اجرای رمز دوم یکبار مصرف فقط در یک بانک | فراتاب
کد خبر: 9584
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1398 - 16:30
استفاده از رمز دوم پویا در یکی از بانک‌ها اجباری شده، اما مشتریان سایر بانک‌ها می‌توانند فعلا از همان رمز دوم ثابت خود استفاده کنند، چراکه این اقدام بر اساس سیاست‌های داخلی بانک مذکور بوده و ربطی به طرح بانک مرکزی ندارد.

فراتاب-گروه اقتصادی: با گسترش سایت‌های فروش کالا و افزایش خریدهای اینترنتی از سوی مردم، استفاده از رمز دوم کارت‌های بانکی، رواج قابل توجهی پیدا کرده است و این روزها تعدادی زیادی از مردم از این رمزها استفاده می‌کنند؛ حال آنکه رمزهای دوم فعلی گاها مورد فیشینگ (سرقت اطلاعات اینترنتی) قرار گرفته و ممکن است از امنیت بالایی برخوردار نباشند.

آن‌طور که گفته می‌شد، پلیس فتا و سایر نهادهای مسئول از بانک مرکزی خواسته بودند که نسبت به ارائه رمز دوم یک‌بار مصرف و پویا به مردم اقدام کند تا امنیت این خریدها افزایش یابد.

در همین راستا، در سال گذشته اعلام شد که رمزهای دوم پویا از خرداد ماه امسال اجباری خواهد شد و رمزهای دوم ثابت قابل استفاده نیست.

قرار بود این طرح بر پایه اپلیکیشن اجرایی شده و مشتریان بانکی پس از احراز هویت حضوری، بتوانند از طریق اپلیکیشن‌های بانکی نسبت به دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف اقدام کنند.

با توجه به اینکه بخشی از مردم ایران از گوشی‌های آیفون استفاده می‌کنند، اقدام شرکت اپل در مسدودسازی برخی اپلیکیشن‌های ایرانی سبب شد تا اجرای این طرح از طریق اپلیکیشن متوقف شود و بانک مرکزی برای جلوگیری از ایجاد مشکل در اپلیکیشن‌ها به دنبال شیوه دیگری برای دریافت رمز دوم پویا باشد.

مسئولان بانک مرکزی درخصوص زمان اجرایی شدن این طرح صحبتی نکردند و گفتند که باید برای این موضوع تصمیم‌گیری و با دقت عمل، اجرایی شود.

این در حالی است که بانک ملتاعلام کرده است که از ابتدای شهریورماه، تمامی تراکنش‌های نیازمند رمز دوم کارت (به جز قبوض عمومی همچون برق، آب، گاز و تلفن) صرفاً با استفاده از رمز دوم پویا امکان‌پذیر خواهد بود؛ به عبارت دیگر استفاده از رمز دوم پویا در این بانک از اول شهریور اجباری می‌شود.

با این خبر این گمان می‌رفت که بانک مرکزی اجرای این طرح را در دستور کار خود قرار داده و از شهریور ماه استفاده از رمز دوم پویا اجباری خواهد شد، اما پیگیری‌های ایسنا از مقام‌های مسئول حاکی از آن است که این موضوع تنها مربوط به بانک ملت بوده و بانک مرکزی هیچ‌ بخش‌نامه یا ابلاغیه‌ای در این زمینه نداشته است و اقدام بانک ملت ارتباطی به برنامه بانک مرکزی ندارد.

بانک مرکزی هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای اجرای این طرح است و اقدام بانک ملت تنها در راستای سیاست‌های خود این بانک است.

به این ترتیب، رمزهای دوم ثابت کماکان معتبرند و مردم می‌توانند از این رمزها برای تراکنش‌های اینترنتی خود استفاده کنند، اما مشتریان بانک ملت باید حتما نسبت به دریافت رمز دوم پویا اقدام کنند.

 

نظرات
آخرین اخبار