نمونه ای از یک ادغام موفق | فراتاب
کد خبر: 6412
تاریخ انتشار: 16 تیر 1396 - 22:08
دی‌بی‌اس بانک، (DBS Bank) شرکت خدمات مالی و بانکداری سنگاپوری است، که به‌عنوان بزرگترین بانک آسیای جنوب شرقی محسوب می‌شود. دفتر مرکزی این بانک در مارینا بِی (Marina Bay)سنگاپور قرار دارد و در گذشته به عنوان بانک توسعه سنگاپور شناخته می شد.

تاریخچه این بانک به دهه 60 میلادی بازمیگردد. در تاریخ 16 جولای 1968 بانک دی بی اس توسط دولت سنگاپور برای فعالیت های مالی مرتبط با بخش صنعتی از سوی هیئت توسعه اقتصادی تاسیس شد. هدف اصلی بانک این بود که وام و کمک مالی به صنایع تولیدی و در حال رشد تامین کند و به ایجاد و ارتقاء صنایع موجود در سنگاپور کمک کند. در سال 1960، دولت سنگاپور به یک گروه تحقیقاتی در زمینه  مسائل  صنعتی وابسته به سازمان ملل (UN) پیشنهاد کرد برای ارزیابی وضعیت اقتصادی در سنگاپور و ارائه برنامه صنعتی برای این دولت شهر به سنگاپور بیایند. پیشنهاد دولت شامل ایجاد یک بانک توسعه همراه با یک سازمان اقتصادی برای جذب سرمایه های خارجی برای تأمین مالی و مدیریت املاک صنعتی بود. این بانک در جولای 1968 تأسیس شد و در سپتامبر همان سال فعالیت خود را آغاز کرد.

اما شاید از خرید بانک  POSB (Post Office Savings Bank) به عنوان بزرگترین نقطه عطف بانک دی بی اس در تاریخ خود نام برد. بانک POSB توسط استعمارگران بریتانیایی در سال 1877 تاسیس شده بود.  در سال 1976 تعداد سپرده گذاران در این بانک از یک ملیون نفر گذشته و میزان سپرده های آنها به رقم یک میلیارد دلار رسیده بود. این بانک سپس در سال 1990 به نام POSB Bank تغییر نام داد و DBS Bank در 16 نوامبر 1998 مالکیت این بانک را که 1.6 میلیارد دلار سپرده از 4 میلیون سپرده گذار داشت را به دست آورد.  هنوز هم یکی از بزرگترین شعب بانک در سنگاپور، به ویژه در محله های اطراف شهر، عمل می کند و بیشترین تعداد ATM را در سراسر سنگاپور در اختیار دارد. ادغام هر دو بانک به مشتریان هر دو بانک اجازه داد تا امکانات را به اشتراک بگذارند. سپرده گذاران بانک DBS ممکن است از امکانات خودپرداز های سپرده گذاری نقدی که در سراسر کشور در شعبات POSBank نصب شده است استفاده کنند.

 DBSدر سطح بین المللی نیز فعالیت گسترده ای دارد و این بانک دارای شعبه و دفاتر متعددی در چین، دبی، هنگ کنگ، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، میانمار، فیلیپین، تایوان، تایلند، ویتنام، انگلستان و ایالات متحده است. بانک DBS در تاریخ 7 مه 2007، پس از دریافت تایید رسمی از صندوق پولی سنگاپور برای صدور مجوز کامل تاسیس بانک،  بانک اسلامی آسیا (IB Asia) را راه اندازی کرد. سهامداران بنیانگذار IB Asia عبارتند از سهامدار عمده DBS و 34 سرمایه گذار از منطقه خاورمیانه و وابسته به خانواده های برجسته و گروه های صنعتی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس. بانک دی بی اس یکی از بانک های پیشرو در زمینه خدمات اینترنت بانک در جنوب شرق آسیا به شمار می رود و تا سال 2013، بیش از 2.4 میلیون نفر در سنگاپور از خدمات اینترنت بانک این بانک استفاده می کردند.

بانک دی بی اس در سال 2015 بیش از 21 هزار کارمند داشته و ریاست آن بر عهده پیتر سیح لیم هوات (Peter Seah Lim Huat) است.

منبع: عصر اقتصاد

نظرات
آخرین اخبار