3 مانع اصلی ثبت جهانی طاق بستان | فراتاب
کد خبر: 7819
تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1397 - 19:30
معاون پایگاه تاریخی تاق بستان، گفت: موانعی ثبت جهانی مجموعه تاریخی تاق بستان را به تاخیر انداخته که باید مرتفع شوند.


فراتاب - گروه استان ها: پیمان نعمتی، با بیان اینکه مجموعه تاریخی تاق بستان چند سالی است در لیست انتظار ثبت جهانی شدن قرار گرفته، اظهار کرد: در حال حاضر موانعی سر راه ثبت جهانی این اثر تاریخی وجود دارد که باید با همکاری مسئولین استانی در رفع این موانع تسریع ایجاد کنیم. 

وی قطار شهری کرمانشاه، دنده کبابی ها و ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف مجموعه و نبود زیرساخت های ارائه خدمات مناسب به بازدیدکنندگان را از اصلی ترین موانع پیش روی ثبت جهانی تاق بستان عنوان کرد. 

وی افزود: کار ساماندهی مجموعه تاریخی تاق بستان به شكل جدي از سال ٩٠ شروع شد و امسال نيز با اعتباري بيش از پنج ميليارد تومان پروژه هاي خوبي در حال انجام است كه  از جمله آنها می توان به احداث مجموعه ورودی، روشنایی و نورپردازی محوطه و نصب دوربین های مداربسته اشاره کرد. 

معاون پایگاه تاریخی تاق بستان تصریح کرد: فاز دوم مجموعه ورودي محوطه تاریخی تاق بستان با اعتباري حدود یک و نیم میلیارد تومان آغاز شده ست. فاز اول پروژه نیز تقريبا بيش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طبق برنامه ریزها تا سه ماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته این مسئول مجموعه ورودي محوطه تاریخی تاق بستان شامل بخش های گيت بليت الكترونيك، سالن معرفی آثار، غرفه فروش صنایع دستی، نمایشگاه سنگ و کافی شاپ است که پیش از ورود بازدیدکنندگان به داخل محوطه و دیدن اثر اطلاعاتی را در این زمینه به گردشگران می‌دهد.

نعمتی خاطرنشان کرد: همچنین برای روشنایی، نورپردازی و نصب دوربین های مداربسته محوطه بیش از یک میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته و بزودی اجرای این پروژه ها با واگذاری به پیمانکار شروع خواهند شد.

معاون پایگاه تاریخی تاق بستان، با بیان اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز و دنده کبابی های اطراف محوطه نیز از دیگر موانع ثبت جهانی تاق بستان هستند، افزود: حذف این معارضات نیازمند اعتبار و  تدابیری است که بتوان بصورت هدفمند آن را طی مدت زمان مناسبی انجام داد.

وی با اشاره به تملک تعدادي از دندکبابی  ها اطراف محوطه تاریخی تاق بستان در سنوات گذشته(قسمت جنوبی محوطه) اظهار کرد: با تخریب این مغازه ها، کار تسطیح و ساماندهی آن برای الحاق به محوطه تاریخی در حال انجام است.

نعمتی در ادامه به اجرای پروژه قطار شهری کرمانشاه اشاره و عنوان کرد: موضوع قطار شهری و مسیر آن یکی از معضلاتي بوده  که در این راستا شورای راهبردی پایگاه تاریخی تاق بستان درحال ارائه راهکارهایی برای حل این مشکل است.

نظرات
آخرین اخبار