دربست تکنولوژی | فراتاب
کد خبر: 6571
تاریخ انتشار: 11 شهریور 1396 - 16:15
زهرا فرشچیان
زمانی سرعت رشد تکنولوژی در کندی مانند سریالی چند صد قسمتی بود که حتی با هر از گاهی با دیدنش هم از هیچ کجای داستان عقب نمی‌افتادیم. اما این روزها در این عصر غریب دیگر تفاوت نسل‌ها در دهه‌ها تعریف نمی‌شود!

فراتاب - گروه اجتماعی: زمانی  سرعت رشد تکنولوژی در کندی مانند سریالی چند صد قسمتی بود که حتی با هر از گاهی با دیدنش هم از هیچ کجای داستان عقب نمی‌افتادیم. اما این روزها در این عصر غریب دیگر تفاوت نسل‌ها در دهه‌ها تعریف نمی‌شود!

تکنولوژی بخش مهمی از علاقه‌مندی‌های کودکان را تشکیل‌ می‌دهد و باعث تفاوت متولدین هر سال از سال بعد می‌شود. اگر بگوییم که هر ثانیه اخبار جدیدی از رشد تکنولوژی در رسانه‌ها مطرح می‌شود سخنی به گزافه نگفته ایم و این رشد از جهات مختلفی قابل تأمل است. تأثیر این سرعت عجیب بر هیچ بُعدی از زندگی را چه در جهان سوم چه در مهد تمدن و مدرنیته نمی‌توان کتمان کرد. این رشد سریع در تلاش است که تمامی ابعاد زندگی را درنوردد و دیگر فقط به فناوری تمرکز نمی‌کند بلکه از ریز تا درشت و باربط و بی ربط را با خود همراه می‌کند!

مانند نفوذ زیادی که در روزمرگی‌های انسان به‌وجود آمده است، از کارهای سطحی او مانند خرید میوه و نان تا سرمایه گذاری‌های هنگفتش به اینترنت وصل است. برای مثال این روز ها کمتر کسی را در کوچه خیابان های تهران می‌شود سراغ گرفت که نام اسنپ و اسم دیگر سرویس‌های آنلاین به گوشش ناآشنا باشد. با اینکه مدت زمان زیادی از آغاز این تحول در بازار نگذشته اما به اندازه قابل توجهی جذب مشتری داشته به گونه‌ای که باعث ایجاد تحولی در گذار از  رفتارهای سنتی قدیم میان مردم شده است!

با اینکه این برنامه ها کاملاً مواردی غریبه را برای مشتری‌های سنتی آژانس سوار و دربست بگیر ایرانی رو کرده‌اند اما به‌راحتی به محبوبیت بالایی رسیده‌اند و به موفیقتی برای سرمایه‌اندوزی در ریشه‌کن کردن رفتارهای بنیادین سنتی میان ایرانیان!  تا به حال و در تجربه‌ها اینگونه بوده که با خودنمایی یک پدیده نوظهور ترک عادت برای مردم مدت زمانی طولانی وقت می‌برد. اما واقعاً دلیل موفقیت سریع  این شرکت های خصوصی در چیست ؟

البته که بزرگ‌ترین شعارهای تمامی این شرکت ها در مشتری‌مداری خلاصه می‌شود. خدماتی که در گذشته نزدیک هیچ مشتری در بازار تاکسیرانی اجازه توقع کردن آن‌را نداشت را این شرکت‌ها تبدیل به وظیفه ی خود کردند! مانند معقول بودن قیمت، استفاده درست از سیستم تهویه، اعلام زمان رسیدن به مقصد، امنیت بالا و استفاده از نقشه و خیلی از فوایدی که باعث اطمینان خاطر در مشتری‌ها شود. البته که این وضع، باعث رکود بازار سنتی ایران مانند دفاتر آژانس بسیار قدیمی و دور از هرگونه وجه مدرن و یا راننده تاکسی‌های هر لحظه آماده دربست و البته به جیب زدن کرایه‌هایی با نرخ نامشخص. مسلماً در گذاری با این سرعت، سنت در مقابل مدرنیته سکوت نمی‌کند و برای دفاع از خود به پا می‌خیزد.

مانند تمامی راننده تاکسی ها و آژانس هایی که احساس خطرشان باعث تظاهراتشان شد. معمولاً برای بالا بردن جبهه‌گیری‌ها شعارهایی امنیتی چاشنی این تظاهرات می‌شود مانند «مرگ بر تپ سیِ آمریکایی» و ...  اما خب کار به شعار ختم نشد و به نامه نگاری ها و درخواست ها به مجلس قانون‌گذاری نیز رسید. به هر حال چنین رقیبی ارتزاق این گروه را مورد حمله قرار داده است! اما تمامی این‌ها به نتیجه‌ای جز اینکه غیرممکن است اینترنت و تلفن همراه در دست مردم باشد و آنها در مسیر رفاهشان استفاده نکنند نرسید! به گونه‌ای که بعد از ناموفق بودن رفتار‌های احساسی منطق و عقل بازاریابی اتحادیه‌هایی را از طرف صنف تاکسیرانی ها به نام «کارپینو» و از طرف آژانس‌های مسافربری به نام آژانسی تشکیل داد!

بله همانطور که خواندید این نوشتار گویای قسمت کوچکی از تأثیر رشد تکنولوژی بر یک بازار است و البته تحول خیلی بزرگی که بر اقتصاد و شیوه زندگی دارد در مدت زمانی بسیار کم را مورد توجه قرار می‌دهد. این تحول در بعدی از زندگی روزمره مردم به زیبایی مفهوم سرعت رشد تکنولوژی و قدرت رسوخ آن در زندگی ما ، چگونگی تغییر رفتارهایمان و چگونی متحول شدن فرهنگ ‌ما از طریق این ارتباطات را به نمایش می‌گذارد.

چه ایرادی از آن می‌توان گرفت تا زمانی‌که واقعا در خدمت رفاه مشتری قدم برمی‌دارد؟ و چه ایرادی از آن می‌توان گرفت تا زمانی‌که جو رقابتی آن شاید منفعت بیشتری را به مشتریان برساند؟ گویا در این عصر ترک عادات سنتی به لطف تکنولوژی واقعا موجب مرض نشود و گویا باید به تکنولوژی سلام کرد با تمام مضراتش انگار مسیری راحت‌تر و سریع‌تر در اختیارمان می‌گذارد.

 

زهرا فرشچیان، دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار