انتخابات ترکیه در ایستگاه آخر | فراتاب
کد خبر: 8789
تاریخ انتشار: 2 تیر 1397 - 23:57
امزد های ریاست جمهوری ترکیه آخرین زورآزمایی های خیابانی را انجام دادند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از ۱۵ سال حضور بلامنازع در صحنه سیاسی ترکیه در انتخابات روز یکشنبه با مهمترین چالش انتخاباتی از زمان به دست گرفتن قدرت در این کشور روبرو می شود.

رای دهنگان در ترکیه روز یکشنبه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی به پای صندوق های رای خواهند رفت. پیروز انتخابات ریاست جمهوری براساس قانون اساسی اصلاح شده ترکیه اختیارات اجرایی جدیدی خواهد داشت.

هر چند رجب طیب اردوغان همچنان نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری محسوب می شود اما محرم اینجه، نامزد حزب جمهوری خواه خلق در هفته های گذشته با اقبال گسترده ای روبرو شده است.

محرم اینجه یک آموزگار سابق و عضو صریح اللهجه پارلمان ترکیه است. خواهر محجبه محرم اینجه نیز در بسیاری از گردهمایی های انتخاباتی برادرش حضور یافته است.

رجب طیب اردوغان ضمن انتقاد از «بی تجربگی» نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق او را یک «کارآموز» خوانده است. رئیس جمهوری ترکیه در روزهای گذشته و همزمان با افزایش اقبال به نامزد مخالفان دولت از احتمال تشکیل دولت ائتلافی در کشورش سخن گفت.

گردهمایی انتخاباتی محرم اینجه در شهر ازمیر با استقبال گسترده ای روبرو شد. شمار شرکت کنندگان در این گردهمایی بالغ بر یک میلیون نفر ذکر شده است. این در حالی است که تعداد شرکت کنندگان در گردهمایی انتخاباتی اخیر رجب طیب اردوغان در استانبول کمتر از این بود.

رویترز

رجب طیب اردوغان به دنبال دیدار محرم اینجه با صلاح الدین دمیرتاش، نامزد زندانی حزب دموکراتیک خلق ها رقیب اصلی خود را به جانبداری از تروریست ها متهم کرد. دولت ترکیه حزب دموکراتیک خلق ها را به ارتباط با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ کا کا) متهم می کند.

هر چند حزب دموکراتیک خلق ها در اتحاد مخالفان دولت عضویت ندارد اما دیدار محرم اینجه با صلاح الدین دمیرتاش از نظر بسیاری اقدامی نمادین از طرف نامزد حزب جمهوری خواه خلق برای جلب آرای کردهای ترکیه بود.

نظرسنجی ها نشان می دهد که رجب طیب اردوغان قادر به کسب اکثریت آراء در دور اول انتخابات ریاست جمهوری نیست و انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. حزب «عدالت و توسعه» نیز ممکن است پس از ۱۶ سال اکثریت مطلق خود در پارلمان را از دست بدهد.

رئیس جمهوری ترکیه تاکنون با درخواست محرم اینجه برای مناظره تلویزیونی مخالفت کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه پیش از این قرار بود در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ میلادی برگزار شود. رجب طیب اردوغان روز ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) از برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی خبر داده بود.

منبع: یورونیوز

نظرات
آخرین اخبار