کد خبر: 12117
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1401 - 14:59
بررسی تاریخچه ورود ورزش‌های رزمی غیربومی به ایران

 فراتاب: در ایران ما دو دسته ورزش رزمی مختلف داریم دسته نخست منشا ایرانی داشته و دسته دوم منشا خارجی دارند در این گزارش به بررسی زمان ورود چند رشته ورزشی رزمی خارجی مهم به داخل کشور اشاره می شود:

1413؛ ورود ورزش بوکس به ایران

نخستین‌بار ورزش بوکس توسط یک مهندس کمپانی نفتی اشکودا با بنام «فایت» که اهل کشور چکسلواکی بود و در ایران خدمت می‌کرد به ایران آورده شد؛ بوکس یا مشت‌زنی یکی از رشته‌های ورزش رزمی است که در آن دو نفر با ضربات مشت با یکدیگر مبارزه می‌کنند.

1342؛ ورود کاراته به ایران

این ورزش رزمی توسط «منوچهر وارسته» به ایران آورده شد. کاراته یک هنر رزمی مبتنی بر ضربه‌زدن است که از ضربات مشت، لگد، زانو، آرنج و تکنیک‌های دست باز مانند فنون قفل مفصل، مهاری، پرتابی و ضربه به نقاط حساس و نیز دست چاقوی تشکیل شده است.

1345؛ ورود جودو به ایران

ورزش جودو باری اولین‌بار توسط «بهروز سرشار» وارد ایران شد جودو هنری رزمی است که اساسا گلاویز شدن در آن زیاد بوده و هدف آن زمین‌زدن، گیر انداختن، مهار کردن ‌حتی از کار انداختن بازوی حریف می باشد به گونه‌ای که منجر به تسلیم شدن حریف شود.

1368؛ ورود ووشو به ایران

ووشو که مرکب از دو کلمه «وو» و «شو» به معنی هنر رزم و از ورزش‌های ملی کشور چین می‌باشد که نخستین بار ورزش ووشو در سال 1368 وارد ایران شد. ووشو یک ورزش رزمی بین‌المللی است مسابقات قهرمانی جهان این رشته هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، در ووشو حالات مختلفی برای مبارزه با دست وجود دارد، قلاب کردن، کف دست، مشت کردن اما به طور کلی فلسفه آن طی 5000 سال پیشرفت تغییر نکرده است.

گزارش از سهیلا خالدیان – مربی ورزش‌های رزمی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار