10 نکته جالب در مورد زندگی در قطر که شاید نمی دانستید | فراتاب
کد خبر: 6429
تاریخ انتشار: 21 تیر 1396 - 22:22
نگاهی به وضعیت زندگی زنان و مهاجران در غنی ترین کشور جهان
بحران منطقه خلیج فارس بین قطر و چهار کشور منطقه خلیج فارس در حال یک ماهه شدن است. شاید بتوان گفت که این کشور کوچک در منطقه خلیج فارس تا قبل از به وجود آمدن این بحران کمتر تا این اندازه توجهات جهانی را به خود جلب کرده بود.

فراتاب-محمد حسن گودرزی: به گزارش فراتاب بحران منطقه خلیج فارس بین قطر و چهار کشور منطقه خلیج فارس در حال یک ماهه شدن است. شاید بتوان گفت که این کشور کوچک در منطقه خلیج فارس تا قبل از به وجود آمدن این بحران کمتر تا این اندازه توجهات جهانی را به خود جلب کرده بود. وب سایت LISTVERSE  در مقاله ای به معرفی ده ویژگی منحصر به فرد قطر کرده است.

 

10- قطر به طور کلی غنی ترین کشور در جهان به شمار می رود

 

مجله گلوبال فاینانس (Global Finance magazine) در تحقیقی که در سال 2017 در مورد کشورهای جهان از نظر تولید ناخالص داخلی انجام داد، قطر را در رده اول این رده بندی جای داد. رتبه ای که در سال های اخیر همواره متعلق به این کشور بوده است. براساس آخرین تحقیقات سرانه تولید ناخالص داخلی قطر رقمی در حدود 129726 دلار است که براساس فاکتور معروف به PPP (purchasing power parity) (توازن قدرت خرید) انجام شده که خود هزینه های زندگی و نرخ تورم یک کشور را در نظر می گیرد. مسلما، قطر در مقایسه با برخی دیگر از رتبه های بالای جدول کشور کوچکی به شمار می رود و به همین دلیل کشورهایی مانند لوکزامبورگ و سان مارینو نیز رد رتبه های بالایی حضور دارند. اما هیچ کس اقتصاد پررونق قطر را انکار نمی تواند کند. قطر بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی مایع در جهان است و مقدار زیادی نفت خام صادر می کنند. بنابراین آنها قطعا درآمد بسیاری کسب می کنند.

با این حال، کارگران مهاجر که در این کشور حضور دارند در این کشور ساکن نیستند و به همین دلیل زمانی که تولید ناخالص داخلی محاسبه می شود، به عنوان بخشی از جمعیت محسوب نمی شود.جمعیت مهاجر در قطر بسیار زیاد است.

 

9- جمعیت مهاجران در قطر در حدود 90 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و ناراضی هستند

 

سازمان عفو بین الملل گزارش سال 2016 را منتشر کرد که شرایط تکان دهنده کارگران مهاجر در قطر را نشان داد. گزارش شامل موارد متعددی از چ از مشکلات را کارگران شاغل در قطر را شامل می شد از جمله اینکه کارگران مجبور به انجام کار در ساعت های طولانی بدون هیچ مرخصی، گذرنامه های مصادره شده از سوی کارفرمایان ، سوء استفاده فیزیکی از کارگران و پرداخت هزینه های استخدام بالا از سوی کارگران است. این گزارش بیشتر بر کارگرانی متمرکز بود که برای ساختن استادیوم جدید برای جام جهانی 2022 مورد استفاده قرار گرفتند. از زمان انتشار گزارش سازمان عفو بین الملل شرایط کارگران مهاجر همچنان بدون تغییر است. در گزارش مستقلی که در اوایل سال 2017 منتشر شد نشان داد که پیشرفت های جزئی در زمینه شرایط کارگران در قطر صورت گرفته است، اما کارگران مهاجر همچنان  در سراسر کشور مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

 

8-  زن بودن در قطر

یک بررسی در سال 2017 از سوی موسسه کسب و کار INSEAD قطر را از نظر شکاف جنسیتی در رتبه 117 از 122 کشور جهان مورد بررسی قرار داده است. این بررسی فاکتور هایی از جمله نقش زنان در مسائل اقتصادی کشور، تعداد زنان در این کشور به عنوان نیروی کار، تعداد زنان حاضر در سیاست و کیفیت آموزش و پرورش که زنان در کشورها دریافت می کردند، مورد بررسی قرار داد. زنان به ندرت  در سیاست حضور دارند و تمایل به تحصیل در میان آنها بسیار کمتر از همتایان مرد خود است. زنان در دانشگاه ها حضور دارند، اما دانشگاه های آنها از مردان جدا هستند. ازدواج های اجباری هنوز رایج است.

 

7- از ربات های کوچک شتر سوار به جای کودکان در مسابقات شتر سواری استفاده می شود

 

علیرغم اینکه قطر میزبان جام جهانی 2022 فوتبال است و این ورزش در این کشور محبوبیت زیادی دارد اما شتر رانی همواره علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است. در اوایل دهه 2000 از ربات های کوچک به جای شترسواران واقعی استفاده شد. دلیل این امر انتقادات زیادی بود که به دلیل استفاده از کودکان در این مسابقات می شد. تا قبل از سال 2000 بسیاری از صاحبان شتر های مسابقه کودکانی که دزدیده شده بودند را می خریدند و از آنها به جای شتر سوار استفاده می کردند. به دلیل وزن کم و جثه کوچک، کودکان برای راندن شتر بسیار مناسب بودند. صاحبان این کودکان برای اینکه این کودکان سبک بمانند به آنها گرسنگی می دادند.

6- سانسور گسترده در قطر

در سراسر کشور، اینترنت به شدت سانسور می شود. قطر دسترسی به وب سایت هایی را که غیرقابل قبول می داند محدود کرده و این وب سایت شامل پورنوگرافی ، سرویس های دوستیابی و هر وب سایت با محتوای همجنس گرایی هستند. وب سایت های رسانه ای در کشور نسبتا آزاد هستند اما از زمان پیشنهاد قطر برای میزبانی جام جهانی 2022، سانسور به نظر می رسد بسیار شایع شده است. سالهاست که روزنامه نگارانی که هر چیزی را که در مورد حکومت منتشر کند تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند. در دسامبر 2016، دوحه نیوز، یک وب سایت اخبار قطر به زبان انگلیسی، توسط دولت مسدود شد این امر و منجر به بروز نگرانی هایی از گسترش سانسور در کشور شد. مهاجر در گزارش عفو بین الملل آمده حتی خبرنگاران بی بی سی از فیلمبرداری از کارگران مهاجر منع شده اند. به نظر می رسد که قطر  هر کاری را که برای جلوگیری از گزارش های منفی از وضعیت کارگرانی که در حال ایجاد استادیوم جام جهانی هستند را انجام می دهد.

 

5- ادامه تنش ها بین قطر، عربستان سعودی و متحدانش

عربستان و چند کشور حاشیه خلیج فارس به بهانه حمایت قطر از افراط گرایی و تامین نیازهای گروه های تروریستی روابط خود را با قطر به طور کامل قطع کرده اند. این امر شامل قطع ارتباطات هوایی و زمینی هم هست. به شهروندان قطری ساکن این کشورها نیز دو هفته زمان داده شد که این کشورها را ترک کنند. با این حال به نظر می رسد که در نهایت با مذاکره بین این کشورها بحران به وجود آمده خاتمه پیدا کند.

 

4- هزینه های اجاره خانه به طور سرسام آوری بالا است

 

اگر قصد دارید به قطر بروید و فکر می کنید که می توان یک آپارتمان زیبا و ارزان در شهر پیدا کنید، در این باره تجدید نظر کنید. قیمت اجاره یک آپارتمان یک خوابه به 1.933 هزار دلار در ماه است که بسیار بالاتر از یک آپارتمان از همان اندازه در اکثر مناطق ایالات متحده است. قیمت یک لیوان آبجو در قطر 10 دلار است و این قیمت یک آبجوی معمولی است. علت بالا بودن قیمت مشروبات الکلی در این کشور جلوگیری از اشائه آن است. مک دونالد در قطر شعبه دارد و قیمت آنها تقریبا به آنچه که در ایالات متحده پرداخت می کنید نزدیک است. بنابراین ممکن است در صورتی که بخواهید برای  تعطیلات به آنجا بروید و علاقه ای به نوشیدن هم نداشته باشید می توانید در یک چادر در ساحل اقامت کنید. خبر خوب این است که بنزین در این کشور فوق العاده ارزان است، حدود 45 سنت برای هر لیتر. اما هیچ کس نمی تواند انکار کند که اگر بخواهید زمان زیادی را در قطر بگذارنید، برای گذران زندگی خود به حقوق بیشتری نیاز خواهید داشت.

 

3- غواصی در قطر محبوبیت بسیاری دارد

اگر شما به دنبال غواصی هستید، قطر پر از مکان های غواصی شگفت انگیز است. این کشور به خلیج فارس راه دارد و بیشتر غواصی ها در شهر دوحه انجام می شود. در سواحل این کشور مجموعه وسیع و متنوعی از حیات دریایی را می توان مشاهده کرد. علاوه بر غواصی بسیاری از اتوبوس ها مخصوص حرکت در زیر دریا و اتومبیل های دیدن حیات زیر دریا وجود دارد. صید مروارید در دهه های گذشته یک صنعت بزرگ در قطر و منبع درامد اصلی مردم این کشور قبل از اکتشاف نفت بوده است.

 

2- اجازه ندارید داشته های دیگران را تحسین کنید

 

تحسین از چیزهای دیگر یک عرف اجتماعی بزرگ به شمار می رود. در جامعه قطری عرف این گونه حکم می کند که اگر شما آشکارا دارایی و چیزی که متعلق به فرد دیگری باشد را  تحسین کنید، وی موظف است کهآن شی و یا چیزی با ارزش بالاتر از آن را به عنوان هدیه به شما ببخشد. به عنوان مثال، اگر بعد از یک پورشه جدید هستید، این می تواند یک روش فوق العاده ارزان قیمت برای داشتن یک خودروی خوب  باشد، البته اگه بتوانید با خجالت اجتماعی ناشی از آن کنار بیایید. با توجه به این موضوع که زنان نیز جز اموال و دارایی ها محسوب می شوند تعریف از آنها باعث می شود که خود را قبل از آنکه متوجه شوید چه اتفاقی دارد رخ می دهد در حال ازدواج با یکی از آنها ببینید. رد کردن دعوت دیگران نیز بسیار حرکت زشتی در جامعه قطر به حساب می آید. اگر شما به خانه کسی دعوت شده اید، باید پیشنهاد را بپذیرید. در صورت رد کردن آن خانواده ای که شما را دعوت کرده است شرمسار می کند و شما دعوت دومی دریافت نخواهید کرد. در صورت دعوت به خانه فردی حتما کفش های خود را در آستانه در دربیاورید.

 

1- بدون شاهین جایی نمی روید

 

اگر شما نگران این هستید که پرنده شکاری شما زمانی که از قطر بازدید می کنید مشکلی برایش به وجود بیاید، هرگز نترسید! هواپیمایی قطر اجازه می دهد تا تمام مسافران با شاهین خود وارد هواپیما شوند در صورتی که پرنده دارای گذرنامه معتبر باشد. شاهین در قطر به عنوان به عنوان یک ورزش، سحر و جادو در نسل ها بخشی جدایی ناپذیر زندگی در قطر بوده است. شاهین به عنوان نمادی از شجاعت، آزادی، عزت و استقامت در این کشور شناخته می شود. داشتن یک شاهین به عنوان نمادی از جایگاه اجتماعی فرد دیده می شود و این پرندگان اغلب با صاحبانشان در سراسر جهان سفر می کنند. Qatar Airways حداکثر به شش نفر اجازه می دهد که با پرندگان خود سفر کنند. گزارشی اخیرا منتشر شد که شاهزاده سعودی 80 صندلی برای شاهین های خود در هواپیمایی قطر رزرو کرد تا با آنها مسافرت کنند. هرچند که خدمه این پرواز زمان زیادی را برای تمیز کردن هواپیما از فضله این پرندگان صرف کردند.

منبع: Listverse

نظرات
فرناز جزایری
| |
2017-07-12 22:57:18
جالب بود سپاس
علیرضا
| |
2017-12-12 19:39:51
با سلام دوست عزیز خودم بنده ۴۶سالمه در کودکی ۴تا۵سال در دوحه بودم و حالا ۴۰ساله در ایران هستم در شناسنامه هم دوحه ثبت شده و حالا هم میخام با خانواده ام برم قطر زندگی کنم ایا میتوانم با خانواده برم اونجااا?
باید چیکار کنم?
لطفا جواب بنده بدهید
ممنون...
Xap
| |
2018-08-23 20:11:17
ممنون از اطلاعاتی که قرار دادید. اما اخبار درمورد نارضایتی کارگران و وضعیت اجاره خانه و فیلترینگ و ... موثق هست؟ زندگی در قطر بهتر از ایران نیست؟
ممد
| |
2018-11-19 16:48:41
دوستان میخواستم بدونم با وضعیت فعلی یک کارگر ساده چقدر میتونه حقوق بگیره در قطر ؟ یا این که کدوم کشور برای کارکردن بهتره ؟
آخرین اخبار