کد خبر: 11245
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1398 - 14:21
تحقیقات پزشکی:
برای تقویت سیستم ایمنی بدن از نظر تغذیه بهتر است از مصرف کربوهیدرات‌هایی مانند قند و شکر و شیرینی پرهیز کرده و مصرف روزانه دم نوش‌هایی مانند پونه، آویشن وبهارنارنج را در رژیم روزانه به جای چای قرار دهید

فراتاب_علمی: در این روزها همگی کم و بیش در فضای حقیقی و مجازی درگیر اخبار مختلفی درباره ویروس کرونا و شیوع گسترده بیماری ناشی از این ویروس هستیم. بیماریهای عفونی واگیر دار از قدیمی ترین دشمنان سلامت بشر هستند. همه گیریهای بزرگ ایجاد شده توسط برخی از آنها (مانند وبا، طاعون و انفلوانزا)در قرنهای گذشته خسارات سنگینی بر جامعه بشری وارد کرده است به طوری که بهره گیری از روشهای مختلف پیشگیری از آنها همواره مورد توجه نسلهای بشری و بویژه پزشکان و پژوهشگران بوده است.

ویروس کرونابرای اولین بار در کشور چین شروع شد و تا کنون افراد مختلفی را در سراسر جهان درگیر کرده است، این بدین معناست که این ویروس، مرزها را نمیشناسد و صرفا نژاد خاصی را درگیر نمیکند. آمار دقیق و قابل اطمینانی از تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران در دسترس نیست، با این وجود رعایت نکات بهداشتی و کاهش تماس با افراد دارای علائم بیماری میتواند تا حد زیادی از انتقال این ویروس جلوگیری کند.

براساس اطلاعات بدست آمده، بنظر میرسد که ویروس کرونا باعث ایجاد یک نوع عفونت واگیردار با شدت متوسط میشود که حدود 20-18 درصد از مبتلایان در شرایط وخیم قرار میگیرند و نرخ مرگ و میر ناشی از آن حدود 2 درصد گزارش شده است. چیزی که بیشتر در این میان به چشم میخورد، اهمیت نقش سیستم ایمنی در روند ابتلا و بهبودی است. در واقع بنظر میرسد که با تقویت سیستم ایمنی میتوان تا حد زیادی از ابتلا به بیماری و بروز عوارض شدید آن پیشگیری نمود.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن میتوان غیر از بهره گیری از رژیم غذایی مناسب از داروهای موثر در این زمینه نیز استفاده کرد. از نظر تغذیه بهتر است از مصرف کربوهیدرات‌هایی مانند قند و شکر و شیرینی پرهیز کرده و مصرف روزانه دم نوش‌هایی مانند پونه، آویشن وبهارنارنج را در رژیم روزانه به جای چای قرار دهید . بطور کلی در شیوع بیماری‌های  ویروسی بهترست از مصرف زیاد لبنیات پرهیزکنید. مصرف روزانه یک عدد نارنج یا لیموترش را در برنامه خود قرار داده و در رژیم غذایی از روغن‌های مفیدی مانند روغن زیتون استفاده کنید. بادام شیرین نیز ماده غذایی با ارزشی است که سیستم ایمنی و ارگان‌هایی مانند قلب و مغز را تقویت کرده و در پیشگیری از ابتلای به بیماریها موثر است.

در کنار رژیم غذایی خوب و سالم خواب کافی، پرهیز از استرس و ورزش روزانه بسیار کمک کننده بوده و شستن دست‌ها و پرهیز از رفت و آمد در مکان‌های شلوغ و رعایت بهداشت فردی در پیشگیری نیز مفید خواهند بود.

بهتر است در صورت بیرن رفتن از منزل، بعد از استفاده از توالت و همچنین بعد از صرف هر وعده غذایی، دست ها

با فشار آب و همچنین با صابون و یا مواد ضد عفونی کننده بطور کامل شسته شوند. بعد از شستشو،دستها را با حوله گرم و یا با دستمال کاغذی خوب خشک کنید.حتما تا قبل از خشک کردن کامل دست ها از دستشویی خارج نشوید.

اگر از دستشویی های عمومی برای شستن دستها استفاده کردید ، هنگام خروج از آنها دستگیره در را با یک دستمال کاغذی ببندید.

نکته دیگری که در مورد این ویروس اهمیت دارد دوره نهفتگی آن در بدن است، در واقع بعد از انتقال ویروس به بدن فرد، چندین روز طول میکشد تا علائم بیماری ظاهر شوند. این دوره کمون میتواند باعث انتقال بیماری به افراد دیگر شود در حالیکه فرد حتی از ابتلای خود نیز بی خبر است. از این رو بهترست تا حد امکان از حضور در مکان های شلوغ و پرتردد خودداری کنیم.

علائم ابتلا به ویروس کرونا شامل علائم عمومی مانند تب و احساس خستگی و همچنین علائم تنفسی مانند گلودرد، عطسه و سرفه خشک، تنفس کوتاه و تند و حالتی شبیه تنگی نفس و آبریزش بینی میباشد.

غیر از این، در مبتلایان، نقص عملکرد کلیه ها بصورت کاهش حجم ادرار و کاهش تعداد دفعات دفع ادرار نیز مشاهده شده است. از دیگر علائم بیماری کاهش تعداد گلبول های سفید خون عنوان شده که با آزمایش خون و شمارش تعداد گلبول های خونی قابل تشخیص است.

در نهایت هر چند علائم بیماری شباهت بسیاری به آنفولانزا دارد ولی در صورت مشاهده این علائم و خصوصاً اسهال و تنگی نفس شدید حتما جهت بررسی بیشتر به مراکز درمانی شهر خود مراجعه کنید.

ضمن تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی و اجتناب از حضور غیر ضروری در مکانهای عمومی و شلوغ، باید توجه داشت که این ویروس تنها یکی از ویروسهای خطرناک و کشنده در سالهای اخیر بوده که حتی اگر از نظر آمار مرگ و میر هم مقایسه ای صورت گیرد، میبینیم که ویروسی مثل ابولا بسیار خطرناکتر و کشنده تر از این ویروس بوده است.

با توجه به اینکه نگرانی و اضطراب بیش از حد خود میتواند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی و آسیب پذیری بیشتر در برابر انواع ویروس ها شود، توصیه میشود با حفظ آرامش و رعایت نکات ایمنی، تا حد امکان از سلامت خود و خانواده خود مراقبت نموده و از ترس و نگرانی بی مورد و اضافی اجتناب کنید.

نویسنده: دکتر فرناز افضل _داروساز، متخصص مدیریت و اقتصاد دارو

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار