کد خبر: 11915
تاریخ انتشار: 15 آذر 1400 - 02:07
بختیار رحمانی کاپیتان تیم با پاس گل طلایی‌اش به دیگر بازیگر کُرد تیم دالکرد زمینه ساز صعود به لیگ یک سوئد شد

فراتاب – گروه ورزشی: اینجا نه سنندج، ایلام، کرمانشاه و یا سلیمانیه، اربیل و دیاربکر یا کوبانی و قامیشلو بلکه شهر کوچکی بنام دالارنا در سوئد است که هواداران و بازیکنانش با فریاد «بژی کردستان» (زنده باد کردستان) صعود دوباره‌شان به لیگ برتر این کشور را جشن می‌گیرند! آنها در آخرین بازی خود با پاس طلایی بختیار رحمانی که از روی نقطه کرتر ارسال کرد توسط امید آراس دروازه تیم جیاس را گشودند تا ضمن تساوی در طول 90 دقیقه مجموعا با حساب 3 بر 2 پیروز شده و راهی لیگ یک سوئد شوند.

در زمانی که در همه ادوار بیست‌گانه لیگ برتر فوتبال ایران، کُردها تنها یکبار در قالب تیم فوتبال «شیرین‌فراز» کرمانشاه فرصت حضور و درخششی کوتاه داشته‌اند اما در سوئد یک تیم فوتبال منتسب به کُردها برای دومین بار در عمر کوتاهش راهی لیگ یک این کشور می‌شود. آن هم با کاپیتانی «بختیار رحمانی» بازیکن سابق تیم‌های ملی ایران و باشگاه‌های استقلال تهران و فولاد خوزستان.

دیاسپورای کُردی در اروپا و بخصوص کشورهای اسکاندیناوی از جمله سوئد طی چهار دهه اخیر به یک جامعه با قدرت، هماهنگ و با نفوذ نسبی تبدیل شده‌اند که ردپای موفق آنها را نه فقط در عرصه سیاست و داشتن نماینده و یا وزیر در برخی کابینه‌ها و پارلمان‌های اروپایی و یا عرصه اقتصادی، بلکه حتی در زمین سبز و ورزش پر هیجان فوتبال هم می‌توان مشاهده کرد.

تیم فوتبال دالکُرد هفده سال پیش از امروز در شهر کوچکی بنام دالارنا توسط دو سرمایه‌گذار کُردتبار تاسیس شد. دالارنا شهری است که بی‌شباهت به جغرافیای مناطق کردنشین در کشورهای مختلف خاورمیانه نیست چرا که به مانند اکثر شهرهای کُردی در دل چند دره و مجاور کوهستان توام با مناظر زیبا و بکر طبیعی قرار گرفته است.

انتخاب نام دال‌کُرد و نیز لوگویی الهام گرفته از پرچم چهار رنگ و خورشیدنشان حکومت اقلیم کردستان عراق از همان ابتدا حاکی از استراتژی مالکین باشگاه برای ایجاد یک نماد خاص از قدرت و اتحاد کُردهای دیاسپورا در اروپاو بخصوص سوئد بوده است.

استخدام بازیکنان کُرد یکی دیگر از استراتژی‌های این باشگاه بوده است. در همین راستا امسال بختیار رحمانی هافبک خلاق و بازی‌ساز سرپل ذهابی در 30 سالگی راهی این تیم شد تا با بستن بازوبند کاپیتانی نقش به سزایی در بالا کشیدن این تیم پرشور و پرطرفدار داشته باشد. لازم به ذکر است که بختیار در تیم ملی کشورمان هم 4 بار بازی کرده است.

تیم دالکُرد سه سال پیش از این هم در لیگ یک سوئد حضور داشت و پس از یک فصل سقوط کرد اما بر خلاف سرنوشت حزن انگیز تیم فوتبال شیرین فراز کرمانشاه، حمایت از دالکُرد بصورت حرفه‌ای و با نگاهی بلند مدت ادامه یافت تا امسال یکبار دیگر این تیم در لیگ برتر سوئد حضور یابد. این در حالی است که شیرین فراز پس از سقوط از لیگ برتر ایران به دلیل بحران مالی و مدیریتی و عدم یافتن اسپانسر خیلی زود در فوتبال ایران محو شد.

هرچند استان‌های شمال غرب و غرب ایران طی سال‌های اخیر نه در لیگ برتر و نه در لیگ دسته یک نماینده‌ای نداشته‌اند اما بازیگران برجسته و ستاره‌های این مناطق نظیر «وریا غفوری» (کاپیتان استقلال)، کاوه رضایی (در لیگ برتر بلژیک)، علیرضا بیرانوند (در لیگ پرتغال و تیم ملی) و ... توپ می‌زنند.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار