فیفا و زنان ایرانی از حضور تماشاگران تا داوری بازی‌های مردان | فراتاب
کد خبر: 12270
تاریخ انتشار: 15 شهریور 1401 - 16:29
صحبت‌های رئیس کمیته داوران در خصوص الزام جدید فیفا در رابطه با داوری زنان در ایران بازتابهای مختلفی بدنبال داشته است

فراتاب: طی روزهای اخیر خداداد افشاری رئیس کمیته داوران بعد از دوسال خبر از الزام فیفا برای حضور داوران زن ایرانی می‌دهد. این ابلاغیه بعد از گذشت دو سال از جانب فیفا و با درخواست‌های مکرر مهسا قربانی اعلام شده است. فدراسیون جهانی فوتبال برای زنان ایران موقعیت‌‌‌های بهتری ایجاد کرده از جمله کمک به حضور زنان در ورزشگاه‌ها و همچنین الزام به حضور زنان داور در مسابقات و قضاوت مردان، و این ضرورت حضور زنان در کنار مردان در فوتبال را نشان می‌دهد.

شروط لازم برای داوران زن 

علی خسروی عضو کمیته‌ داوران درباره شرایط لازم برای داوری زنان گفت: ‌زنان برای شرکت در مسابقات آسیایی و جهانی باید لایسنس var  داشتە باشند و همچنین در مسابقات مردان داوری کرده باشند.

 با توجه به قوانین و محدودیت‌های ایران این شرط منتفی است و باید منتظر بود تا ببینیم فدراسیون فوتبال ایران چه راه حلی برای این مشکل دارد و آیا اصلا دغدغه‌ای برای حل آن دارد!؟

خسروی با اشاره به اینکە دربین 800 زن داور دنیا دو نفر از آنها ایرانی هستند آنها را مهسا قربانی و انسیه خباز مافی‌‌نژاد دانست که تنها مهسا قربانی لایسنس var دارد و هیچ کدام از آنها مسابقات مردان را داوری نکرده‌‌اند.

وی افزود: در صورت نبود شرایط برای حضور زنان ایران، از زنان کشورهای دیگر نظیر ازبکستان، تاجیکستان و... استفاده خواهند کرد. خسروی با اینکه بە گفتە خودش هیچ مشکلی با حضور زنان برای داوری مردان ندارد! اما انگار انگیزە‌ای  برای کمک کردن هم ندارد و از گزینه این نشد آن استفاده می‌کند.

وی فدراسیون فوتبال ایران را در این‌باره بدون قدرت دانست و گفت مهدی تاج که خود از بالایی‌ها است و همچنین با آنها در ارتباط است می‌تواند این مشکل را حل کند.

مهسا قربانی، تنها داور زن ایرانی دارندە لایسنس

مهسا قربانی که در خطر حذف از جام جهانی قرار دارد، تنها داوری است کە لایسنس var دارد و کاندیدای داوری در جام جهانی 2023 است کە قرار است در نیوزلند و استرالیا برگزار شود. در پی سنگ انداختن‌های  فدراسیون فوتبال برای داوری در کشور‌های همسایه اینبار خطر حذف او از جام جهانی نیز وجود دارد. وی تنها شانس خود را برای حضور در جام جهانی کمک مهدی تاج دانست تا با قدرتی که در AFC دارد مشکل را حل کند.

بازخورد مثبت درجهان

قربانی بازخورد جهانی را در مورد داوری زنان برای مردان مثبت ارزیابی کرد و استفانی فراپار را مثال زد که در مسابقات فرانسه مردان را قضاوت کرد و باز خورد مثبتی داشت.

قربانی تاکید کرد «اگر فدراسیون فوتبال این مسئله را با مسئولان مربوطه مطرح کنند امکان موافقت آن وجود دارد، همانطور که برای حضور زنان در ورزشگاه این اتفاق افتاد»

کمتر شدن خشونت‌های کلامی در ورزشگاە نشان می‌دهد حضور زنان نه تنها از نظر حقوقی برای خود زنان اهمیت دارد، که جنبه مثبت دیگر آن بالا رفتن سطح فرهنگ تماشاچیان است و رفته رفته عادات بد مانند فحاشی‌ها کمتر می‌شود و این مصداق بارز یک تیر و چند نشان است.

گزارش از شیلان نوری

نظرات
آخرین اخبار