کد خبر: 11672
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1400 - 14:43
د.جلال جلالی‌زاده
تاثیر ناتوانی تحقق وعده ها توسط دولت روحانی بر تغییر گرایش سیاسی اهل سنت

فراتاب: جامعه اهل سنت ایران، جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر دارد؛ یعنی چیزی حدود یک چهارم جمعیت کل ایران. اهل سنت ایران هم دارای جریان‌های قومی متفاوت و بینش‌های سیاسی گوناگونی است که هر کدام بر اساس سلایق و دیدگاه‌های خود عمل می‌کند. این یک مساله کاملا طبیعی است.

مولوی عبدالحمید قبل‌تر بیان کرده بود اگر دولت حسن روحانی انتظارات و وعده‌های اهل سنت را برآورده نکند امکان دارد در انتخابات پیش‌رو به فکر حمایت از اصولگرایان باشد. متاسفانه حسن روحانی هم نتوانست وعده‌ها و انتظارات اهل سنت را برآورده کند. همین امر موجب سرخوردگی و ناامیدی جامعه اهل سنت از ساختار سیاسی کشور شده است. هر چند دولت روحانی در اجرای برخی مطالبات اهل سنت اولین دولت بوده است. از جمله به‌کارگیری صالح ادیبی، به عنوان سفیر اهل سنت یا عماد حسینی، به عنوان اولین معاون وزیر اهل سنت، اما انتصاب وزیر یا استاندار اهل سنت همچنان تحقق پیدا نکرد. البته عملکرد روحانی فضای ناامیدی و یأس را به کل جامعه ایران و نه‌تنها اهل سنت تزریق کرده است. لذا این انفعال تنها محدود به اهل سنت ایران نمی‌شود.

باید دید که در چهار سال پیش‌رو هشتمین رئیس‌جمهور و دولت سیزدهم چه عملکردی در برابر وعده‌ها و انتظارات اهل سنت دارد؟ مضافا به هر حال جامعه اهل سنت اکنون تنها گزینه درست، منطقی و صدالبته کم‌هزینه را در پیش گرفتن همان مشی سیاسی اصلاح‌طلبانه می‌داند. یعنی در کنار همراهی، همکاری و مشارکت به دنبال تحقق خواسته‌ها و انتظارات خود است. بنابراین در هر شرایطی قطع امید و ارتباط جامعه اهل سنت با ساختار سیاسی کشور نمی‌تواند راه‌حل باشد.

ما باید بکوشیم سال به سال و دوره به دوره اهرم و وزن جامعه اهل سنت را بیشتر کنیم. نباید تنها در زمان انتخابات دغدغه‌ها و مسائل اهل سنت مورد پیگیری مسئولان باشد. ما باید کاری بکنیم در طول سال و به طور متناوب خواسته‌های اهل سنت به گوش دولت و مسئولان برسد تا نسبت به رفع آنها اقدام کنند. قطعا مشکلات و چالش‌های اهل سنت در کل ایران بسیار جدی است. البته در سطح کلان‌تر چالش‌ها و مشکلات کشور هم به‌ویژه در حوزه معیشت بسیار جدی شده است. متاسفانه در این بین عملکرد دولت‌ها در ادوار گذشته هم روز‌به‌روز دایره و حجم این مشکلات را برای مناطق اهل سنت افزایش داده است. در این بین تبعیض، بی‌عدالتی و ظلم‌ها هم مزید بر علت بوده است. اما نمی‌توان عنوان داشت که اکنون با بی‌توجهی یا بی‌تفاوتی در قبال ساختار سیاسی کشور به فکر انتقام یا تغییر شرایط بود. قطعا تغییر زمانی روی می‌دهد که همراهی، همسویی و حمایت اهل سنت وجود داشته باشد. در چنین فضایی امکان مطالبه‌گری و درخواست برای تحقق مطالبات اهل سنت وجود دارد.

نویسنده: جلال جلالی‌زاده – استاد دانشگاه تهران و نماینده سابق کردستان در مجلس

منبع: روزنامه آرمان ملی

 

نظرات
آخرین اخبار