربوط به حشد شعبی آنطور که شما گفتید باید بگویم که این نیروزها دو بخش متمایز دارند: یک بخش آنها بسیار منسجم و خوب سازماندهی شده اند و ما هیچ مشکلی با اینها نداریم اما گروه دوم که فاقد تشکیلات منجسم هستند مشکلات کوچک و متعددی ایجاد می کنند. در کل باید بگویم که همه ما در این منطقه سرنوشت مشترکی داریم و به همین دلیل باید با همراه با هم را بیابیم.


لوموند: آیا دخالت های ایران در سیاست داخلی اقلیم کردستان شما را نگران می کند؟
بارزانی: ما روابط خوبی با همه همسایه هایمان داریم بویژه با ایران. اما ما نمی خواهیم ایران به جای کُردها و عراقی ها تصمیم بگیری کند. ما مخالف چنین تاثیرگذاری احتمالی مستقیمی هستیم، که این تاثیرگذاری از مجرای فلان حزب یا گروه سیاسی و ... اجرایی شود. روابط میان تهران و حکومت اقلیم دو وجه دارد. هیچگاه قبول نخواهیم کرد که ایران در مسائل داخلی ما دخالت کند.

 

لوموند: چه مانعی برای برگزاری انتخابات در اقلیم کردستان وجود دارد در حالی که نزدیک به دو سال از پایان دوره ریاست شما سپری شده است؟

بارزانی: در ماه سپتامبر دو انتخابات برگزار می شود؛ انتخابات ریاست اقلیم و مجلس کردستان. بعد از انتخابات 2014 توافقی در میان احزاب برای تاسیس همپیمانی و تشکیل حکومت ائتلافی بوجود آمد. اما بخشی از آنها مشکلاتی ایجاد کردند و بیشتر مصالح شخصی و گرووهی خود را  مقدم می دانستند. اما رای شهروندان می تواند بهترین راه حل برای خروج از وضعیت کنونی باشد برای اینکه معلوم شود چه کسی قدرت را در دست بگیرد.

 

لوموند: آیا شما مجددا کاندیدا می شوید؟

بارزانی: قوانین اقلیم کردستان تاکید می کند که دوره ریاست اقلیم تنها چهار سال بوده که برای یک بار نیز می تواند تمدید شود. من دو دوره ریاست اقلیم را برعهده داشته ام پس از پایان دور دوم نیز به دلیل شرایط ویژه جنگ علیه داعش ناچار شدم در این پست بصورت موقت باقی بمانم. قانون اهمیت خودش را دارد تا مادامی که قانون این گونه است من خودم را کاندیدا نمی کنم. در میان احزاب افرادی هستند که می توانند خود را کاندیدا کنند و همچنین افراد مستقل نیز می توانند خود را کاندیدای انتخابات کنند و از مردم درخواست رای کنند و در این بین باید تاکید کنم که می خواهم در زمان و فرصتی که در پیش رو دارم همه توانم را برای به سرانجام رساندن و موفقیت پروسه استقلال کردستان عراق صرف کنم.

 

لوموند: در خصوص انجام رفراندوم برای اقلیم کردستان سوالی مطرح است، و آن اینکه تا بحال چند بار از سوی شما مورد تاکید قرار گرفته است، اما عملیاتی نشده است، علت چیست؟

بارزانی: این موضوع بسیار با اهمیتی است و ما آن را انجام خواهیم داد. هرچند تا تا بحال تاریخ دقیق و روشنی هم اعلام نشده است اما باید تاکید کنم که استقلال، حق طبیعی و بدیهی همه ملت هاست و ملت کُرد هم از این قاعده پذیرفته شده بین المللی مستثنی نمی باشد. و لازم است اشاره کنم که اکثریت کُردهای عراق نیز موافق این راه حل اند.

 

 لوموند: در این بین اگر کردستان سوریه خواهان استقلال شود؟ آیا شما آنها را حمایت می کنید.

بارزانی: ما از مسئله کُرد در تمام مناطق دیگر کُردنشین در خاورمیانه حمایت می کنیم البته با این پیش شرط که اختلافات و مسائلشان تنها با اسلحه و از روی قوه قهریه حل و فصل نشود.

 

منبع: سایت حزب دموکرات کردستان عراق

بازگردان به فارسی: ارشاد رشیدی رستمی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار