کد خبر: 11687
تاریخ انتشار: 2 تیر 1400 - 12:47
وزیر برق عراق از افزایش واردات گاز از ایران طی روزهای اخیر خبر داد

فراتاب: در حالیکه مذاکرات اتمی در وین بر سر بازگشت آمریکا به برجام و ایران به تعهدات برجامی اش ادامه دارد، به نظر می رسد چشم انداز مثبت این مذاکرات تاثیر خود را بر حوزه های مختلفی از جمله صادرات گاز ایران به کشورهای منطقه از جمله عراق داشته است در همین زمینه احمد العبادی سخنگوی وزارت برق عراق  از افزایش صادرات گاز ایران به عراق خبر داد.

افزایش صادرات گاز از ایران به عراق
احمد العبادی سخنگوی وزارت برق عراق  اعلام کرد : ایران صادرات گاز خود را برای استفاده در نیروگاه‌های برق عراق به ۳۰ میلیون متر مکعب افزایش داده است. احمد العبادی سخنگوی وزارت برق عراق در گفتگو با روزنامه (دولتی) الصباح ضمن اعلام این خبر افزود:  طی چند روز گذشته، طرف ایرانی میزان صادرات روزانه گاز خود را به عراق که به ۱۷ میلیون مترمکعب کاهش داده بود، به ۳۰ میلیون مترمکعب رسانده است. به گفته این مقام عراقی، این کشور ۱۹ هزار مگاوات برق تولید می‌کند، این در حالیست که نیاز واقعی عراق بیش از ۳۰ هزار مگاوات است. این مقام عراقی افزود: افزایش صادرات گاز ایران به عراق به راه اندازی واحد‌های تولید برق المنصوریه، الصدر و بسمایه کمک کرد. سالهاست که عراقی‌ها به قطع مکرر برق، خصوصاً در تابستان که گاهی دما به ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد، اعتراض دارند.
 
 افزایش همکاری ایران و عراق در بخش صنعت برق  
طبق آخرین مذاکرات صورت گرفته بین مقامات ایرانی و عراقی مقرر شد تا همکاری‌های این دو کشور در حوزه برق افزایش یابد و طبق اعلام وزیر نیرو قرارداد ۲ ساله صادرات برق به عراق، میان دو کشور به امضا رسیده است. مقامات تهران و بغداد پیشتر درباره توسعه همکاری‌های تهران – بغداد در حوزه برق، سنکرون (هم فاز) کردن شبکه برق ایران و عراق و همکاری در زمینه آموزش و توسعه شبکه برق دو کشور به توافقهای اولیه رسیده بودند. نتیجه این سفر و گفتگو‌های وزیر نیروی ایران با رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیر دارایی و رئیس کل بانک مرکزی عراق، وصول نیمی از مطالبات برقی ایران از عراق و تمدید دو ساله قرارداد صادرات برق ایران به این کشور بود.
 
تسریع در پرداخت بدهی های عراق به ایران  
به گفته اردکانیان وزیر نیرو کشورمان ,حدود نیمی از مطالبات برقی ایران از عراق وصول شد و نیم دیگر هم در فرآیند تدارک و پرداخت است. دفتر ریاست جمهوری عراق اخیرا و پس از سفر اردکانیان به بغدادو امضای قرارداد دوساله صادرات برق ؛ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برهم صالح در دیدار با «رضا اردکانیان» وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت هماهنگی مشترک و توسعه افق همکاری‌های دو جانبه به ویژه در بخش برق و آب در راستای پیشرفت و رفاه دو ملت همسایه تاکید کرد. رییس جمهوری عراق همچنین به منظور تحقق امنیت و ثبات برای ملت‌های منطقه، خواهان تلاش مشترک برای مقابله با شرایط پیچیده‌ای که منطقه شاهد آن است، شد.
 
تمایل جدی ایران برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی عراق
براساس بیانیه ریاست جمهوری عراق ؛ تهران و بغداد آماده گسترش بیش از پیش همکاریها در بخش صنعت برق و تجهیز نیروگاهها هستند . 
طبق این بیانیه، اردکانیان از تمایل جدی جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه گذاری در بخش‌های انرژی و توسعه شبکه‌های برق و تبادلات تجربیات با عراق خبر داد. همچنین بیانیه ریاست جمهوری عراق حاکیست که دو طرف در این دیدار راهکار ارتقا مناسبات در همه بخش‌ها در راستای منافع دو جانبه را بحث و بررسی کردند. یک خانواده معمولی در عراق ماهانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار بابت مصرف برق از این طریق هزینه پرداخت می‌کند که مبلغ قابل توجهی است. ایران حداقل روزانه ۱۰ میلیون دلار صادرات گاز به عراق دارد که این رقم در سال سه و نیم تا ۴ میلیارد دلار می‌رسد. ارزش صادرات برق ایران به عراق نیز ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار در سال است.
نظرات
آخرین اخبار