کد خبر: 12386
تاریخ انتشار: 16 فروردین 1403 - 18:10
هنوز جوان است، زیبایی طبیعی و ساده‌ای دارد، می‌شود حدس زد زود ازدواج‌کرده، مادر پنج فرزند است. «داده سلما» همزمان که بچه‌اش را به کول دارد، نان تازه‌پخت را هم دسته می‌کند، و ...

فراتاب: هنوز جوان است، زیبایی طبیعی و ساده‌ای دارد، می‌شود حدس زد زود ازدواج‌کرده، مادر پنج فرزند است. «داده سلما» همزمان که بچه‌اش را به کول دارد، نان تازه‌پخت را هم دسته می‌کند، از آتش باقی‌مانده‌ی پختن نان برای درست کردن ناهار خانواده نیز غافل نمانده و «تیانه» (قابلمه) را بار گذاشته است. سپس برود سمت مشک دوغ و شروع به هم زدن آن نماید؛ همسرش «کاک رحمان» نیز مرد زحمت‌کش و مهربانی است که تمام تلاشش را برای رفاه خانواده با کمک همسرش می‌کند ...

هورامان سرزمین هزار رنگ

وقتی از هورامان نام می‌بریم، کوه‌ها، رودها، باغ‌های پلکانی و آوای سیاچمانه و مردمانی بی‌آلایش و مهربان را بخاطر می‌آوریم. سرزمینی که به علت شرایط خاص زیست محیطی، تک‌تک افراد آن به خصوص زنان، تاثیر مهمی بر چرخه‌ی کار و زندگی ‌در آن دارند. در این بین به جرات می‌توان گفت زنان هورامی از سخت‌کوش‌ترین، شجاع‌ترین و در عین حال قانع‌ترین زنان دنیا هستند.

در مناطق سخت و گاهی صعب العبور هورامان برای ادامه‌ی زندگی باید با تمام توان، بخصوص در زمستان‌های سخت آن، جنگید و تلاش کرد و این محقق نمی‌شود مگر با همکاری ‌‌و هم‌دلی زن و مرد در کنار همدیگر.

زنان هورامی از نظر نیروی کار به اندازه مردان کار می‌کنند؛ فرز و چابک و در عین حال زیبا و پر از ظرافت زنانگی و شاید همین تناقض باشد که آنان را از سایر زنان متمایز ساخته است.

این زنان پابه‌پای مردان همانند کوهستان‌های هورامان مقاوم‌ و ‌استوار در حفظ حریم خانواده کوشا و پویایند و برای تداوم زندگی مجبور به انجام فعالیت‌های متعدد هستند.

اقتصاد خانواده

زنان هورامان به‌عنوان رکن اصلی در کنار مردان برای معیشت و رفاه خانواده همواره در تلاش بوده‌اند و هیچگاه این امر کاملا به مردان سپرده نشده است. شاید حتی عایدی زحمت و تلاش آنان هم به نسبت بقیه اعضا خانواده کمتر بوده باشد.

کشاورزی

زنان در کنار کار خانه و امورات آن همواره در بحث کشاورزی هر روز و هر ساعت در کنار مردان کار نموده و تلاش می‌کنند.

امور خانه و پرورش فرزندان

زنان هورامان مانند هرجای دیگر دنیا رسیدگی به امور خانه و فرزندان نهایت تلاش خود را کرده اند و در کنار سایر امور زندگی هم مادر هستند و هم همسر.

امور فرهنگی

هر منطقه‌ای زندگی رسم و رسومات و آیین‌های خاص خود را دارد که توسط مردم همان منطقه، پاس‌داشت و برگزار می‌شود. در مناطق هورامان هم آیین‌ها و مراسم‌ها هر ساله برگزار می‌شود و زنان هم نقش پررنگی در این آیین و ‌مراسمات دارند.

هورامان و صنعت گردشگری

طی سال‌های اخیر مساله‌ی توریسم در هورامان جزیی از زندگی مردمان این منطقه شده، زنان در این زمینه شروع به فعالیت نموده‌اند و علاوه بر کارهای پیشین از این مقوله هم عقب نمانده‌اند.

و در پایان می توانم بنویسم زندگی در هورامان بدون همیاری و پشتیبانی زنان امکان ندارد، «داده سلما» هم از این قاعده مستثنی نیست، روز پر مشغله‌ای  دارد، گاوشان آبستن است و هر آن امکان دارد زایمان کند در کنار همه‌ی کارها مدام باید به آن هم سر بزند، داده سلما نمونه‌ای از زنان هورامان است که هر روز صبح تا موقع خواب بی‌وقفه مشغول کار است کاری که اگر نگوییم بیشتر از مردان نیست قطعا کمتر هم نیست و اما در این بین بایست هم همسرداری کند، هم مادری برای پنج فرزندش و هم حواسش به پدر و مادر پا به سن گذاشته هم خودش و هم رحمان همسرش داشته باشد از آن سو هم دستی در هنر و صنایع دستی دارد، کارهایی که قطعا بسیار سخت است یک نفر همه آنها را به تنهایی انجام دهد، اما در هورامان بیشتر زنان همچون سلما هستند از هر انگشت‌شان هنری و می‌بارد و با تن ظریف‌شان زیر سنگین‌ترین مسئولیت‌های زندگی می‌روند!

گزارش از نارین آتش پناه

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار