انتشار دیوان شعر میرزا لطف الله ساروخانی | فراتاب
کد خبر: 11985
تاریخ انتشار: 27 اسفند 1400 - 22:21
این کتاب توسط «غفار ابراهیمی» گردآوری و تدوین و توسط انتشارات ماپریس منتشر شده است

فراتاب: دیوان اشعار «میرزا لطف الله سعیدی ساروخانی»، برای نخستین بار در شهرستان جوانرود منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش فراتاب، این کتاب توسط «غفار ابراهیمی» از شهرستان جوانرود گردآوری و تدوین و توسط انتشارات ماپریس این شهرستان منتشر شده است.
دیوان شعر میرزا لطف الله سعیدی در 371 صفحه تدوین و گردآوری و بیش از چهار هزار بیت شعر را در خود جای داده است.
میرزا لطف الله در سال 1300 هجری شمسی در روستای ساروخان در چهار کیلومتری جوانرود چشم به جهان گشود و در همان جا دوران کودکی را سپری نمود.
بعد از اتمام دوره ابتدایی ترک تحصیل نمودە و به کار کشاورزی روی آورد و در سن 12 سالگی شروع به شعر گفتن کرد. به طوریکه به تمام مجالس عروسی، جشن و شادی و همچنین عزا و سوگواری دعوت میشد. چندین بار به اقلیم کردستان عراق دعوت شده بود.
میرزا لطف الله سعیدی با اینکه سواد خیلی کمی داشت اما طبعی لطیف و گفتاری شیرین داشت و مهمترین ویژگی مهم میرزا این بوده که بدون فکر کردن شعر می سرود.
او شعرهای فراوانی سروده است از جمله جنگ نامه جوانرود، پیری و جوانی، سفرنامه تهران، سفرنامە توشامی، مراثی و دهها اثر دیگر که هر کدام به نوبه خود با ارزشند.
تخلص شعری وی" میرزا " بوده و متاسفانه به علت کم سوادی نتوانسته است اشعار خود را مکتوب کند.


وی در سال1369 هجری شمسی بعلت ناراحتی قلبی زمین گیر و در روز 20 اسفند 1370 دیده از جهان فروبست.
غفار ابراهیمی نیز که تدوین و گردآوری این دیوان شعر را انجام داده متولد سال ۱۳۵۰ است که تاکنون چندین کتاب همچون، لیلی و مجنون خانای قبادی، روضه الصفا میرزا عبدالقادر پاوه ای، دیوان ملکه مراد ویس جوانرودی و... را چاپ و مننتشر کرده و چندین کتاب دیگر را حوزه اسناد خطی در دست تالیف دارد که در آینده نزدیک یکی دیگر از این کتاب ها روانه بازار نشر می شود.

نظرات
آخرین اخبار