کد خبر: 3346
تاریخ انتشار: 11 مرداد 1395 - 08:10
قراداد گازی ایران-گرجستان
مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از امضای قرارداد صادرات گاز ایران به شرکت جی.آی.ای.سی (GIEC) گرجستان خبر داد و گفت: بر اساس این قرارداد حجم گاز ارسالی برای یک دوره چهار ماهه 40 میلیون متر مکعب است.

 فراتاب-گروه اقتصادی: تاکنون قراردادهای گازی ایران به عنوان اولین دارنده منایع گازی جهان در دوره های زمانی بلند مدت و اکثرا با شرکتهای دولتی کشورهای همسایه به امضا می رسید .اما اکنون خبر می رسد که قراردادی با حجم محدود و برای بازه زمانی کوتاه  با کشوری که دارای مرز مشترک با ایران نیست به امضا رسیده است. این خبر برای محافل انرژی داخل کشور معرف شیوه ای نوین و مدرن از قرارداهای گازی است که در صورت اجرایی شدن باید آن را موفقیتی تازه و یک نوآوری در کارنامه مبادلات بین المللی وزارت نفت به حساب آورد.مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با بیان اینکه قرارداد صادرات گاز ایران به گرجستان با یک شرکت بخش خصوصی این کشور به نام جی.آی.ای.سی (Georgian International Energy Corporation) امضا شده ، گفت: این قرارداد برای یک دوره چهار ماه و به صورت آزمایشی منعقد شده است.

به گزارش فراتاب و به نقل از ایرنا، گرجستان از تازه ترین مشتریان گاز ایران به شمار می رود که قصد دارد با هدف مصرف نیروگاهی، از کشورمان گاز خریداری کند.
بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هفته گذشته پس از دیدار با لئون یولیان وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان گفته بود: ایران یک قرارداد کوچک آزمایشی با یک خریدار گرجستانی برای خرید گاز امضا کرده است که امیدواریم این قرارداد امسال با عبور گاز ایران از خاک ارمنستان فعال شود.
انتشار این خبر با واکنش برخی مقام های گرجستانی مواجه شد، به طوری که پایگاه خبری ترند آذربایجان به نقل از مریم والیشویلی معاون وزیر انرژی گرجستان اعلام کرد: وزارت انرژی این کشور هیچ اطلاعی درباره انعقاد قرارداد واردات گاز از ایران ندارد.
اما در نهایت علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با انتشار جزییات این قرارداد، ابهام های موجود را برطرف کرد.
به گزارش وزارت نفت، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با بیان اینکه قرارداد صادرات گاز ایران به گرجستان با یک شرکت بخش خصوصی این کشور به نام جی.آی.ای.سی (Georgian International Energy Corporation) امضا شده ، گفت: این قرارداد برای یک دوره چهار ماه و به صورت آزمایشی منعقد شده است.
وی حجم این قرارداد را 40 میلیون مترمکعب برای یک دوره چهارماهه اعلام کرد و افزود: اجرایی شدن این قرارداد منوط به دریافت مجوزهای لازم از ارمنستان است.
شرکت GIEC در زمینه تولید، انتقال انرژی، تاسیسات برقابی و نیروگاه فعالیت می کند؛ همچنین واردات و توزیع گاز برای مشتریان صنعتی نیز جزو فعالیت های این شرکت است.
این شرکت که زیرشاخه گروه صنعتی گرجستان است در سال 2005 تاسیس شد و دفتر اصلی آن در تفلیس است.
قرار است گاز خریداری شده توسط این شرکت گرجی از طریق ارمنستان به این کشور ارسال شود.

نظرات
آخرین اخبار