کد خبر: 11515
تاریخ انتشار: 14 فروردین 1400 - 14:40
پرونده هسته ای ایران به کدام سمت حرکت می کند؟

فراتاب - گروه دیپلماسی: امروزه یکی از دغدغه‌های حاکمان تامین انرژی پایدار و ارزان جهت تامین استقلال و امنیت انرژی است که از ملزومات امنیت کشورها به شمار می‌رود. فن‌آوری هسته‌ای نیز به عنوان یک فناوری نوین و برتر در دو قرن اخیر، تحولی شگرف در دستیابی به مقولاتی نظیر توسعه و پیشرفت و نیز روابط استراتژیک میان کشورها ایجاد کرده است. در همین راستا نیز می‌توان تکنولوژی هسته‌ای را یکی از عوامل تحقق اندیشه‌ها، ایده‌ها و آرمان‌های جوامع دانست. هرچند سوء مدیریت برخی قدرت‌ها در این زمینه فجایعی را برای بشریت به بارآورده است.

در همین راستا، کتاب «اطلاعات استراتژیک در مدیریت پرونده هسته ای ایران» جز معدود آثاری است که در زمینه مدیریت استراتژیک پرونده هسته‌ای ایران از پیش از انقلاب تا به اکنون پرداخته است. در واقع این کتاب ضمن پرداختن به تاریخچه انرژی هسته‌ای در ایران، مسئله پرونده هسته‌ای ایران را از منظر استراتژیک مورد بررسی قرار داده ضمنا انجام مطالعات تطبیقی در خصوص مدیریت استراتژیک پرونده هسته‌ای کشورهای برتر در این حوزه، نشان می‌دهد که دستیابی به انرژی هسته‌ای نه تنها سبب تقویت امنیت ملی ایران خواهد شد، بلکه می‌تواند جایگاه کشور را درحوزه تامین انرژی تقویت نموده و همینطور منافع اقتصادی بسیاری را به ارمغان آورد.
اگرچه در سال‌های اخیر ایده کاهش ظرفیت‌ها نیروگاه‌های هسته‌ای به جهت خطرات بالقوه آنان مطرح شده و حتی برخی در داخل نیز دست‌یابی به آن را غیرضروری می‌دانند، اما باید توجه داشت که کاهش ظرفیت هسته در کشورهای برتر در این حوزه تنها مربوط به تعداد معدودی از این کشورها و آنها کاهش ظرفیت چند درصدی بوده است. گذشته از آن، بسیاری از کشورها نظیر اوکراین، روسیه، چین و آمریکا در حال گسترش ظرفیت و توان هسته‌ای خود به جهت بهره‌برداری از انرژی آن در حوزه‌های مختلف هستند. به طوری که کشور اوکراین در حال حاضر حدود 70 درصد از انرژی برق خود را از صنعت هسته‌ای تامین می‌نماید و برنامه جامعی برای گسترش دو برابری ظرفیت هسته‌ای خود دارد. حال آنکه تامین انرژی الکتریسیته در ایران از طریق انرژی هسته حدود 1 درصد می‌باشد. بنابراین انرژی هسته‌ای را می‌توان یک عنصر مهم توسعه اقتصادی-سیاسی و نه فقط نظامی دانست.
بنابراین از آنجایی‌که انرژی هسته‌ای نقش بسزایی در بخش اقتصادی و سیاسی جامعه ایفا می‌کند، این کتاب نیز سیر مدیریت برنامه هسته‌ای ایران از ابتدا تا کنون را بررسی نموده و برنامه استراتژیک سایر کشورها در حوزه هسته‌ای را تبیین می‌نماید.

کتاب اطلاعات استراتژیک در مدیریت پرونده هسته‌ای ایران در ۱۸۰ صفحه و در قطع وزیری توسط انتشارات شفقت چاپ گردیده است. لازم به ذکر است که این کتاب که توسط میثم دهقان توران پشتی و مصطفی بیگدلی به تالیف درآمده است در چاپ اول خود ۱۰۰۰ نسخه از آن به فروش رسیده و وارد چاپ چاپ دوم خود شده است. 

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار