کد خبر: 12185
تاریخ انتشار: 12 تیر 1401 - 16:19
«فراتاب» گزارش می دهد:
نشست خبری نخستین کنگره سالیانه صنعت سیم و کابل ایران و صنایع وابسته امروز در محل این انجمن و با بررسی وضعیت این صنعت و مشکلات آن برگزار شد.

به گزارش فراتاب، صنعت سیم و کابل جزو صنایع استراتژیک کشور است که بی توجهی به آن نتایج منفی از جمله آتش سوزی در ساختمان ها از جمله حادثه پلاسکو را به همراه داشته است. 

احمدرضا شاهمرادی عضو هیات مدیره این انجمن با اشاره به اهمیت این صنعت، اظهار کرد: اصلی ترین بازارهای صادراتی این صنعت کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان، همچنین کشورهای حوزه خلیج ‌فارس و آسیای میانه است. درواقع با توجه به مشکلاتی که تحریم به همراه داشته میزان صادرات به اروپا بسیار کم است.
وی در ادامه افزود: عمده رقبای شرکت‌های ایرانی را ترکیه، همچنین کشورهای عربی نظیر اردن، امارات و عمان است.
شاهمرادی تاکید کرد: هرچند امروز 100 درصد نیاز کشور تامین می شود اما این در حالی است که واحدهای تولیدی تنها با 50 درصد ظرفیت خود فعالیت دارند.
وی همچنین درباره نخستین کنگره صنعت سیم و کابل بیان کرد: تولید و توزیع سیم و کابل‌های غیراستاندارد و همچنین مشکلات صادراتی، دو موضوع اصلی این همایش خواهد بود.
به گفته شاهمرادی، صادرات سیم و کابل غیراستاندارد، وضعیت کشور در بازارهای خارجی را نامطلوب کرده است، پیش‌بینی می‌ شود بین ۱۵ تا ۲۰ درصد محصولات تولیدی از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نباشد.

در ادامه این نشست حسین پیوندی عضو دیگر هیات مدیره این انجمن، با اشاره به مغفول ماندن این صنعت گفت: متاسفانه آنطور که باید به این صنعت توجه نشده در حالی که امروز با کمبود انرژی مواجه هستیم.
وی اظهار کرد: حدود به ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق در کشور وجود دارد که با نوسازی شبکه می‌ت وان بیش از ۲ هزار مگاوات از این کمبود را جبران کرد. اما همانطور که اشاره شد نوسازی لازمه جبران این کمبود است.
پیوندی بیان کرد: آتش ‌سوزی ساختمان پلاسکو در تهران که مطابق گزارش‌های رسمی ناشی از اتصال سیم برق بود، براساس آمارهای منتشر شده حدود ۴۰ درصد آتش ‌سوزی ساختمان‌ ها به دلیل ضعف در کیفیت سیم و کابل ‌های مورد استفاده است.
به گفته وی، مصرف سالیانه مس در صنعت سیم و کابل ۱۲۰ هزار تن و مصرف آلومینیوم در این صنعت ۷۰ هزار تن در سال است.
نخستین کنگره سالیانه صنعت سیم و کابل ایران و صنایع وابسته روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

نظرات
آخرین اخبار