کد خبر: 5885
تاریخ انتشار: 21 اسفند 1395 - 16:04
شکایت پنج ایالت دیگر آمریکا از فرمان جدید رییس جمهور آمریکا
به دنبال شکایت ایالت هاوایی از فرمان مهاجرتی تازه رئیس‌جمهوری آمریکا، پنج ایالت دیگر یعنی واشنگتن، مینه‌سوتا، اورگان، ماساچوست و نیویورک هم روز پنجشنبه اعلام کردند که علیه این فرمان تازه ترامپ به دادگاه فدرال شکایت خواهند کرد. بدین ترتیب اقدامات قانونی جد

فراتاب - گروه بین الملل: به دنبال شکایت ایالت هاوایی از فرمان مهاجرتی تازه رئیس‌جمهوری آمریکا، پنج ایالت دیگر یعنی واشنگتن، مینه‌سوتا، اورگان، ماساچوست و نیویورک هم روز پنجشنبه اعلام کردند که علیه این فرمان تازه ترامپ به دادگاه فدرال شکایت خواهند کرد. بدین ترتیب اقدامات قانونی جدید علیه فرمان دوم مهاجرتی ترامپ نیز آغاز شده و اجرای این قانون را با مشکل مواجه خواهد ساخت.


پس‌ازآن‌که ایالت هاوایی با ثبت شکایتی فرمان منع ورود شهروندان شش کشور به آمریکا را به چالش کشید، ایالت‌های واشنگتن، نیویورک، مینه‌سوتا، اورگان و ماساچوست اعلام کرده‌اند که علیه فرمان مهاجرتی جدید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور اقدام قضایی می‌کنندبراین اساس، «باب فرگوسن» دادستان ایالت واشنگتن گفته است، مجددا علیه این فرمان مهاجرتی رئیس‌جمهوری آمریکا اقدام خواهد کرد. باب فرگوسن گفته است که ایالت‌های نیویورک، اورگان، مینه‌سوتا و ماساچوست نیز اعلام کرده اند به اقدام قضایی ایالت واشنگتن علیه این فرمان اجرایی خواهند پیوست«میورا هیلی» دادستان ایالت ماساچوست نیز گفته است که این ایالت نیز به شکایت دیگر ایالت‌ها علیه فرمان تازه دونالد ترامپ خواهد پیوست. این در حالی است که فرگوسن به خبرنگاران گفته معتقد است که حکم دادگاه استیناف علیه فرمان اجرایی منع سفر دونالد ترامپ در 27 ژانویه همچنان معتبر است و شامل فرمان تازه دونالد ترامپ نیز می‌شود.

دادستان ایالت واشنگتن افزود: هرچند فرمان تازه نسبت به‌فرمان قبلی، گروه کوچک‌تری را شامل خواهد شد، اما این موضوع تاثیری بر خواست این ایالت برای به چالش کشیدن فرمان اجرایی تازه ندارددونالد ترامپ، 27 فوریه طی فرمانی سفر شهروندان 7 کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، سودان، لیبی و سومالی را به این کشور به طور موقت معلق کرد. اما به دنبال شکایت ایالت واشینگتن، دادگاه استیناف در نهایت حکم به تعلیق این فرمان داد. دونالدترامپ هفته گذشته در فرمان تازه‌ای با حذف عراق از این فهرست، سفر شهروندان 6 کشور را برای 90 روز به آمریکا تعلیق کرده استفرمان جدید مهاجرتی رئیس‌جمهوری آمریکا، تاثیری بر وضعیت دارندگان کارت اقامت دائم (گرین کارت)،‌ نخواهد داشت.

این در حالی است که دادستانی ایالت هاوایی در آمریکا اعلام کرد که این ایالت به طور رسمی از فرمان مهاجرتی جدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، با امید به تعلیق این قانون اقامه دعوا کرده استکاخ سفید گفته است «بسیار مطمئن» است که فرمان جدید در دادگاه پیروز می‌شوددر مقابل دادستان کل ایالت واشنگتن گفته است: ما تاکید می‌کنیم که رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند یک‌جانبه خودش را فارغ از حکم و دستور دادگاه اعلام کند.

 

شنودهای غیرقانونی سیا؛ چالش جدید ترامپ

چالش‌ها در دولت ترامپ بااین‌حال تنها به‌فرمان مهاجرتی ختم نیم شود. هفته گذشته انتشار اسناد ویکی لیکس از شنودها و اقدامات غیرقانونی سیا، جنجال جدیدی را در واشنگتن به پا کردمایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در همین رابطه تأکید کرد از هیچ‌گونه تلاشی برای یافتن عوامل افشا و انتشار اطلاعات محرمانه درباره روش‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای مراقبت، استراق سمع و جاسوسی دریغ نخواهد کردمایک پنس در گفتگو با شبکه «فاکس نیوز» وابسته به جمهوری خواهان آمریکا گفت: درصورتی‌که اطلاعات منتشرشده، صحت داشته باشد ما با یکی از بزرگ‌ترین عملیات نفوذ مواجه هستیم که امنیت ملی آمریکا را به خطر می‌اندازد. معاون ترامپ، دولت باراک اوباما را مسئول افشای این اطلاعات دانست و احتمال داد اطلاعات محرمانه در دوره رئیس‌جمهور سابق آمریکا به سرقت رفته باشدپایگاه مشهور ویکی لیکس در روزهای اخیر اسناد محرمانه لو رفته‌ای از سازمان سیا منتشر کرده است که از ابزارهای مورداستفاده برای نفوذ به دستگاه‌های کامپیوتر، تلفن‌های همراه و تلویزیون‌ها پرده برمی‌دارد. براساس این اسناد سیا از یک مجموعه ابزار و برنامه‌های مخفی و محرمانه بهره می‌گیرد که مقاومت در مقابل آن‌ها دیگر، غیرممکن است. ازجمله این روش‌ها و ابزارها، هک کردن، ویروس‌ها و بدافزارهایی است که هنوز ابزاری برای مقاومت در برابر آن‌ها و مبارزه با آن‌ها وجود ندارد.

جولین آسانژ مؤسس پایگاه افشاگر ویکی لیکس نیز در واکنش به این صحبت‌ها گفت: «سیا کنترل خود را بر کل زرادخانه تسلیحات سایبری‌اش ازدست‌داده است. منظورم از تسلیحات سایبری، ویروس‌ها، تروجان‌ها و بدافزارهایی است که باهدف نفوذ به تلفن‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، شبکه‌های رایانه‌ای طراحی‌شده‌اند تا آن‌ها را از کار بیندازند یا از آن‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کنند.» وی افزود: «چنین بی‌مسئولیتی، یک اتفاق تاریخی است. اینکه چنین ابزارهایی را بسازید و آن‌ها را بدون در نظر گرفتن تدابیر امنیتی در یک محل ذخیره کنید. ویکی‌لیکس هم پس‌ازآن به این اسناد دست‌یافت که آن‌ها به نحوی غیرقانونی و خارج از کنترل سیا به دست شماری از اعضای حلقه اطلاعاتی ایالات‌متحده افتاده بود

آسانژ همچنین گفت ویکی‌لیکس تصمیم گرفته است که جزئیات این اسناد را در اختیار شرکت‌های فناوری و سازندگان تجهیزات رایانه‌ای قرار دهد تا آن‌ها بتوانند از خود در برابر حملات سایبری و جاسوسی احتمالی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا محافظت کنند.

 

نظرات
آخرین اخبار