کد خبر: 5886
تاریخ انتشار: 21 اسفند 1395 - 18:17
از دیار رقص و گلوله (5)
اين نوشته تلاشي در جهت راهنمايي مسافران و گردشگران و معرفي مختصری از اماکن تاريخي، ديدني و نحوه سفر به اقليم کردستان است. کردستان عراق در شمال و شمال شرق جمهوري عراق واقع شده است.

 

فراتاب گروه فراسفر: ماه اسفند که فرا مي­رسد کم کم بوي بهار و زنده شدن طبيعت به مشام مي ­رسد و مردم مشغول تدارک مسافرت تعطيلات نوروز مي ­شوند. تقريبا در فصل بهار اکثر مناطق ايران زيبا و ديدني مي ­باشد. اما در همسايگي غرب ايران اقليم کردستان عراق قرار دارد. اين نوشته تلاشي در جهت راهنمايي مسافران و گردشگران و معرفي مختصری از اماکن تاريخي، ديدني و نحوه سفر به اقليم کردستان است. کردستان عراق در شمال و شمال شرق جمهوري عراق واقع شده است. از شرق و شمال با جمهوري اسلامي ايران و از طرف شمال غرب و غرب با ترکيه و از غرب و جنوب با سوريه هم مرز است. کردستان عراق از کوه ها، جلگه ­ها، دشت هاي حاصلخيز و تفرجگاهاي زيبا برخوردار است که سالانه هزاران مسافر و گردشگر خارجي را به خود جذب مي ­کند.

مساحت کردستان عراق حدود 77800 کيلومتر مي ­باشد که 18 درصد از خاک عراق را در بر مي ­گيرد. براي سفر به اقليم کردستان به صورت هوايي و زميني مي توان اقدام کرد. از مرز زميني باشماخ در مريوان و مرز تمرچين در شهرستان پيرانشهر و پرويزخان در مرز قصرشيرين براي سفر به اقليم کردستان مي توان اقدام کرد. از فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) به دو شهر سليمانيه و اربيل، که در طول هفته هر کدام سه پرواز دارند مي توان سفر کرد. براي ورود به اقليم کردستان نياز به اخذ ويزا نمي­ باشد.

اقليم کردستان در حال حاضر شامل چهار استان اربيل (پايتخت اقليم)، سليمانيه، دهوک و حلبچه مي ­باشد. شهرهاي مهم ديگر اقليم از قبيل سوران، چومان، شقلاوه و رواندز در استان اربيل که هر کدام زيبايي ­هاي منحصر به فرد خود را دارند. کساني که از مرز باشماخ در مريوان وارد اقليم مي ­شوند مي­ توانند از شهرهاي سيدصادق، حلبچه، سليمانيه (مرکز استان)، منطقه سرچنار، سد دوکان، پارک آزادي، شهر بازی چاوی لند در ارتفاعات کوه گویژه، مسجد بزرگ سليمانيه و موزه خانه ئه منه سورکه ديدن نمايند. منطقه هيران و نازنين هم يکي از تفرجگاه هاي زيبا و ديدني مي باشد که در نزديکي شهر شقلاوه قرار دارد و اين شهر به خاطر سر سبز بودن و داراي چشمه هاي زياد به اسم عروس کردستان معروف است که سالانه گردشگران زيادي از جنوب عراق و همچنين از کشورهاي مختلف به خود جذب مي ­کند. منطقه زاخو و مجموعه تفرجگاه هاي استان دهوک که تقريبا از هواي معتدلي برخورد است از مناطق بسيار ديدني کردستان عراق مي باشند.

شهر اربيل يکي از قديمي ­ترين شهرهاي جهان است که داراي آثار باستاني و تاريخي زيادي مي باشد قلعه اربيل يکي از معروفترين و کهن ترين قلعه هاي دنيا به شمار مي­رود که در مرکز شهر قرار دارد. 250 متر از سطح زمين و 431 متر از سطح دريا ارتفاع دارد. مساحت آن به 000/110 متر مي ­رسد و تاريخ بناي قلعه به چند هزار سال قبل از ميلاد بر مي گردد. مسجد قلعه، حمام قلعه و خانه هاي داخل قلعه از جاهاي ديدني آن مي باشد. از جاهاي ديدني ديگر شهر اربيل بازار سرپوشيده يا قيصري است که روبروي قلعه واقع شده و تاريخ بناي آن به عهد عثماني باز مي گردد. در شهر اربيل بيش از 200 هتل وجود دارد که بيش از 10 هتل از آنها 5 ستاره هستند. فروشگاه هاي سنتي و مدرن زيادي نيز در شهر براي خريد وجود دارد. پارک سامي عبدالرحمان، پارک مناره  و  پارک شاندر از مکان هاي تفريحي شهر مي باشند.

 

 

نویسنده: فاروق اميني

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار