به بهانه سالروز اعدام «لیلا قاسم» اسطوره آزادگی و مقاومت | فراتاب
کد خبر: 6153
تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1396 - 09:52
اسفندیار آبنوس
کردهای فیلی به اتهاماتی نظیر کرد بودن، ایرانی بودن، شیعه بودن و ... به مدتی طولانی مورد آزار و اذیت رادیکالیست های بعثی در عراق بودند و در این بین قهرمانانی نامیرا چون لیلا قاسم ...

فراتاب - گروه بین الملل: در گذری که از گورستان وادی الاسلام نجف بزرگان بسیاری را می بینیم که در خاک خفته اند ولی یادشان همواره ماندگار است. یکی از این بزرگان بانوی مبارز کرد "لیلا قاسم" است.

امروز ۲۳ اردیبهشت و ۱۳ مه مصادف است با شهادت بانوی مبارز کرد خانقینی لیلا قاسم به همراه چهار تن دیگر از مبارزین آزاده کردستان؛ غروب هنگام در زندان ابوغریب بغداد به همراه چهار مبارز کرد دیگر به نام های نریمان فواد، حسن محمد رشید، آزاد سلیمان میران و جواد مراد موندی در سال ۱۹۷۴ توسط حکومت بعث. لیلا قاسم روز چهارشنبه ۲۷ دسامبر سال ۱۹۵۲ در یکی از روستاهای کردنشین خانقین به نام "مسفا" چشم به جهان گشود. لیلا در سال ۱۹۵۹ وارد مدرسه شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌ اش را در شهر خانقین به پایان رساند و سپس برای ادامه تحصیل در رشته جامعه شناسی، در سال ۱۹۷۰ به دانشگاه بغداد رفت. لیلا از اعضای فعال اتحادیه دانشجویان کردستان بود.

سال ۱۹۷۰ در سالگرد تأسیس حزب بعث، شماری از بازرگانان کرد فیلی که سهم کلانی از اقتصاد عراق در دست‌ شان بود، به صورت گروهی دستگیر ‌ و ثروت و دارایی‌ شان توسط حکومت بعث عراق مصادره شد. عده‌ای از آن‌ها را کشتند،‌ و بقیه را به این عنوان که ایرانی هستند روانه مرزهای ایران کردند. متعاقبا به صورت گسترده‌ تری حدود سیصد هزار نفر از کردهای فیلی در شهرهای بغداد، بصره، جسان، مندلی، خانقین، بابل، سویره، علی شرقی، علی غربی، کوت، عماره و بدره دستگیر شدند؛ اموال آن‌ها مصادره و یا توسط افراد بعثی به غارت رفت. مردهای بین ۱۵ تا ۳۰ سال که تعدادشان حدود نه هزار نفر می‌شد کشته و ناپدید شدند و روانه زندان شدند و بقیه را با ابطال شناسنامه های عراقی بالاجبار روانه مرزهای ایران کردند.

در چنین شرایطی بود که لیلا قاسم در دانشگاه به همراه سایر دانشجویان کرد بغداد به مبارزه با جنایات بعثی ها پرداخت و به تدریج تبدیل به الگوی مقاومت و مبارزه در مقابل حکومت بعثی آن هم درست در زمان کوران و خفقان حکومت بعثی بود. جنایات حزب بعث علیه کردها پس از سازش شاه و صدام در الجزایر شتاب بیشتری گرفت. مبارزات لیلا قاسم و یارانش زمانی که ستم و جنایات حکومت در سال ۱۹۷۴ کشتار و آواره کردن کردها به اوج خود رسید رنگ ویژه و تازه ای به خود گرفت.

هراس رژیم بعثی موجب تشدید خفقان در بغداد شد که در پی آن لیلا با همراهی یارانش (جواد مراد هموندی، حسن محمد رشید، نریمان فواد و آزاد سلیمان میران) که به روشنگری جنایات عوامل حکومت بعثی در کردستان و تلاش برای احقاق حق مردم کرد می‌پرداختند دستگیر و مدتی در زندان ابوغریب در سلول انفرادی رژیم زندانی گردید و در ۱۳ مه ۱۹۷۴ رژیم بعث او و چهار همراهش را به اعدام محکوم و در زندان ابوغریب غروب هنگام به دار آویخت. لیلا قاسم توسط بازماندگانش در وادی السلام نجف به خاک سپرده شد.

لیلا قاسم اولین مبارز زن کردی بود که توسط حکومت بعثی اعدام و در راه دفاع از انسانیت و مظلومیت مردمش شهید شد. نهضتی که از خانقین شروع شد و الگوی زنان مبارز دیگری در این راه شد و با مبارزه لیلا زانا در دیاربکر و شهادت آرین میرکان در کوبانی تداوم یافت.

 

اسفندیار آبنوس وکیل دادگستری و عضو شورای نویسندگان فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
منوچهر بختیاری
| |
2018-04-08 00:14:44
کرد فیلی نداریم. اینها لر فیلی هستند
آخرین اخبار