کد خبر: 11756
تاریخ انتشار: 9 مرداد 1400 - 18:51
وقتی نژادپرستان با خونسردی اقدام به شلیک گلوله و سپس سوزاندن اجساد اعضای یک خانواده کُرد کردند!

فراتاب – گروه گزارش: قونیه طی دو روز اخیر نه بخاطر مولانا عارف بزرگ و مبلغ مدارا و تساهل و تسامح بلکه بخاطر یک جنایت نژادپرستانه علیه خانواده‌ای کُرد نامش تیتر رسانه‌های بین المللی شده است.

 

مقتولان چه کسانی هستند؟

خانواده دده اوغولاری اصالتا از کُردهای قارص هستند آنها دست کم 24 سال بود که در منطقه مرام واقع در قونیه زندگی می‌کردند طبق گزارش رسانه‌های ترکیه و برخی فعالین مدنی در شبکه‌های اجتماعی در این مدت مشکلی میان آنان و همسایگانشان پیش نیامده و آنها زندگی آرامی به سان دیگر شهروندان ترکیه داشته‌اند اما طی ماههای اخیر که فعالیتهای نژادپرستانه در ترکیه تشدید یافته است چندین بار این خانواده هم مورد تهدید قرار گرفته بودند.

 

تصویر اعضای خانواده پس از حمله اولیه در ماه می که به دلیل شدت جراحات همه آنها را راهی بیمارستان کرد

 

چگونگی روی دادن جنایت

به گزارش فراتاب روز گذشته (جمعه) هفت نفر از اعضای یک خانواده کُرد قدیمی ساکن قونیه‌، هدف حمله دست کم 60 مهاجم افراطی ملی‌گرای ترک واقع شده و جان خود را در جنایتی هولناک از دست داده‌اند!

مهاجمان طی روز روشن و در ساعت 18:30 عصر چهارشنبه در حالیکه تعداد آنها بیش از 60 نفر تخمین زده می‌شود به منزل محل سکونت این خانواده دوباره یورش برده و با شعارهای نژادپرستانه اقدام به ضرب و شتم و سپس تیراندازی کرده‌اند که در این حمله یاشار، باریش، سرپیل، سراب، ایپک، متین، و سیبل دده اوغولاری همگی در اثر اصابت گلوله کشته می‌شوند و سپس مهاجمان اجساد آنها را هم آتش زده‌اند!

در تحقیقات پلیس مشخص شده است 19 گلوله شلیک شده و همه اعضای خانواده بدون استثنا اعم از پدر، مادر، فرزندان و عروس‌ها جانشان را در این حمله از دست داده‌اند.

 

تعلل قابل تامل پلیس قونیه!

آنچه که این جنایت را هولناک‌تر و انتقادها علیه پلیس و ماموران امنیتی ترکیه را در جامعه مدنی این کشور و بخصوص در میان کُردها تشدید کرده است این است که این خانواده طی ماه گذشته یکبار دیگر مورد حمله این افراد افراطی قرار گرفته بودند و همه آنها پس از وارد آمدن جراحات سخت، چندین روز در بیمارستان بستری بودند اما اقدام جدی از سوی پلیس برای شناسایی، بازداشت و برخورد با مهاجمان صورت نگرفت و در پس از پایان دوره نقاهت هم اقدامات تامینی لازم برای حفاظت از این خانواده انجام نشده بود در حالیکه مهاجمان آشکارا با شعارهای افراطی و نژادپرستانه که در قونیه اجازه سکونت و زندگی به کُردها نمی‌دهیم عرصه را برای آنها تنگ کرده بودند.

در رابطه با این جنایت، پنج نفر توسط پلیس ترکیه بازداشت شدند اما ساعتی بعد همه آنها به دلیل فقدان شواهد کافی محکمه پسند از بازداشت آزاد شدند!

همچنین ده روز پیش از این حمله در یکی دیگر از روستاهای قونیه، مهاجمین افراطی با شعار «ما در اینجا کُرد نمی‌خواهیم» یک کشاورز کُرد دیگر را کشته بودند اما پلیس با رد انگیزه‌های نژادپرستانه گزارش داده بود قتل صورت گرفته به دلیل دعوا بر سر «حق چرای گوسفندان» صورت گرفته است!

 

اظهارات وکیل خانواده مقتول

همچنین رسانه‌های ترکیه امروز به نقل از وکیل این خانواده گفته‌اند آنها چند ساعت قبل از وقوع جنایت در دفتر من بودند و به شدت نگران بودند و تاکید می‌کردند که ما امنیت جانی نداریم! وکیل خانواده همچنین تاکید کرده است پیش‌تر اعضای این خانواده نگرانی خود را به پلیس نیز اعلام کرده بودند و از تنی چند از مهاجمان نیز شکایت کرده بودند.

اما آنگونه که خبرنگار فراتاب بررسی کرده است و در شبکه‌های اجتماعی ترکیه هم بازتاب یافته است، پلیس ترکیه بجای محافظت از خانواده کُرد مورد تهدید، برای افرادی که این خانواده آنها را متهم به حمله کرده بودند، محافظ اختیار کرده بوده است.

همچنین خانواده دده اوغولاری که از حمله مجدد مهاجمین گویی مطمئن بوده‌اند ضمن رعایت نکات امنیتی و مراقبت در حین ورود و خروج از منزل، چندین دوربین مدار بسته در اطراف خانه نصب کرده بودند، اما هیچیک از  این اقدامات نهایتا مانع از وقوع جنایت و محافظت از جان آنها نشد!

 

وزیر کشور و انکار انگیزه‌های نژادپرستانه

اما سلیمان سویلو وزیر پرحاشیه ترکیه در واکنش به این جنایت تکان دهنده از رسانه‌ها و مردم خواسته است تا از لفظ و انگیز‌ه‌های نژاد پرستانه برای این جنایت استفاده نکنند او گفته است ربط دادن این جنایت به انگیزه‌های نژادپرستانه از خود جنایت روی داده خطرناک‌تر است! او همچنین بطور ضمنی تهدید کرد رسانه‌ها و فعالان مدنی از بکارگیری الفاظ نژادپرستانه برای پوشش این جنایت خودداری کنند!

 

واکنش مقامات محلی

وحید الدین اوزکان، فرماندار قونیه، و انگین دینچ رئیس پلیس استان ساعاتی پس از این جنایت در محل ارتکاب آن حاضر شدند اما هنوز اقدامی جدی در رابطه با آن انجام نداده‌اند.

 

واکنش پروین بولدان

اما از سوی دیگر خانم پروین بولدان رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها شدیدا وقوع این جنایت را محکوم کرد او خواهان برخورد و نیز استعفای وزیر کشور، روسای ائتلاف حاکم و نیز استاندار، فرماندار و مقامات محلی در قونیه شد. بولدان در کنفرانسی مطبوعاتی در همین رابطه خطاب به مسئولان و مردم ترکیه گفت: «در این سرزمین رنج‌ها و ظلم‌های بسیار بزرگی وجود دارد همه ما داغ عزیزی در سینه داریم، ما در جایی زندگی می‌کنیم گاهی جلوی روی‌مان در درب منزل، در میان خیابان، در روبوسکی، در سوروچ، در ایستگاه قطار در آنکارا و حالا در قونیه جنایب و کشتار انجام می‌دهند.» وی افزود باید همه ما فارغ از هویت، جناح سیاسی و منافع فردی و گروهی‌مان مقابل این کشتار و دیگر جنایات مشابه بایستیم!

 

واکنش نیچیروان بارزانی

همچنین نیچیروان بارزانی رهبر اقلیم کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای جنایت روی داده در قونیه علیه یک خانواده کُرد را به شدت محکوم کرد و خواستار برخورد با عاملان آن شد.

لازم به ذکر است طی سالهای اخیر با ائتلاف میان حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان با حزب ملی گرای رادیکال ترکیه، حملات، محدودیت‌ها و فشارهای سیاسی علیه کُردها و بخصوص رهبران، نخبگان و فعالین مدنی در این کشور افزایش پیدا کرده است. زندانی شدن صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها و صدها چهره سیاسی و مدنی دیگر و نیز عزل دهها منتخب کُرد به بهانه ارتباطات با گروه‌های تروریستی از جمله این اقدامات است، اقداماتی که باعث رادیکال تر شدن فضای اجتماعی ترکیه و وقوع حملات نژادپرستانه گاه و بیگاه علیه شهروندان کُرد ترکیه شده است.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار