کد خبر: 12169
تاریخ انتشار: 9 تیر 1401 - 15:27
رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: هم افزایی و هم گرایی نهادها، موجب تسریع در عملیاتی شدن طرح های اقتصاد دانش بنیان می شود.

به گزارش فراتاب، وجیه ا... جعفری در مراسم امضای تفاهم نامه 4 جانبه توسعه فناوری های هوشمندسازی در بخش معدن و صنایع معدنی ضمن بیان این مطلب گفت: ایمیدرو از سال گذشته، فضایی برای توسعه فناوری و هوشمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی فراهم کرده و امسال به آن سرعت بخشیده است.

وی ادامه داد: فعال سازی دوباره مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی (ایمینو)، طراحی موضوع هوشمندسازی و دیجیتالی شدن در شرکت های بزرگ و تدوین استراتژی مشخص را برای این حوزه تدوین کرده ایم.
قابلیت دستیابی به هوشمندسازی معادن
رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: آنچه در بخش معدن و صنایع معدنی مورد نیاز جدی است افزایش بهره وری و بازدهی، کاهش قیمت تمام شده محصولات و بهره گیری مناسب از امکانات و غیره است که هوشمندسازی این بخش، با استفاده از ساختار دانش بنیانی قابل دستیابی است.
وی افزود: ایمیدرو آمادگی کامل خود را برای توسعه فناوری های هوشمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی در قالب تامین مالی حوزه های همکاری مشخص در تفاهمنامه در چارچوب ضوابط مربوطه و نیز احصای نیازهای تجمیعی فناورانه بنگاه ها و صنایع معدنی کشور اعلام می کند.
حجم بالای عملیات معدنی نیازمند ارتقای فناوری
رضا محتشمی پور، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه با موضوع دیجیتال و هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی با 2 دسته مواجه هستیم، گفت: یک دسته، بنگاهی و اجرایی است که اثر آن در تولید، بهینه سازی و بهره وری است که در ایمیدرو شاخص آن است. وی ادامه داد: دسته دیگر فعالیت ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در آن حکمرانی حوزه معدن و صنایع معدنی را بر عهده دارد. در این بخش، فعالیت زیادی صورت می گیرد از جمله تولید 500 میلیون تن محصولات معدنی و 3 برابر آن عملیات معدنی است. این حجم از فعالیت در نظارت و اجرا، نیاز به ارتقای فناوری دارد.
محتشمی پور تصریح کرد: پایش 12 هزار معدن با فناوری های قدیمی و بدون توجه به آی تی تقریبا غیر ممکن است. در عملیات استخراج و برداشت و نظارت بر عملیات معدنی، رعایت استانداردها ضروری است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: امیدواریم با اجرای تفاهم نامه مذکور، یک خروجی ملی در حوزه اقتصاد دانش بنیان مشاهده کنیم.
ضرورت ورود منابع و زیرساخت های موجود به میدان عمل
محمدامین آقامیری، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در این مراسم بیان داشت: با کار جمعی مشترک می توان به اهداف مدنظر دست یافت. هر سازمانی و شرکتی در بخش معدن و صنایع معدنی، منابع و زیرساخت مورد نیاز را به میدان آورد، چرا که تاثیرگذاری این بخش در اقتصاد قابل توجه است. وی ادامه داد: یک پارک فناوری با تعامل دانشگاه شریف در شهرک غرب تاسیس شده که در آن واحدهای تحقیق و توسعه متمرکز می شوند و قرار است یک بخش آن به حوزه تحقیق و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی اختصاص یابد.
آماده پوشش ریسک دانش بنیان ها
حسین ملازاده، دبیر ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در این مراسم گفت: آمادگی داریم در صورت تجمیع تقاضای واقعی، ریسک شرکت های دانش بنیان را پوشش دهیم و تا اندازه معقول در ایمیدرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده کنیم.
وی ادامه داد: ظرفیت بخش خصوصی را وارد میدان می آوریم و در صورت نیاز به مشورت، توسعه محصول، تحقیق و توسعه و غیره، حمایت لازم را انجام می دهیم و بیشتر از سهم خود، امکانات و منابع خود را در این مسیر آوریم.

منبع: ایمیدرو

نظرات
آخرین اخبار