کد خبر: 11674
تاریخ انتشار: 30 خرداد 1400 - 17:02
دکتر شرمین الحق
در این یادداشت کوتاه به بررسی 14 راه آسان و مؤثر برای ارتقای کیفیت سلامتی شما می پردازم که فقط ۶۰ ثانیه از وقت شما را در طول روز می گیرند.

فراتاب - گروه فراسلامت: در بسیاری از موارد سلامتی ما به دلیل مشغله‌های فراوان کوچک و بزرگ دست‌خوش تغییرات زیادی می‌شوند. وقتی پزشکان به افراد پرمشغله پیشنهاد عادت سالمی را می‌دهند، در جواب با این پاسخ روبرو می‌شوند: خیلی تمایل داریم اما وقت کافی برای انجام آن تغییر را نداریم!

در این یادداشت کوتاه به بررسی 14 راه آسان و مؤثر برای ارتقای کیفیت سلامتی شما می‌پردازم که فقط ۶۰ ثانیه از وقت شما را در طول روز می‌گیرند.

 

۱- نخ دندان کشیدن
نخ دندان غذاهای باقیمانده لابلای دندان‌های شما را به آسانی بر می‌دارد و از انباشته شدن باکتری‌ها در دهان و ایجاد بیماری‌های دندان و لثه جلوگیری می‌کند. شما با تمرین قادر خواهید بود در کمتر از ۶۰ ثانیه با نخ دندان، دندان‌های خود را تمیز کنید.

 

۲-دهان شویه
خاصیت آنتی باکتریال دهان شویه‌ها بسیار تأثیرگذار است و دهان شما را برای مدتی که خواب هستید آماده می‌کنند. میزان ترشح بزاق در وقت خواب کم می‌شود و محیط مناسبی برای باکتری‌ها فراهم شود. قبل از خواب بهترین موقع برای استفاده از دهان شویه است. حتما از دهان شویه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده کنید.

 

۳- یک لیوان آب
متخصص‌های دستگاه گوارش بر این باورند که نوشیدن یک لیوان بزرگ آب قبل از صبحانه و صرف چای و قهوه بسیار حائز اهمیت است و به سلامتی شما بسیار کمک می‌کند. در طول شب به دلیل فعالیت پاکسازی، بدن کم آب می‌شود و فعالیت طبیعی ارگان‌های حیاتی مانند مغز، کلیه و روده‌ها به کندی انجام می‌شود. نوشیدن آب کافی در صبح، حیاتی دوباره به این ارگان‌ها می‌بخشند و شما بسیار سرحال‌تر و سرزنده‌تر خواهید بود و راحت‌تر به کارهای روزانه خود مشغول می‌شوید.

 

۴-صبحانه غنی شده
هر روز به صبحانه خود از هر نوع دانه گیاهی روغنی که دوست دارید اضافه کنید. این دانه‌های روغنی نه تنها سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها و چربی‌های لازم طبیعی هستند بلکه میزان پروتیین بالای آنها شما را مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. در نتیجه از پر خوری‌های میان وعده کاسته می‌شود و شما دیرتر احساس گرسنگی می‌کنید.

 

۵- دکمه «توقف»
قرار داردن دکمه «توقف» بین غذای هر وعده، هر وعده غذای خود را که در بشقاب می‌کشید به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. بعد از پایان قسمت اول، دکمه توقف را فعال کنید. فکر کنید و ببینید که آیا هنوز گرسنه‌اید یا سیر شده‌اید؟ آیا تمایلی به ادامه دادن غذا دارید یا نه؟ با این روش می‌توانید به مغز و سیستم گوارشی خود اجازه دهید که یک ارزیابی درستی را انجام دهد. همچنین از دریافت کالری‌های اضافه هم خودداری می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم این روش را حتما امتحان کنید.

 

۶- کربوهیدرات‌های غنی شده
اگر عاشق نان، پاستا، سیب زمینی و سایر مواد خوراکی نشاسته‌ای هستید، حتما آنها را با چند قطره روغن زیتون خالص و یا سرکه بالزامیک آغشته کنید. ترکیب اسید سرکه و روغن با نشاسته، میزان نوسان قند خون را کاهش می‌دهد و شما مدت زمان طولانی‌تری پر انرژی خواهی بود.

 

۷- چای سبز
این چای که فقط ۶۰ ثانیه طول می‌کشد که دم بکشد سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید است. در گزارش‌ها آمده است که نوشیدن چای سبز سه بار در هفته می تواند تا ۲۵ درصد از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کند.

 

۸- دویدن
دویدن حتی برای ۶۰ ثانیه در طول روز می تواند تا ۴٪ سلامت استخوان‌های شما را تأمین کند. مطابق تخقیقات دانشمندان که در مجله اپیدمیولوژی به چاپ رسیده است، این اثر بسیار تأثیر گذار است به ویژه برای زنان که در دوران یائسگی به سر می‌برند. در این دوران زنان در هر سال حدودا ۱٪ از حجم استخوانی خود را از دست می‌دهند. پس با فقط ۶۰ ثانیه ورزش دو در روز شما می توانید اثر ۴ ساله این جریان را خنثی کنید!

 

۹- حرکت ورزشی ۶۰ ثانیه‌ای
اگر برای ورزش وقت ندارید، این حرکت ورزشی فقط ۶۰ ثانیه وقت شما را می‌گیرد. حرکت ورزشی اسکوات عضله‌های پاهای شما، مچ پا و ستون فقرات شما را قوی می‌کند. برای انجام این حرکت کف پا کاملا بر روی زمین، کمر صاف و زانو در راستای انگشتان پا قرار می‌گیرند. اگر این حرکت برای شما سخت است، می‌توانید صندلی را روبروی خود قرار دهید و با کمک صندلی این حرکت را انجام دهید.

 

۱۰- نور ملایم
کم کردن نور چراغ های منزل در شب، این کار ساده به شما آرامش می‌بخشد و باعث ترشح هورمون خواب «ملاتونین» می‌شود که باعث می‌شود خواب بهتری را در شب تجربه کنید.

 

۱۱-استفاده از ضد آفتاب
برای مراقبت از پوست خود برای سال‌های متمادی حتما قبل از خروج منزل ضد آفتاب استفاده کنید و این کار کمتر از ۶۰ ثانیه در روز وقت شما را می‌گیرد. استفاده از ضد آفتاب پوست را از از پیری زودرس و سرطان پوست جلوگیری می‌کند و زدن آن در طول سال به قویا توصیه می‌شود.

 

۱۲- خشک کردن دستها
حدودا ۲۰ ثانیه طول می‌کشد دست‌های خود را بشویید. دست‌های خود را به مدت ۲۰ ثانیه و بیشتر خشک کنید. دست‌های خیس محل مناسبی برای جذب باکتری و سایر ارگانیسم‌های میکروسکوپی هستند.

 

۱۳- تمرکز ۶۰ ثانیه‌ای
یک ساعت را روبروی خود قرار دهید و به مدت ۶۰ ثانیه حرکت عقربه آنرا دنبال کنید. با این تکنیک ساده روزانه تمرکز و حضور ذهن خود را افزایش را افزایش دهید.

 

۱۴-ایستادن
نشستن طولانی مدت به رگ‌ها آسیب می‌زنند و باعث ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی در طولانی مدت می‌شود. در طول روز و به مدت ۶۰ ثانیه بایستید و با این کار از رگ‌های خود در بدن محافظت کنید.

 

نویسنده: شرمین الحق، داروساز، پژوهشگر فوق دکتری سلول‌های بنیادی مرکز تحقیقاتی درمانی بیماریهای ژنتیکی کودکان انستیتوی بیماری‌های خاص کودکان در دانشگاه یو سی ال لندن

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار