کد خبر: 11025
تاریخ انتشار: 11 آبان 1398 - 11:41
گزارش فراتاب از واکنش بازار و مردم کُرد عراقی به تهاجم ترکیه به کردهای سوریه:
کُردهای اقلیم کردستان در واکنش به حمله ترکیه به مناطق کُردنشین سوریه، خرید کالاهای ترکی را بایکوت کردند.

 فراتاب - گروه اقتصادی: گرچه مدت زمان زیادی از بایکوت کالاهای ترکی توسط شهروندان اقلیم کردستان نمی گذرد اما می توان تاثیرات آن را به وضوح مشاهده کرد و فروش کالاهای ترکی در بازارهای اقلیم کُردستان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. 

بر اساس آمارهای سازمان برنامه ریزی و نظارت از وزارت صنعت و بازرگانی اقلیم کردستان، سال گذشته مبادلات تجاری میان ترکیه و عراق ۹.۸ میلیارد دلار بوده است. که از این میزان، ترکیه بیش از ۸.۲ میلیارد دلار کالا به عراق و اقلیم کردستان صادر کرده و در مقابل هم حدود ۱.۶ میلیارد دلار کالا به ترکیه فرستاده شده است. 

بخش اعظم این کالاها از اقلیم کردستان و از مرز ابراهیم خلیل وارد شده است. بر اساس آمار، سال گذشته حدود ۷ میلیارد دلار کالای ترکی وارد اقلیم کردستان شده و ۷۵٪ این میزان هم از اقلیم کردستان به شهرهای دیگر عراق فرستاده شده است. 

زمزمه بایکوت کالاهای ترکی در اقلیم کردستان از شبکه های اجتماعی و بحث های روزانه مردم با یکدیگر آغاز شد. علاوه بر آن عده ای فعال مدنی روزانه در میان مردم حضور پیدا می کردند و پوسترهای بایکوت کالاهای ترکی را در میان شهروندان توزیع می‌کردند. 

برخی از فروشگاه های در اقلیم کردستان به‌ محض شروع زمزمه های آغازین بایکوت کالاهای ترکی، به صورت داوطلبانه به آن پیوسته اند. آنها کالاهای ترکی فروشگاه های خود را به کمپانی ها بازگردانده و کالاهای اکراینی، روسی، سعودی، اردنی، لبنانی و ایرانی را جایگزین آنها کرده اند. به گفته مدیران این فروشگاه های، با راه اندازی این بایکوت، رقبای اجناس ترکی هم فرصت را غنیمت شمرده و کالاهای خود را با ضمانت کیفیت و قیمت مناسب به فروشگاه ها عرضه می‌کنند. 

از سوی دیگر برخی دیگر از فروشگاه ها نه داوطلبانه و جهت پیوستن به بایکوت، بلکه از ترس بایکوت کالاها توسط شهروندان و از دست دادن مشتری های خود، کمتر از گذشته سراغ کالاهای ترکی می روند و اجناس دیگر کشورها را جایگزین کرده اند.

پیش بینی می شود، با وجود اینکه مدت زمان زیادی از بایکوت کالاهای و اجناس ترکی‌ نمی‌گذرد اما، فروش کالاهای ترکی در فروشگاه ها ۱۵ تا ۲۰٪ کاهش پیدا کرده باشد. 

از سوی دیگر این جنبش اعتراضی از سوی شهروندان اقلیم کُردستان این نگرانی را در بین صاحبان کمپانی های کالاهای ترکی بوجود آورده است که مصرف کنندگان کالاهای ترکی با کالاهای جایگزین از دیگر کشورها آشنا شوند و بازار خود در اقلیم کردستان را از دست دهند به همین جهت قیمت اجناس خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند. 

به گفته ریباز فاروق، بنیان گذار جنبش بایکوت کالای ترکی، این جنبش شکل جدیدی از مبارزات مدنی ست که با استقبال خوبی از جانب شهروندان به ویژه در شهر سلیمانیه مواجه شده است در حدی که انتظار می رود فروش کالاها و اجناس دارای بارکد ترکی در این شهر حدود ۴۰٪ کم شده باشد. 

گزارشگر خبرنگار فراتاب در اربیل: زریان کریمی

بازنشر مطلب با ذکر منبع فراتاب بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار