کد خبر: 11540
تاریخ انتشار: 27 فروردین 1400 - 16:07
معرفی چهره شاخص عکاسی در کردستان ترکیه
از سال 1993، روزنامه‌نگاری را ترک کرده و به پژوهش در حوزه تاریخ، فرهنگ و زبان شد. از سال 2005 علاوه بر عکاسی روزنامه‌نگاری، در ...

ماهنامه فراتاب کُردی – پیمان پاکزاد: «مهمت معصوم سوئر» عکاس مستند و روزنامه‌نگار آزاد کُرد ترکیه‌ای است که در شهر دیاربکر در ترکیه زندگی می‌کند وی متولد 1957 در شهر ماردین است، فعالیت خود را به عنوان خبرنگار یک نشریه محلی در سال 1974 آغاز کرد، سپس در آژانس‌ها و روزنامه‌های مختلف ترکیه به عنوان خبرنگار، عکاس – روزنامه‌نگار و نویسنده فعالیت کرد.

از سال 1993، روزنامه‌نگاری را ترک کرده و به پژوهش در حوزه تاریخ، فرهنگ و زبان شد. از سال 2005 علاوه بر عکاسی روزنامه‌نگاری، در زمینه‌های مختلف به صورت حرفه‌ای عکس می‌گیرد. سوئر از مکان‌ها و ساختمان‌های تاریخی به ویژه در شهرهای دیاربکر، ماردین، ​​وان و حسن‌کیف عکاسی کرده است. در همین حال او درگیر پروژه عکاسی از هنرمندان مشهور کُرد است. ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و آثار هنری موضوعاتی هستند که مورد توجه وی قرار می‌گیرند. سوئر همچنین جشنواره‌های فرهنگی و نمایش‌ها را به عنوان یک کار مستندنگاری ثبت می‌کند.

تاکنون شماری از نمایشگاه‌های استاد مهمت در ترکیه، عراق، بلژیک و ایالات متحده برگزار شده است. عکس‌های او مخصوصاً در مطبوعات حوزه گردشگری و نشر مرتبط مانند کتاب‌های راهنما، بروشور و کارت‌پستال و همچنین در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری، روزنامه‌ها و مجلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوئر در زمره فهرست نور و ترکیب «۱۰۰ عکاس برتر دنیا» قرار گرفته است.

استاد مهمت، مدال‌های طلا و جوایز بسیاری را از مسابقات بین المللی PSA و FIAP کسب کرده‌اند. وی در جشنواره‌های هنر و فرهنگ حریم کردستان جوایز افتخاری ویژه‌ای را کسب کرده‌ است. چهار عکس از وی به عنوان تمبرهای پستی چاپ شده استسوئر، عضو انجمن عکاسی آمریکا (PSA) است. همچنین  عکاس Istok- Getty Image و Alamy Agency می‌باشند.

 متن مذکور در شماره نخست ماهنامه فراتاب کُردی منتشر شده است

شما می‌توانید برای مطالعه دیگر مطالب این ماهنامه، نسخه آنلاین آن را از طریق یکی از دو لینک زیر تهیه کنید:

سایت فیدیبو

سایت طاقچه

 

 

 

 

نظرات
آخرین اخبار