کد خبر: 2517
تاریخ انتشار: 7 تیر 1395 - 16:01
بیانیه جامعه کُردهای مقیم مرکز (تهران):
بمباران شیمیایی سردشت توسط نیروی هوایی عراق در ۷ تیر۱۳۶۶در چهار نقطه پرازدحام شهر سردشت ازتوابع استان آذربایجان غربی انجام شد. در این حمله ۱۱۰نفر ازساکنان غیرنظامی کشته و۸۰۰۰ تن دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند

فراتاب: جامعه کردهای مقیم مرکز (تهران) در سالگرد بمباران شیمیایی سردشت توسط رژیم بعثی بیانیه ای صادر کرده است که متن آن بدنبال خواهد آمد:

«در سالروز حملات شیمیایی ددمنشانه رژیم بعثی عراق به شهر سردشت که منجر به شهادت و مصدومیت هزاران تن از مردم بی دفاع کُرد و تخریب کیلومترها از محیط­ زیست آنان شد، نمونه­ ای دیگر از جنایت علیه مردم رنج دیده کُرد بود، که آثار ناگوار آن تا به اکنون پابرجا است. حملاتی که مغایر مقررات و قوانین الزام آور بین­ المللی به­ سان پروتکل ۱۷ ژوئن۱۹۲۵ ، اسناد کنفرانس صلح لاهه، ماده ۶ اساسنامه دادگاه نورمبرگ، ماده ۳ اعلامیه حقوق بشر و کنوانسون منع کاربرد سلاح­های شیمیایی بود.

جامعه کُردهای مقیم مرکز ضمن محکومیت این فاجعه انسانی یاد و خاطره شهداء شیمیایی سردشت را گرامی می­ دارد و از مراجع ذی­صلاح خواستار رسیدگی به وضعیت افرادی است، که عوارض این حملات را تحمل می­ کنند. ضروری­ است دستگاه­ های مسئول امکانات درمانی، رفاهی، بهداشتی و…. خود رادر جهت بهبود اوضاع قربانیان شیمیایی اختصاص دهند. با این امید که ایام باقی عمر جانبازان شیمیایی با درد و مرارت کمتری سپری گردد. در پایان از دولت جمهوری اسلامی ایران درخواست می­ شود با توجه به هزینه­ های بی­شمار این منطقه از کشور در دوران هشت ساله دفاع مقدس که با محرومیت و عدم توسعه یافتگی متوازن همراه است، با بکارگیری از مفهوم تبعیض مثبت اهتمام بیشتری در جهت رفع آلام آن مردم رنج دیده بردارد.

گرامیداشت سالروز بمباران شیمیایی سردشت وقت مناسبی است تا ضمن بزرگداشت یاد و خاطره شهدای حملات شیمیایی سردشت مسئولیت دولت محترم جمهوری اسلامی ایران را در شناسایی حقوق این مردم رنج‌دیده در مجامع بین‌المللی را یادآوری نماییم.»

جامعه کُردهای مقیم مرکز
۷/تیر/۱۳۹۵

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار