قاسم هاشمی‌نژاد چشم از جهان فروبست | فراتاب
کد خبر: 731
تاریخ انتشار: 15 فروردین 1395 - 09:16
هاشمی نژاد از روز دوم فروردین ماه به علت عفونت ریه در بیمارستان شریعتی تهران بستری بود و سرانجام در روز 13 فرودین ماه ساعت 19 درگذشت.

به گزارش فراتاب، زنده‌یاد هاشمی‌نژاد یکی از نویسندگان و منتقدان شناخته حوزه ادبیات ایران بود که نگارش نقد ادبی را به صورت جدی پیش از انقلاب و در روزنامه‌ی آیندگان آغاز کرد. نقد‌های او به دلیل نگاه فنی به داستان و روایت خیلی زود در محافل ادبی ایران گل کرد و نام او را به عنوان منتقدی جدی بر سر زبان‌ها انداخت.


هاشمی نژاد از روز دوم فروردین ماه به علت عفونت ریه در بیمارستان شریعتی تهران بستری بود و سرانجام در روز  13 فرودین ماه ساعت 19 درگذشت.

«فیل در تاریکی» یکی از آثار داستانی هاشمی‌نژاد بود که منتقدان از آن به عنوان مهم‌ترین رمان پلیسی ایران نام می‌برند.
 
مجموعه‌ای از نقد‌های ادبی  و هنری این نویسنده و پژوهشگر هم با عنوان بوته «بر بوته» دو سال پیش روانه‌ی بازار کتاب ایران شد. این نقد‌ها را جعفر مدرس صادقی نویسنده و پژوهشگر ادبیات جمع آوری کرده بود و مقدمه‌ای هم بر این مجموعه نوشته بود.
 
نمایش منظوم اثر تی. اس. الیوت (تهران: نشر مرکز)،بشنو، آدمک! از ویلهلم رایش (تهران: انتشارات کتاب ایران- چاپ دوم: انتشارات نیلوفر)،خوابگران از ریموند چندلر(تهران: انتشارات کتاب ایران) و من منم: کتابی درباره خودکاوی اثر راتان لعل، از آثار ترجمه‌ای هاشمی نژاد است.
 
این منتقد ادبی علاقه‌ی زیادی به میراث مکتوب عارفان ایرانی داشت و از جنبه‌های مختلف به بررسی این میراث ارجمند ادبی پرداخته بود. «سیبی و دو آینه»؛ «در مقامات و مناقب عارفان فره‌مند» و رساله در «تعریف، تبیین و طبقه‌بندی قصه‌های عرفانی» دو کتابی هستند که هاشمی نژاد با این رویکرد به رشته‌ی تحریر در آورده بود. در کتاب اول (سیبی و دو آینه) او به طبقه بندی قصه‌های عرفانی و جمع‌اوری روایت‌های مختلف از اتفاقات مهم زندگی عارفان ایرانی پرداخته بود. در کتاب دوم او با نگاهی امروزی به بررسی قصه‌های عرفانی و ساخت داستانی آن‌ها پرداخته بود.
 
«عشق گوش عشق گوشوار»، «کتاب ایوب»، «گزارشی از کارنامه اردشیر بابکان» و ... از دیگر آثار او در حوزه‌ی نقد ادبی، روایت شناسی و بررسی ریشه های روایت در تاریخ ادبیات ایرن است.


 
از فیلمنامه‌های او هم می‌توان به «راه و بی‌راه» و «عشق‌نامه ملیک مطران» اشاره کرد. «راه و بی‌راه» با کارگردانی سیامک شایقی در سال ۱۳۷۱ ساخته شد.
 
مراسم تشیع زنده‌یاد هاشمی‌نژاد روز یکشنبه 15 فروردین  از مقابل منزل او واقع در خیابان بهار به سمت بهشت زهرا (س) برگزار می شود.

منبع:ميزان

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار