کد خبر: 6119
تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1396 - 01:43
تلاش داعش برای تغییر زمین بازی ادمه دارد
صبح روز گذشته گروه تروریستی داعش در حمله‌ای انتحاری در کابل بار دیگر حضور خود در این کشور را نشان داد؛ در جریان این انفجار 8 تن کشته و 28 تن دیگر نیز زخمی شدند. به نظر می‌رسد شکست‌های متوالی داعش در سوریه و عراق این گروه تروریستی تصمیم به تغییر محل حضور خ

به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه حمایت؛ سرپرست سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که در حمله انتحاری صبح دیروز در ناحیه نهم در نزدیکی چهارراه «عبدالحق» شهر کابل 8 تن کشته و 28 تن دیگر زخمی شدند. «نجیب دانش» دیروز به رسانه های افغانستان گفت که در این حمله انتحاری 3 نظامی خارجی نیز زخمی شده اند. گفته شده ساعت 7 و 45 دقیقه صبح چهارشنبه یک مهاجم انتحاری، تانک های نظامیان خارجی را در چهارراهی عبدالحق در فاصله نسبتا نزدیک سفارت آمریکا در کابل، هدف قرار داد. شاهدان عینی به ایرنا گفتند که یک تانک نظامیان خارجی که بر اثر انفجار آسیب دیده بود از محل انتقال داده شد و 3 خودروی دیگر در محل حادثه در آتش سوخت. سفارت آمریکا در کابل نیز روز گذشته نسبت به حمله گروه طالبان به نظامیان و شهروندان خارجی در پایتخت و سایر استان های افغانستان هشدار داد. چند ساعت بعد گروه دولت اسلامی اعلام کرد که این حمله را ترتیب داده است.

 

تروریسم بی‌وطن

در حالی که گروه‌های تروریستی نظیر طالبان، از آغاز اعلام کرده بودند که تنها افغانستان را میدان فعالیت خود می‌دانند، سلفی های جدید که در گروه‌هایی همچون القاعده و داعش گرد آمده‌اند همواره بر بی‌وطن بودن خود تأکید می‌کنند و معتقدند سراسر کشورهای اسلامی عرصه فعالیت آن‌ها است. در این راه برهم زدن ثبات و امنیت در کشورهای مختلف برای تضعیف دولت‌های مرکزی از جمله اهداف همیشگی آن‌ها بوده است.

از سوی دیگر با تحت فشار قرار گرفتن داعش در سوریه و عراق و تداوم شکست‌های متوالی این جریان تروریستی، از چندی پیش سران داعش تصمیم به انتقال مرکز فرماندهی خود به دو کشور افغانستان و لیبی گرفته اند و حملات تروریستی اخیر در افغانستان نیز در همین راستا ارزیابی ‌می‌شود. از سوی دیگر داعش همواره نشان داده که از جنگ رودر رو و تمام عیار با ارتش‌های کلاسیک استقبال نمی‌کند و تنها در صورت صورت‌بندی جنگ‌ها به‌صورت نبرد‌های نامتقارن و ایذایی توان مقاومت دارد. از این رو مجموعاً تغییر زمین بازی از خاورمیانه به افغانستان و شمال آفریقا در شرایط خطیر فعلی به نفع این گروه تروریستی خواهد بود.

با وجود عملیات مشترک نیروهای ویژه آمریکایی علیه داعش، افراد وابسته به این گروه تروریستی فعال‌تر از گذشته خود را نشان داده است. از سوی دیگر، برخی از رسانه‌ها گزارش دادند که سروان «سالوین» مسئول مطبوعاتی نیروهای آمریکایی در افغانستان زخمی شدن سه سرباز آمریکایی را تائید کرده است. چندی قبل حمله گروره تروریستی افراد وابسته به داعش به بیمارستان نظامی «سردارداودخان» در کابل دست‌کم 150 کشته و زخمی برجا گذاشت. با این حال پس از حملات به تظاهرات مردمی «جنبش روشنایی»، «مدرسه امام محمد باقر علیه السلام» و بیمارستان «سردارداودخان» این چهارمین حمله مرگبار این گروه در شهر کابل محسوب می‌شود. این حمله در حالی رخ داده است که دو روز قبل سفارت آمریکا در بیانیه‌ای به منظور هشدار به شهروندان آمریکایی در افغانستان از احتمال حملات انتحاری به تاسیسات نظامی و مهمانخانه‌های خارجی در شهر کابل خبر داده بود. پیش از این برخی کارشناسان، از همکاری آمریکا با افراد وابسته به داعش در افغانستان خبر داده بودند.

نظرات
آخرین اخبار