کد خبر: 6186
تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1396 - 11:48
تحسین مصطفی
شهروند کرد می‌تواند قدری راحت‌تر قضاوت کند زیرا به اذعان اکثریت جامعه و حتی مخالفان دولت روحانی سیاست خوبی داشته و با تکیه بر این سیاست توانست آرامش اقتصادی و سیاسی را در جامعه مستقر کند و در یک کلمه می توان گفت سیاست دولت روحانی موفق بود.

فراتاب- پرونده ویژه انتخابات: این روزها با یک سوال اساسی روبرو هستیم و آن چیزی جز این سوال نیست‌: چرا روحانی؟ جواب این سوال برای شهروند های کرد، بلوچ ، ترک از پیچیدگی های خاصی برخوردار است اما برای اینکه بتوانیم خود را قانع کنیم لازم است تفکیکی میان سیاست‌های دولت روحانی و عملکرد دولت قائل شویم زیرا سیاست دولت روحانی به مثابه «وجود» و عملکرد به مثابه «شایستگی» است سبب می‌شود در مورد بود  سیاست فارغ از خوبی و بدی عملکرد دولت روحانی قضاوت کنیم. حال با این تفکیک شهروند کرد می‌تواند قدری راحت‌تر قضاوت کند زیرا به اذعان اکثریت جامعه و حتی مخالفان دولت روحانی سیاست خوبی داشته و با تکیه بر این سیاست توانست آرامش اقتصادی و سیاسی را در جامعه مستقر کند و در یک کلمه می توان گفت سیاست دولت روحانی موفق بود.

بعضی سیاست های دولت یازدهم  عملکردهای مناسبی مانند برجام ، تدوین منشور حقوق شهروندی، طرح تحول سلامت را در پی داشت. ولی عملکرد دولت یازدهم در مواردی ضعیف بود. در این جا لازم است تصریح کنم عملکرد ضعیف دولت در زمینه‌هایی به معنای نبود سیاست مناسب نبوده و نیست؛ زیرا بر کسی پوشیده نیست هر سیاستی در مقام عمل و درجریان عملی شدن با موانع و چالش هایی روبرو است یکی از مواردی که دولت روحانی در آن علیرغم سیاست های خوب عملکرد ضعیفی داشت توجه به مطالبات کردها بود.

به عقیده نگارنده جامعه کرد این نکته را به خوبی درک کرده و دوباره روحانی رای خواهند این تنها یک حدس و گمان نیست بلکه رای معنی دار کردها در همه انتخابات بعد از انقلاب مستند این ادعاست زیرا رای دهندگان کرد با ریز بینی و دقت نظر وجود سیاست‌های خوب نسبت به تنوع زبانی و مذهبی را به خوبی درک کرده و همواره بهترین سیاست‌ها را فارغ از عملکرد دولت را انتخاب کرده‌اند و این بار هم سیاست‌های مناسب نسبت به جامعه کردستان از طرف ستاد روحانی ارائه شده است و این اعتماد حداقلی و شکننده به آقای روحانی وجود دارد که در راستای عمل به سیاست های معهود عمل کند.

در پایان به دولت دوازدهم باید این مساله را مورد توجه داشته باشد که باید ارتباط مناسبی با نخبگان کرد برقرار کند، زیرا در جامعه بدون حزب ارتباط از کانال افراد حامی مانع  تعامل مناسب با بطن جامعه و توجه به خواسته‌هایشان خواهد شد. کردها اگرچه از عملکرد دولت روحانی چندان راضی نیستند به سیاست‌هایش امیدوارند و و یقینا انتخاب روحانی را ترجیح می دهد. تاریخ نشان داده که کردها همواره جریان اصلاحات را با خواسته‌های خود نزدیک‌تر دانسته و با رای‌های معنا‌دار خود ترقی‌خواهی را در راستای منافع خود همراه دانسته‌اند. 

 

تحسین مصطفی (فعال مدنی و نویسنده)

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار