مثلث مصادره توافق هسته ای ایران | فراتاب
کد خبر: 6736
تاریخ انتشار: 26 مهر 1396 - 01:00
تنبیسا فکود
سه دولت ایالات متحده آمریکا ، اسرائیل و عربستان سعودی به دلائل مختلف از مخالفین توافق هسته ای هستند. دلیل اصلی مخالفت این سه کشور به ترتیب نابود کردن میراث سیاسی اوباما، حفظ هژمونی هسته ای در منطقه و رقابت منطقه ای با ایران است...

 

فراتاب - گروه ترجمه: سه دولت ایالات متحده آمریکا ، اسرائیل و عربستان سعودی به دلائل مختلف که بیشتر آن به صلح و ثبات جهانی مرتبط است از جمهوری اسلامی ایران تنفر دارند. اظهارات ضد ایرانی ترامپ در هفته گذشته که توافق هسته ای را به چالش کشید به سرعت با واکنش مثبت عربستان و اسرائیل همراه شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مخالف این توافق است و آن را بدترین توافق تاکنون آمریکا می داند در حالی که ترامپ درصدد است تا ایران را به نقض این توافق متهم کند و آن را مقصر جلوه دهد اما وزارت خارجه آمریکا و سازمان انرژی اتمی بین المللی بارها بر پای بندی ایران به توافق هسته ای را تایید کردند. بنابراین بر طبق منطق دونالد ترامپ باید تحریم های بیشتری بر علیه تهران تحمیل شود. اما سوال این است که چرا رئیس جمهور آمریکا با وجود شهادت های مثبت از سوی وزارت امور خارچه اش به توافق هسته ای اعتراض می کند؟ جواب این سوال ساده است : علت مخالفت وی با توافق هسته ای تحقیر باراک اوباما و نابودی میراث سیاسی وی است. اما در مورد اسرائیل؛ این کشور خواهان این است که در منطقه به طور خاص در حوزه هسته ای با رقیبی روبرو نباشد و تکثیر هسته ای خود را در مرکز راکتور هسته ای در صحرای نگب که به دیامونا شناخته شده است بدون مانع ادامه دهد. آن ها همچنین از اظهارات محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق در مورد این که کشورش درصدد محو اسرائیل از نقشه جهان است برای توجیه توقف برنامه هسته ای ایران حتی با اهداف صلح آمیز استفاده کرده است.

علاوه بر این بنیامین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل همچنین به شدت از اوباما تنفر داشتند زیرا که وی موضع و رویکرد متفاوتی را نسبت به مذاکرات صلح اسرائیل – فلسطین اتخاذ کرد. باراک اوباما رئیس جمهور سایق آمریکا چندین بار اشاره کرد که نتانیاهو مانع صلح در خاورمیانه است و وی از نخستین افراد در کاخ سفید بود که به طور قطع شهرک سازی غیر قانونی را در کرانه باختری اشغال شده را تقبیح کرد. با انعقاد توافق هسته ای بین ایران و گروه 5+1 در اواسط جولای 2015 تنش بین اوباما و نتانیاهو تشدید یافت. چند ماه قبل تر نتانیاهو با کمک جان بوئنر سخنگوی حزب جمهوری با شرکت در کنگره درصدد دور زدن اوباما بود که این اقدام شرمندگی عظیمی را برای دولت اوباما ایجاد کرد.

دولت عربستان سعودی در طیف گسترده از مسائل تاریخی و معاصر با ایران دارای اختلاف است. دولت ریاض ، ایران را به تشویق بی نظمی در منطقه و توسعه طلبی نفود در میان جوامع شیعه خاورمیانه متهم می کند. سعودی ها همچنین معتقددند که به عنوان حافظ اسلام سنی وظیفه ی آن ها است که جلوی این توسعه طلبی را بگیرند. در تمام این موارد همچنین عناصری از حسادت وجود دارد. عربستان سعودی فاقد تنوع تکنولوژیک در اقتصاد است و بیشتر منابع و دانش فنی آن بر اکتشاف نفت متمرکز است. در مقابل اسرائیل و ایران تنها دولت های منطقه ای هستند که پیشرفت چشمگیری در فناوری هسته ای داشته اند. از زمان انتخاب دونالد ترامپ ، ریاض به طور فزاینده درجه نفوذ خود را بر سیاست خارجی آمریکا نشان داده است سفر ترامپ و همراهان وی به عربستان سعودی به عنوان اولین سفر خارجی وی در مقام رئیس جمهور شاهدی برا نقش لابی های سعودی در آمریکا بوده است. در این راستا دونالد ترامپ از نقش عربستان سعودی در مبارزه بین المللی با تروریسم تقدیر کرد و همچنین از قطر به دلیل حمایت از تروریسم انتقاد کرد و اظهارات مخربی را علیه این کشور مطرح کرد که زمینه بحران محاصره که در ماه ژوئن شروع شده است را ایجاد کرد. در حالی که با اظهارات شتاب زده همکاری های نظامی کشورش را با این دولت نادیده گرفته بود اما رکس تیلرسون وزیر امورخارجه آمریکا اوضاع را آرام کرد و موضع آمریکا را شفاف ساخت.


توافق هسته ای ایران و قدرت های بزرگ جهانی از سوی اکثر کشورهای جهان با استقبال مواجه شده است و این اوج سال های مذاکره بود که از سال 2006 با هدف حل و فصل مسالمت آمیر مناقشه برنامه هسته ای ایران شکل گرفته بود. دو کشور ایالات متحده و اسرائیل ایران را به توسعه و گسترش سلاح هسته ای متهم می کردند در حالی که تهران برنامه ی خود را تنها برای اهداف صلح آمیز حفظ کرده بود و بر حق خود برای ادامه آن تاکید داشت. دولت ایران در سال 1970 معاهده منع گسترش سلاح هسته ای ( ان.پی.تی) را به تصویب رساند در حالی که ایالات متحده امریکا و اسرائیل تا اکنون از امضای آن خودداری کرده اند. در حالی که دولت اسرائیل چندجانبه گرایی و تایید داوطلبانه معاهدات جهانی را نادیده می گیرد هدف قرار دادن برنامه هسته ای ایران این مسئله را مطرح می کند که چرا باید هر کشوری چنین معاهده ای را به صورت داوطلبانه امضا کنند و بعد خود و مردمش را به خطر بیندازد؟ تصمیم ترامپ برای عدم تایید توافق هسته ای اعتبار بین المللی آمریکا را به خطر خواهد انداخت و تعهدات سیاسی آینده ی آن ها را نابود می کند و دیگر چه کسی به تعهدات سیاسی آمریکا در آینده اعتماد خواهد کرد؟ این رویه ی ایجاد شده از سوی ترامپ همچنین به هرج و مرجی که در حال حاضر در سیاست بین الملل اتفاق افتاده است اظافه خواهد کرد. در نتیجه باید در نظر داشت که آمریکا به تنهایی به توافق هسته ای با ایران دست نیافته است بلکه 4 عضو دیگر دائم شورای امنیت سازمان ملل هم حضور داشته اند. به همین ترتیب انتقاد ترامپ از توافق به عنوان بدترین معامله یکپارچکی کشورهای طرف توافق را تضعیف می کند و نه تنها سه کشور منتقد این توافق به دلائل منافع شخصی خود جهان را گمراه می کنند بلکه آن ها همچنین از بازیگران اصلی در جامعه بین الملل بیگانه هستند و این زنگ هشدار باید نواخته شود.

 

 برگردان به فارسی: علیرضا علیپور
منبع: میدل ایست مانیتور

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار