10 توصیه مهم غذایی برای روزه‌داران مبتلا به دیابت | فراتاب
کد خبر: 11547
تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1400 - 13:55
دکتر شرمین الحق
کسانی که دیابت دارند در چه شرایطی باید روزه خود را متوقف کنند؟

 

فراتاب - گروه فراسلامت: ماه مبارک رمضان از ماههای خاص برای مسلمانان در سراسر جهان است، در این ماه افراد با شرایط مختلف می‌خواهند از فرصت مهمانی خدا بهره برده و نیز وظیفه دینی خود را نیز به جا آورند. اما در این بین برخی بیماران نیز مایل هستند که به رغم داشتن بیماری، اما روزه داری کنند. از جمله این افراد، کسانی هستند که به بیماری قند خون (دیابت) مبتلا هستند که متاسفانه تعداد آنها هم کم نیست. افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند و تمایل به روزه‌داری دارند، نکات زیر را حتما در نظر بگیرند:

افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند قاعدتا انسولین و یا قرص استفاده می‌کنند که می‌تواند آنها را در معرض خطر کمبود قند قرار دهند.

بعد از افطار هم به دلیل خوردن غذاها و آبمیوه‌ها می توانند در معرض خطر قند بالا باشند. کمبود قند، قند بالا و خشکی آب بدن برای افراد دیابتی خطرناک است لذا در نظر گرفتن نکات زیر الزامی است:

۱-قند خون را در طول روز حتما اندازه گیری کنید. این کار باعث شکستن روزه شما نمی‌شود.


۲- وعده سحری را فراموش نکنید، نخوردن طولانی باعث کاهش شدید قند خون می‌شود. بهترین زمان برای ایجاد تعادل در قند خون شما به هنگام سحر و قبل از طلوع آفتاب است.


۳- هنگام سحری از غذاهایی استفاده کنید که انرژی را آرام و پیوسته وارد جریان خون می‌کنند. مانند حبوبات، نان‌های سبوس‌دار، برنج، دال عدس، میوه‌ها و سبزیجات.


۴- هیچگاه بیشتر از ظرفیت خود غذا نخورید و مایعات کافی بنوشید


۵-همیشه داروی قند خود را به همراه داشته باشید.


۶-اگر به هنگام روزه حال شما بد شد، میزان قند خون را اندازه گیری کنید.


۷- این نکته را به خاطر داشته باشید که عدد میزان خون افراد دیابتی قبل از غذا باید در محدوده ۷۲-۱۲۶ میلی‌گرم در دسی‌لیتر قرار بگیرد. برای بیماران تیپ ۱ دیابت، قند خون بعد از غذا باید در محدوده ۱۶۲ میلی‌گرم در دسی‌لیتر و برای بیماران تیپ ۲، حدودا ۱۵۳ میلی‌گرم در دسی‌لیتر اندازه‌گیری شود. اما در صورت بروز نوسان‌های شدید در میزان قند خون، باید روزه خود را متوقف کرده و حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

 

8- اگر احساس تشنگی شدید می‌کنید، روزه را متوقف کنید و بلافاصله آب بنوشید


9- اگر احساس حال بد، گیجی و در حال غش کردن هستید، روزه را متوقف و نوشیدن مایعات را شروع کنید.


10- هیچگاه زدن انسولین خود را متوقف نکنید، گاه به دلایل مختلف از جمله روزه داری در ماه رمضان نیاز هست میزان دوز انسولین خون را توام با تغییراتی کرد، قطعا برای این منظور می بایست با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

نویسنده: دکتر شرمین الحق داروساز و محقق دانشکده بیولوژی پزشکی دانشگاه برونل لندن

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار