کد خبر: 7994
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1397 - 11:35
رییس کمیسیون عمران حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در یکی از مصوبات الزام کرده‌ایم که ظرف 3 ماه لایحه پارک حاشیه‌ای توسط معاونت حمل ونقل تهیه شود، گفت: متاسفانه مدیریت حمل و نقل کار به این مهمی را رها کرده است.

 

فراتاب - گروه اجتماعی: مهم‌ترین مشکل تهران در حال حاضر، ترافیک است. ترافیک سرسام‌آور و خسته کننده‌ای که مردم از 7 صبح که سرکار می‌روند با آن درگیر هستند تا پایان ساعت اداری که باید به خانه خود بازگردند. تلف شدن زمان و دقیقه‌های طولانی همراه با صدا و دود خفه کننده در خیابان‌های تهران ماندن، صبر ایوب را هم تمام می‌کند اما  شاید مهمتر از ترافیک  کمبود پارکینگ در تهران باشد . حال این  سوال پیش می آید که درآمد حاصل از عوارض شهری چرا در راستای رفع مشکل کمبود پارکینگ در این شهر استفاده نمی شود  و دیگر اینکه با تکرار مکرر این اصل که برای افزایش فضای پارکینگ عمومی در تهران، نیاز به حضور بخش خصوصی است چرا فضای مناسب برای این مشارکت ایجاد نمی شود و سوالات دیگری که برای رسیدن به پاسخ آنها با رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران حمل و نقل شورای شهر تهران، در مورد سرنوشت عوارض حمل و نقل که توسط شهرداری از شهروندان دریافت می‌شود، بیان کرد: «هزینه این عوارض در بهبود وضعیت ترافیک و حمل و نقل عمومی تهران مصرف می‌شود. سال گذشته نزدیک به 400 میلیارد تومان درآمد داشته است اما طرح ترافیک جدید از امروز شروع خواهد شد و هزینه آن مشخص نیست اما قرار است که  در بودجه حمل و نقل عمومی استفاده شود.»

وی با بیان این مطلب که مترو تهران برای تکمیل شدن به 22 هزار میلیارد تومان نیاز دارد، گفت: «300 – 400 میلیارد تومان در حمل و نقل عمومی شهر رقم پایینی است. یک واگن مترو 5 میلیارد تومان هزینه دارد در صورتیکه   در حال حاضر مترو تهران به 2 هزار واگن نیازمند است که هزینه آن 10 هزار میلیارد تومان می‌شود. در سال‌های گذشته بخشی از این هزینه‌های دریافت شده به اسم فرهنگ ترافیک در صدا و سیما، سایت‌ها و نشریات استفاده  و بخش دیگری از آن در حمل و نقل عمومی هزینه می‌شد.»

علیخانی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از گذشت سالیان سال مشکل ترافیک تهران همچنان لاینحل باقی مانده، اظهار کرد: «این ضعف حوزه و حمل و نقل و ترافیک است.  در یکی از مصوبات شورای شهر پنجم به صورت صریح الزام کرده‌ایم که ظرف 3 ماه لایحه پارک حاشیه‌ای توسط معاونت حمل ونقل تهیه شود. متاسفانه مدیریت حمل و نقل کار به این مهمی را رها کرده است. همین بی تفاوتی‌ها موجب می‌شود که برخی افراد شخصی و غیرمسوول در کنار خیابان بایستند و خیابانی را که به متعلق به عموم مردم  است را به خود مردم اجاره دهند.  شهرداری باید به نمایندگی از شهروندان پارک حاشیه‌ای را ساماندهی و درآمد آن را صرف مسائل حمل و نقل عمومی شهر تهران کند.»

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل عمومی در ادامه بیان کرد: «اگر پارک حاشیه‌ای ساماندهی نشود؛ به علت رایگان بودن، مردم اقدام به پارک  در کوچه و خیابان می‌کنند و دیگر کسی به پارکینگ عمومی نخواهد رفت. در بسیاری از محلات از پارکینگ‌های ساخته شده استقبال نمی‌شود که البته بالعکس آن‌ هم وجود دارد. تنها راه حل این است که پارک‌های حاشیه‌ای ساماندهی شوند تا کسی نتواند در مکان‌های ممنوعه پارک کند . معاونت حمل و نقل عمومی شهرداری در این خصوص ملزم و چندبار هم تذکر داده شده اما تاکنون لایحه آن را نیاورده‌اند و اقدامی هم صورت نگرفته است. لایحه هنوز آورده نشده اما اعلام می‌کنند که ما در حال انجام کار هستیم، حالا چه کار می‌کنند در حال حاضر مشخص نیست!»

وی در ادامه افزود: «کار عملیاتی پارکینگ را باید دستگاه اجرایی انجام دهد. شورا سیاست گذاری و ابلاغ می‌کند و شهرداری موظف به اجرا آن است. شهرداری تهران از طرف شورا الزام به ساماندهی پارک حاشیه‌ای شده که هنوز اقدامی در این خصوص انجام نداده‌ است. تا این مورد حل نشود، مشکل پارکینگ تهران حل نخواهد شد.»

علیخانی در پاسخ به این سوال که گره حل نشدن طرح ترافیک کجاست، گفت: «به تصور من گره کار اینجاست که الویت‌ها را نمی‌شناسند. پارک حاشیه‌ای بر طرح مقدم است. اجرای یک سری طرح‌ها (مثل طرح ترافیک)  به تنهایی مشکلی را در تهران حل نمی‌کند. اجرا طرح ترافیک به صورت واحد نمی‌تواند مشکل کل ترافیک و آلودگی هوای تهران را حل کند. طرح ترافیک تنها برای یک نقطه‌ای از تهران است که برخی سفرها را به مرکز شهر محدود کند. باید بسته‌ای از سیاست‌ گذاری‌ها از جمله پارک حاشیه‌ای، طرح ترافیک و  ... همزمان  در کنار هم اجرا شوند تا به نتیجه مطلوب‌تری رسید.»

وی با بیان این مطلب که حمل و نقل عمومی در مرکز شهر با مشکلی مواجه نیست، افزود: «خطوط مترو و بی آر تی در مرکز شهر تکیمیل است اما حمل و نقل عمومی در کل شهر تهران تکمیل نیست. برای مثال در غرب تهران یا برخی نقاط از شرق حمل و نقل عمومی وجود ندارد. حمل و نقل عمومی مرکز شهر مشکلی ندارد بلکه مشکل اطراف مرکز شهر است.»

علیخانی در پاسخ به این سوال که اگر حمل و نقل عمومی در مرکز شهر تکمیل است پس چرا همیشه در مرکز شهر ترافیک وجود دارد، گفت: «به این علت که جاذب است. نمایشگاه کتاب، بازارهای موجود ادارات دولتی و ... به خودی خود موجب سفرهای دورن شهری می‌شوند.  این مراکز از حالت مسکونی به اداری و تجاری تبدیل شده و مرکز شهر تقریبا از حالت سکونت خارج شده است.»

 

وی در پاسخ به این سوال که چرا در شهرداری با توجه به نیروهای غیرحقیقی و تعداد بالا نیروهای دستگاه حاضر تعدیل نیرو صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: «هاشمی و شورا مخالف تعدیل نیرو هستند. در تعدیل نیرو همیشه به سراغ افراد ضعیف و کارمندان ساده می‌روند و  آن‌ها را بیرون می‌کنند. در حال حاضر نیروهایی در رده‌های بالای شهرداری وجود دارد که برای شهر تهران و شهرداری کارآمد نیستند درصورتیکه دستمزدهای بالا هم دریافت می‌کنند. در دوره آقای نجفی که ایشان هم بارها اعلام کردند در شهرداری نیرو بسیاری وجود دارد، متاسفانه تعداد زیادی از نیروهای خودشان را از بیرون شهرداری به داخل دستگاه آوردند در صورتیکه در بدنه شهرداری هم نیروهای باتجربه و کارآمد، فراوان بود. نجفی از یک طرف تعدیل نیرو می‌کرد و از طرفی دیگر نیرو جدید و غیرشهری بر سر کار می‌آورد.  ایشان حدود 200 تا 600 نیرو در رده‌های مدیریتی که اکثرا هیچ سابقه کار در شهر و شهرداری نداشتند بر سر کار آورد که در حال حاضر همین موضوع  به یکی از معضلات شهرداری تبدیل شده است. پست‌ بسیاری از نیروهای ارتقاء پیدا کرد و بخشی هم خودشان از شهرداری بیرون رفتند و بخشی دیگر هم در جایگاه خودشان باقی مانده‌اند.»

این عضو شورای شهر تهران در پایان در خصوص پرونده همشهری گفت: «اقداماتی در این خصوص صورت گرفته و انتشار نشریاتی که هزینه بالایی داشتند، متوقف شده است. پرونده همشهری همچنان در حال تحقیق و تفحص است و در شورا یک هیئت تحقیق و تفحص در این خصوص تشکیل شده که در حال انجام بررسی هستند.»

نظرات
آخرین اخبار