کد خبر: 12242
تاریخ انتشار: 9 شهریور 1401 - 15:14
یک هفته پس از استقلالی‌ها، زنان طرفدار پرسپولیس امروز بلیط در دست تیم محبوب‌شان را تشویق خواهند کرد

فراتاب: ورود به ورزشگاه‌های فوتبال در ایران سال‌ها به عنوان حسرتی بزرگ و آرزویی دست نیافتنی برای بانوان فوتبال‌دوست ایرانی محسوب می‌شد، که این روزها به لطف فشارهای فیفا این آرزو برای آنها محقق شده است.

برای اولین بار بعد از انقلاب در بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال 1397، دیدار دو تیم پرسپولیس ایران و کاشیما آنتلرز ژاپن با حضور بانوان هوادار تیم پرسپولیس برگزار شد؛ دختران و زنانی که با شوق و شعفی وصف ناپذیر تیم محبوب‌شان را علی‌رغم شکست در برابر نماینده ژاپن تشویق کردند.

اتفاقی که پس از آن تکرار نشد و فیفا هر بار با تذکری جدی خواستار حضور بانوان در ورزشگاه های فوتبال ایران شده و این موضوع را لازمه ادامه حیات فوتبال ایران در عرصه‌های بین‌المللی دانست.

فیفا در آخرین نامه خود به تهران، برای رفع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها، فدراسیون فوتبال ایران را تحت فشار قرار داد و از مسئولان ورزش ایران خواست هرچه سریعتر این ممنوعیت برداشته شود.

پیش از این نیز فیفا با انتشار بیانیه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران اولتیماتوم داده بود، در صورت عدم ورود زنان به ورزشگاه‌ها، این کشور با «محرومیت» روبرو خواهد شد.

مسئولان فوتبال کشورمان که سال‌هاست نبود زیرساخت‌های لازم برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را دلیل عدم حضور آنها در مسابقات فوتبال عنوان می‌کردند، در آخرین دیدار تیم ملی در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با انتقال بازی به شکلی عجیب از تهران به مشهد و دور زدن مسئولان فیفا برای ورود بانوان به ورزشگاه، بی‌پایه بودن این ادعا را بطور کلی برای فوتبال دوستان روشن کردند، به طوری که در این دیدار زنان ایرانی برای ورود به ورزشگاه و دیدن بازی فوتبال تیم ملی ایران در مشهد، پشت درهای بسته ماندند و برخی از آنها هم با برخوردهایی مواجه شدند که بعدها عذرخواهی سرپرست وقت فدراسیون فوتبال و برخی دیگر از مقامات ورزشی را بدنبال داشت.

حالا پس از گذشت چند ماه از نامه فدراسیون بین‌المللی فوتبال، مسئولان ایرانی که انگار به تازگی متوجه جدیت فیفا در لغو ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه شده اند، طی خبری  که مجید شهیدی، مدیر کل حراست وزارت ورزش و جوانان ایران آنرا اعلام کرد به طور رسمی به این حسرت چند ساله پایان دادند و دیدار تیم‌های استقلال تهران و مس کرمان در هفته سوم لیگ برتر با حضور 500 بانوی استقلالی در ورزشگاه آزادی برگزار شد.

بر خلاف برخی دیدارهای ملی که برای فرار از محرومیت های اعمالی فیفا، تعدادی از بانوان به صورت گزینشی انتخاب شده و وارد ورزشگاه میشدند، بلیت فروشی مربوط به این مسابقه به شکل آزادانه و غیرگزینشی انجام شد حال امید می‌رود این روال در آینده با اختصاص تعداد بلیت بیشتری به جایگاه مخصوص بانوان فوتبال دوست ادامه پیدا کند.

در همین راستا و بنا به گفته مسئولان فدراسیون فوتبال ایران، دیدار امروز تیم‌های پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته چهارم لیگ برتر نیز با حضور بانوان پرسپولیسی برگزار خواهد شد.

گزارش از زهرا پرتوی

عکس: سمانه فضل‌علی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار