کد خبر: 7482
تاریخ انتشار: 8 اسفند 1396 - 15:28
دیوید مکوفسکی
اتهامات اخیر مطرح شده علیه بنیامین نتانیاهو خطر جدی تری را نسبت به بازرسی های پیشین متوجه نخست وزیر می کند اما در این میان واکنش های افکار عمومی در اسرائیل می توانند ماندن در راس قدرت اسرائیل و یا برکناری او را رقم بزند.

فراتاب - گروه بین الملل: پس از اعلام دو مورد اتهامات جدید علیه نتانیاهو مبنی بر سوء استفاده از اعتماد و فساد مالی،  آینده سیاسی نتانیاهو با خطر روبه‌رو شده است. اکنون اعضای مختلف ائتلاف دولت او باید تصمیم بگیرند که از وی حمایت کنند  یا از این امر شانه خالی کنند.

با توجه به اینکه در این بازه ی  زمانی سیاستمداران برای اطلاع از افکار عمومی توجه خود را به نظرسنجی ها معطوف می کنند اینکه جامعه اسرائیل تا چه حد اتهامات مطرح شده علیه نتانیاهو را می‌پذیرد می‌تواند در این موضوع تاثیر گذار باشد. هنوز مشخص نیست که آیا دو پرونده دیگر مربوط به نتانیاهو که در حال گذراندن روند قانونی هستند می توانند در نظر افکار عمومی اسرائیل در مورد بیانیه روز سه‌شنبه پلیس در مورد فساد های اخیر وی تاثیر گذار باشد.

حریفان اصلی نتانیاهو که موشه کهلون،وزیراقتصاد و نفتالی بنت ،وزیر آموزش هستند اعلام کرده اند تا زمانی که آویچی مندلبلیتف دادستان کل در مورد پیگیری قضایی نتانیاهو تصمیم‌گیری کند موضع گیری نخواهند کرد. مطرح شدن چنین جملات بی طرفانه ای گمانه زنی ها را در مورد اینکه احتمالاً دولتمردان اسرائیل منتظر واکنش افکار عمومی هستند را افزایش داده است.اگرچه بنت پس از آن نتانیاهو را مورد انتقاد قرار داد.

این موضوع مشهود است که همکاران نتانیاهو با توجه به پیش بینی چنین وضعیتی به دقت در حال برنامه‌ریزی برای این شرایط هستند.

یکی از مشاوران ارشد نظامی وی تایید کرد  یکی از رهبران مجلس کنست  در ماه گذشته تاکید کرده که بر اساس بیانیه پلیس حمایت خود را از نتانیاهو بر نمی دارد اگر چه تضمین نداده است که در صورت پیگرد قانونی وی چه واکنشی نشان خواهد داد.بنابر قانون اسرائیل در صورتی که مندلبلیت تصمیم بگیرد اتهامات مطرح شده را علیه نتانیاهو پیگیری کند نخست وزیر اسرائیل باید ابتدا در جلسه استماع شرکت کنند واتهام وی تا پایان جلسه استماع رسمی نخواهد بود.

 مشاوران ارشد سیاسی و دیگر نزدیکان نتانیاهو معتقدند اگر جلسه استماع به نفع وی پایان نیابد به احتمال قوی باید کرسی خود را رها کند.اگرچه تیم نتانیاهو امیدوار است که روند پیگیری اتهامات نتانیاهو تا یک‌سال به طول بیانجامد و این دقیقاً زمانی است که نتانیاهو نیاز دارد تا دوره نخست وزیری خود را پایان دهد و انتخابات آینده برگزار شود.اگرچه واکنشهای افکار عمومی اسرائیل می‌تواند در تسریع این روند تاثیر گذار باشد یاز هندل روزنامه‌نگاری که زمانی برای نتانیاهوکار می‌کرد تاکید کرده است که مردم به مندلبلیت اجازه نخواهند داد تا روند قانونی را به تاخیر بیاندازد.

 افکار عمومی همچنین می‌تواند برای محاسبات نتانیاهو نیز موثر باشد اگر مشاوران نتانیاهو متقاعد شوند که جامعه  از وی  حمایت می‌کنند نتانیاهو می تواند  در نمایشی از قدرت سیاسی در برابر قوه قضاییه ی اسراییل به دنبال انجام انتخابات زودهنگام باشد، اگر چه هنوز مشخص نیست که ۲۸۰هزار دلار مبلغ اخذ شده از سوی نتانیاهو در تصمیمات وی نیز تاثیر گذار بوده باشد.

مشاوران نتانیاهو امیدوارند تا این موضوع باعث شود که مندلبلیت به دنبال پیگرد قانونی اتهامات مطرح شده علیه نخست وزیر نباشد.

این نکته روشن است که نتانیاهو به راحتی توانسته در صحنه سیاسی اسرائیل به بقای خود ادامه دهد و اگر بتواند تا سال آینده در این مسند باقی بماند.به نخستین فردی تبدیل می‌شود که توانسته بیشترین زمان را به عنوان نخست وزیر اسرائیل گذرانده باشد.به نظر می رسد که او مصمم است تا به بقای سیاسی  خود تا یک سال دیگر نیز ادامه دهد. بنابر نظر سنجی که بعد از بیانیه پلیس مطرح شد، ۴۸درصد از شرکت کنندگان معتقدند نتانیاهو باید استعفا دهد. شاید در وهله اول به نظر برسد که اکثریت با ماندن وی در قدرت موافق هستند اما ۴۸درصد نیز میزان قابل توجهی است.

به نظر می رسد که نتانیاهو دلیلی برای این که تصور کند بر اساس طرح اتهامات جدید باید استعفا بدهد ندارد. در سال ۱۹۹۳دادگاه عالی اسرائیل اعلام کرد که وزرا در صورت متهم شدن باید استعفا دهند اما اکنون در مورد نخست وزیر موضوع فرق می‌کند چرا که با استعفای وی احتمال دارد همه ی کابینه نیز استعفا کنند.   

 پس از بیانیه پلیس در مورد اتهامات نتانیاهو برخی ممکن است این سوال را مطرح کنند که آیا تصمیم نتانیاهو در مورد جنگ و یا صلح متاثر از شرایط کنونی خواهد بود یا خیر. به نظر می‌رسد نتانیاهو همواره از انجام  ریسک دوری کرده است، از سال ۱۹۹۶و نخستین دوره تصدی مسند نخست وزیری اواستفاده از نیروهای نظامی زمینی را در دستور کار خود قرار نداده است هم اکنون پیشرفت در زمینه برنامه پیشنهادی ترامپ برای صلح با فلسطین بسیار دور از دسترسی به نظر می رسد به خصوص در زمانی که فلسطینی‌ها دیگر تمایلی به حضور آمریکا در روند مذاکرات صلح ندارند. در مورد ایران نیز نتانیاهو قطعاً به تشویق ترامپ برای اصلاح یا خروج از برجام ادامه می‌دهد ولی تاثیر آن بر تصمیم ترامپ قطعی نیست.

برگردان به فارسی: پوریا فیروزنژاد، روزنامه سازندگی

نظرات
آخرین اخبار