پیشتازی امانوئل ماکرون | فراتاب
کد خبر: 6143
تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1396 - 20:35
مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برگزار شد
مردم فرانسه امروز برای تعیین کردن رئیس جمهور خود در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور پای صندوق‌های رأی حاضر شدند که حضور «مارین لوپن»، کاندیدای جبهه ضد اروپایی ملی در این دور باعث ترس شدید سران اروپا شده است. با این حال ماکرون طبق نظرسنجی‌های انج

فراتاب - گروه بین الملل: به گزارش روزنامه ترکیه‌ای دیلی صباح، نظرسنجی‌های انتخاباتی نشان می‌دهد رأی‌دهندگان دهندگان فرانسوی معتقدند این انتخابات باعث ایجاد شدیدترین دوقطبی در 30 سال اخیر در فرانسه شده است؛ موسسه برتلسمان مدعی است از هر پنج نفر یک تن خود را تندرو و افراط گرا توصیف کرده و تنها از هر سه نفر یک نفر خود را میانه‌رو می‌داند. این نظرسنجی همچنین سطح بالای غیرمعمول نارضایتی در فرانسه نسبت به مسیری که این کشور پیش گرفته را نشان می‌دهد که بر چالشی که رئیس‌جمهور جدید فرانسه با آن مواجه خواهد بود،‌ تاکید دارد. «امانوئل ماکرون»، نامزد میانه‌روی مستقل در این دور در مقابل لوپن از حزب راست افراطی جبهه ملی قرار گرفته است. از زمان تاسیس جمهوری پنجم فرانسه در سال ۱۹۵۸ و به دست شارل دوگل این نخستین بار است که هیچ نامزدی از احزاب راست میانه یا چپ میانه در دور دوم انتخابات حضور ندارد. ستاد انتخابات فرانسه امروز ظهر اعلام کرد که تا ساعت 12 ظهر به وقت محلی میزان مشارکت در انتخابات 28 درصد بوده است. امروز همچنین گزارشی از کشف یک بسته مشکوک در محوطه موزه لوور پاریس و تخلیه این موزه منتشر شد. طبق نظرسنجی‌هایی که در درون شعب اخذ رأی انجام شده، ماکرون، وزیر اقتصاد پیشین فرانسه با برخورداری از حدود 60 درصد آرا از لوپن جلو افتاده است. انتظار می‌رود نتایج رسمی از حدود ساعت 22:30 به وقت تهران اعلام شود.

 

چپ و راست میانه علیه لوپن

از هنگام نزدیک شدن به رقابت‌های انتخاباتی کم کم مشخص شد که حزب سوسیالیست حاکم چندان اقبالی در افکار عمومی ندارد و با افزایش انتقادات «فرانسوا اولاند»، رئیس جمهور کنونی اعلام کرد از ثبت نام برای دور دوم خودداری خواهد کرد. دیگر کاندیدای محبوب این حزب، «مانوئل والس»، نخست وزیر پیشین این کشور نیز در انتخابات درون حزبی سوسیالیست‌ها در مقابل «بنوا آمون» که نسبت به والس کاندیدای حاشیه‌ای و ناشناخته تر به حساب می‌آید شکست خورد. آمون نیز در دور اول انتخابات با کمتر از 3 میلیون رأی شکست فاحشی را تجربه کرد و بی‌درنگ اعلام کرد در دور دوم از ماکرون حمایت می‌کند. نظرسنجی‌ موسسه «اپینین وِی» نشان می‌دهد که 73 درصد از رأی دهندگانی که در مرحله اول آمون را انتخاب کرده‌اند در دور دوم به ماکرون رأی خواهند داد و تنها 6 درصد از آنان به لوپن تمایل دارند.

حزب جمهوری‌خواه نیز دیگر حزب بزرگ فرانسه است که در این انتخابات شکست خورد و نتوانست در دور دوم کاندیدا داشته باشد؛ «فرانسوا فیون» کاندیدای این حزب نیز که به عنوان حزب محافظه‌کار و راست‌میانه فرانسه مشهور است، پس از اینکه تنها با اختلاف 400 هزار رأی نسبت به لوپن در مقام سوم قرار گرفت و با 7 میلیون و 200 هزار رأی مجوز حضور در دور دوم را به دست نیاورد، از رأی دهندگان خود خواست در مرحله بعد به ماکرون رأی دهند؛ طبق نظرسنجی‌ها 42 درصد آرای فیون در این دور به ماکرون خواهد رسید و 27 درصد از آن نیز به سبد مارین لوپن ریخته می‌شود. ماکرون همچنین در اقدامی هوشمندانه و برای به دست آوردن بخش بیشتری از رأی راست‌گرایان فرانسوی پس از مرحله اول از لزوم «اصلاح ساختار اتحادیه اروپا» و «برگزاری رفراندوم فرگزیت» سخن به میان آورد. همچنین از حدود 7 میلیون رأی دهنده‌ای که در مرحله اول «ژان لوک ملانشن»، کاندیدای چپ‌گرای افراطی را انتخاب کرده‌اند نیز، 42 درصد به سود ماکرون و تنها 17 درصد به سود لوپن رأی خواهند داد. با توجه به اینکه نظرسنجی‌های فرانسوی در دور نخست با دقت بسیار بالایی نتایج را منعکس کردند به نظر می‌رسد نباید نتیجه‌ای متفاوت از این پیش‌بینی‌ها را انتظار داشت. براساس نظرسنجی صورت گرفته برای شبکه تلویزیونی BFM، ماکرون با کسب ۶۲ درصد آرا رئیس‌جمهور خواهد شد، در حالی که لوپن تنها ۳۸ درصد از آرا را از آن خود خواهد کرد.

 

حواشی انتخابات

روز گذشته کمیسیون انتخابات فرانسه از افشای اسنادی از کمپین امانوئل ماکرون خبر داد. این کمیسیون همچنین از رای دهندگان فرانسوی خواست تا اجازه ندهند اخبار جعلی بر رای‌شان تاثیر بگذارد. کمیسیون انتخابات فرانسه گفت: «این داده‌های منتشر شده از سیستم‌های اطلاعات ماکرون و آدرس‌ ایمیل‌های مدیران کمپین انتخاباتی‌اش هک شده‌اند.» این کمیسیون افزود: «حجم قابل توجهی از داده‌های هک شده با تقلب به دست آمده‌اند و اخبار جعلی نیز احتمالا با آنها ترکیب شدند.» یکی از سخنگویان حزب سوسیال لیبرال «ائتلاف برای بازسازی سیاست» به رهبری امانوئل ماکرون گفت: «این اقدام تلاش آشکار برای بی ثبات کردن دموکراسی است درست همانطور که در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا با آن مواجه شدیم.» وی افزود: «قطعا انگیزه افشا کنندگان لطمه زدن به حزب پیشرو است چراکه این اقدام درست چند ساعت قبل از آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه رخ داده است.» تاکنون حدود ۹ گیگابایت از داده‌های هک شده مربوط به اسنادی در رابطه با کمپین ماکرون منتشر شده‌اند. در همین راستا «فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد با این اتفاق برخورد خواهد کرد.

 

نظرات
آخرین اخبار