کردها ماهانه چقدر از فروش نفت درآمد دارند؟ | فراتاب
کد خبر: 10060
تاریخ انتشار: 16 شهریور 1398 - 20:40
گزارش فراتاب از جدیدترین میزان تولید و فروش نفت در اقلیم کردستان
اقلیم کردستان (عراق) دارای ذخایر قابل توجه نفت و گاز است . میزان ذخایر نفتی این اقلیم از مجموع ذخایر ۵ کشور عضو اوپک بیشتر است. این ذخایر نفتی نه تنها بر اقتصاد این منطقه تاثیر بسزایی داشته که بر سیاست اقلیم و نیز سیاست کشورهای منطقه و جهان در قبال اقلیم

 

 

 

 

 

 

فراتاب-گروه بین الملل: اقتصاد اقلیم کردستان عراق مبتنی بر درآمدهای ناشی از فروش نفت است. هر چند در سالهای اخیر بخش گردشگری تفریحی و توریسم سلامت در این منطقه پیشرفت قابل توجهی داشته و بر اقتصاد اقلیم تاثیرگذار بوده است اما فروش نفت همچنان مهمترین منبع درآمد اقلیم کردستان (عراق) به شمار می آید.

میزان ذخایر نفت در اقلیم کردستان

اقلیم کردستان (عراق) دارای ذخایر قابل توجه نفت و گاز است. میزان ذخایر نفتی این اقلیم از مجموع ذخایر ۵ کشور عضو اوپک شامل گابن، اندونزی، اکوادر، آنگولا و الجزایر  بیشتر است. این ذخایر نفتی نه تنها بر اقتصاد این منطقه تاثیر بسزایی داشته که بر سیاست اقلیم و نیز سیاست کشورهای منطقه و جهان در قبال اقلیم هم تاثیر مستقیم داشته است. به عنوان مثال، از آنجا که ترانزیت نفت اقلیم کردستان (عراق) از طریق ترکیه انجام می شود، همین امر بر روابط آنکارا بر اربیل سایه افکنده و حتی در سردترین زمان پس از رفراندوم نیز، ترکها به رغم وعده شان دال بر بستن مرزها، اما در عمل چنین کاری نکردند.

در این میان کرکوک یکی از مهمترین شهرهای نفت خیز و همواره مورد مناقشه بین بغداد و اربیل بوده است. تا جایی که کرکوک و ذخایر نفتی آن مهمترین دلیل انفال و پاکسازی نژادی کردهای منطقه گرمیان توسط صدام حسین به شمار می رود. آن زمان تصور این بود که نفت مناطق کردستانی تنها محدود به کرکوک است اما امروز این مساله عیان شده است که از زرباطیه و مندلی تا زاخو به عبارتی دیگر بخش عمده ای از مناطق اقلیم کردستان دارای ذخایر قابل توجه و غنی نفت و‌ گاز می باشند. از این غنا و ثروت همین بس که در سالهای اخیر در شهر کوی سنجق که به قصد چاه آب زمین را حفاری کرده اند، از آن نفت بیرون زده است. روشن است که این منابع غنی نفت و گاز اقلیم همچون گذشته فرصت ها و تهدیدهایی را برای این اقلیم با خود به همراه خواهد آورد. 

میزان فروش نقت اقلیم کردستان (عراق)

وزارت نفت عراق صادرات روزانه اقلیم کردستان را در سال ۲۰۱۹ به طور متوسط ۶۰۰ هزار بشکه در روز گزارش کرده است. که با در نظر گرفتن قیمت متوسط ۵۹ دلار سهم اقلیم از فروش نفت حدود یک میلیارد دلار برآورد شده است.

در همین زمینه، شرکت حسابرسی و مشاوره دیلویت (Deloitte) در ششمین گزارش خود در مورد نفت و گاز اقلیم کردستان (عراق) میزان نفت فروخته شده توسط اقلیم در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸  را ۵۶ میلیون و ۸۴۶ هزار ۱۹۶ بشکه اعلام کرد که درآمد حاصل از آن به بهای بشکه ای ۴۹ دلار و ۲۷۳ سنت در سه ماهه اول و بشکه ای ۶۲ دلار و ۸۵۴ سنت در سه ماهه دوم جمعا در شش ماه، ۳ میلیارد و ۳۴۴ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۹۸۵ دلار محاسبه کرده است. برای ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۷ این میزان معادل ۹۵ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۱۰۷ بشکه بوده است که درآمد حاصل از فروش آن با نفت بشکه ای ۴۱ دلار و ۲۹۷ سنت ۳ میلیارد و ۹۶۱ میلیون و ۹۵۱ هزار و ۰۹۵ برآورد شده است.    

این کمپانی آمریکایی در گزارشهای خود، کل نفت خام فروخته شده در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ توسط اقلیم کردستان (عراق) را  ۳۹ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۱۸۲ بشکه اعلام کرده که از محل فروش آن با قیمت بشکه ای ۵۴ دلار و ۱۹۷ سنت درآمدی حدود ۲ میلیارد و ۱۲۵ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۹۸۰ دلار آمریکایی عاید اقلیم کردستان شده است. حال طبق گزارش های موسسه دلوته  در سال ۲۰۱۷ برای مدت مشابه (سه ماهه پایانی سال)، ۹۰ میلیون و ۹۱۴ هزار بشکه برآورد شده است که با نفت بشکه ای ۴۴ دلار و ۵۸ سنت درامد حاصل از آن حدود ۳ میلیارد و ۸۵۳ هزار دلار محاسبه شده است.

شایان ذکر است در پی وقایع ۱۶ اکتبر و خروج نیروهای پیشمرگ از کرکوک و سایر مناطق مورد مناقشه، اقلیم کردستان کنترل حدود ۵۵۰ چاه نفت و به طبع آن میزان ۵۰۰ میلیون دلار درامد نفتی ماهانه را از دست داد. 

نفت و رقابت های حزبی

قبل از  ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷ کنترل مهمترین چاههای نفتی کرکوک همچون بای حسن و هاوانا در دست حزب دمکرات کردستان بود. که گفته می شود یکی از عوامل بوجود آورنده وقایع ۱۶ اکتبر و سازش یکی از احزاب اقلیم با حکومت مرکزی عراق،  رقابت های حزبی بویژه در بین دو حزب حاکم اقلیم کردستان بود.

از سوی دیگر چون احزاب حاکم همواره از سوی اپوزسیون از جمله حزب تغییر (گوران) به عدم شفافیت محکوم می شدند، در چهارچوب پروژه حسابرسی مستقل بخش نفت و گاز در اقلیم کردستان و بخشی از پروژه شفافیت حکومت اقلیم کردستان (عراق) در سال ۲۰۱۶ حکومت اقلیم با کمپانی دلوته که یکی‌ از ۴ موسسه بزرگ حسابرسی جهان است قراردادی عقد کرد که در این راستا دلوته، گزارشهای ویژه ای، مختص به نفت و گاز اقلیم کردستان (عراق) را ارایه می دهد. 

بر اساس گزارشی در سایت رسمی حکومت اقلیم‌ کردستان، انجمن اقلیمی نفت و‌ گاز به پشتوانه توجه و فیدبک طرفهای درگیر از جمله جامعه بین الملل و حکومت اقلیم کردستان بر پیشبرد و غنی تر کردن گزارشهای حسابرسی و بازبینی تاکید کرده و از سوی دیگر به منظور وفاداری به تعهد خود در برابر شهروندان اقلیم کردستان (عراق) بر ادامه همکاری با دو کمپانی بزرگ “Deloitte” و “ernst & young” برای حسابرسی و بازبینی مستقل در بخش نفت و‌ گاز و تمامی تمامی پروسه ها و بخش های مرتبط با آن ثابت قدم خواهند ماند.

 

گزارش از زریان کریمی

بازنشر مطلب با ذکر منبع فراتاب بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار