تصمیم به استقلال یا عدم استقلال اقلیم کردستان با بغداد است نه با ما! | فراتاب
کد خبر: 5871
تاریخ انتشار: 19 اسفند 1395 - 11:23
سفیر جدید ایران در عراق: ما از یکپارچگی عراق حمایت می کنیم:
سفیر جدید ایران در عراق در خصوص خواست استقلال طلبی کردها گفت ایران در این موضوع دخالتی نمی کند و این موضوعی داخلی است و دولت و ملت عراق می بایست در موردش تصمیم بگیرند

 فراتاب - گروه بین الملل: سردار ایرج مسجدی که به زودی به عنوان سفیر ایران به بغداد خواهد رفت عصر روز چهارشنبه در مرکز تحقیقات استراتژیک خاورمیانه در نشستی که با حضور پژوهشگران این مرکز و نیز خبرنگاران رسانه های مختلف داشت به سئوالات مختلف حضار در خصوص ماموریت آتی اش نه به عنوان یک فرمانده ارشد سپاه قدس بلکه به عنوان ارشدترین دیپلمات ایران در کشور همسایه عراق پاسخ داد.

 تعداد قابل توجهی از سوالات در خصوص تحولات کردستان عراق و تمایل این منطقه به استقلال بود که اگر چنین وضعیتی روی دهد واکنش ایران چه خواهد بود که مسجدی از یکسو ضمن تاکید بر سیاست خارجی قطعی ایران مبنی بر حمایت از تمامیت عراق اعم از تمامیت ارضی، سیاسی و ... از سوی دیگر بر داخلی بودن این موضوع تاکید می کرد که این موضوع را نهایتاً دولت و ملت عراق باید تعیین کنند و ایران از هر نوع خواست مورد حمایت دولت و ملت عراق حمایت خواهد کرد.

در این نشست مسجدی سعی نمود با نگاهی متعادل و دوستانه همه گروههای مختلف شیعه، سنی، کرد، ترکمن و ... را عراق را خطاب قرار دهد و تاکید کرد ایران حامی همه ملت عراق با هر ملیت و قومیت و مذهبی است.

ایران و مساله تعادل در عراق

اردشیر پشنگ از پژوهشگران مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در بخشی از این نشست ضمن بیان نظرات خود از موضوعی استراتژیک بنام فقدان تعادل و بالانس در سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران در قبال دولت عراق بطور کلی و موضوعات و مسائل مختلف این کشور بطور خاص صحبت کرد و افزود به نظر می رسد ماموریت دیپلماتیک آقای مسجدی، حساسترین ماموریت دیپلماتیک یک سفیر ایرانی در عراق خواهد بود چرا که به نظر می رسد در این دوره سرنوشت عراق ممکن است دچار تغییراتی اساسی شود. این تعادل در موضوع اولویت های امنیتی -سیاسی و اقتصادی عراق، استراتژیک و همه جانبه بودن رابطه یا یک رابطه موقت اتحاد گونه با عراق، ایجاد تعادل در روابط کردها و شیعیان و سنی ها و نزدیکی یکسان با آنها در نقش موازنه گر بودن، ایجاد تعادل در روابط با ریاض و آنکارا در قبال عراق و ... خواهد بود.

سفیر جدید ایران در عراق در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با لزوم برقراری تعادل در حمایت از گروه‌ها و طوایف مختلف عراقی از سوی ایران، خاطر نشان کرد: هر گروه یا کشوری مهم است از رفتار یا سیاست ایران در رابطه با عراق برداشت خاص خودش را داشته باشد و بر همان اساس به تحلیل یا ارزیابی بپردازد. ممکن است برخی فکر کنند ایران بیشتر از شیعیان حمایت می کند و از اهل سنت این حمایت را ندارد اما اگر شیعیان عراق اعتراض کنند که ایران بیشتر از کردها حمایت می کنند تا آن‌ها، آن وقت چه باید گفت؟ بنابراین معتقدم که باید در نگاه به عراق واقع‌بین بود.

وی خاطرنشان کرد:  رفتار ایران در عراق دفاع و حمایت از تمامیت عراق است و این تمامیت یعنی حمایت از تمامی اقوام، عشایر، گروه‌ها و مذاهب مختلف از جمله شیعیان، کردها و اهل سنت. اگر در یک رقابت داخلی شیعیان ۶۰ درصد آرا را دارند و کردها ۱۷ و اهل سنت ۲۰، طبیعی است که حمایت ما به نسبت بروز و ظهور اقوام مختلف خواهد بود و در این میان حمایت از شیعیان به طور طبیعی افزایش می‌یابد. قبلا یک اقلیت بر کل عراق حاکم بود و شما در ارتش این کشور هیچ کرد و یا شیعه‌ای را نمی‌دیدید.

مسجدی گفت: در شکل‌گیر دولت فعلی عراق به همان اندازه که از شیعیان دفاع کردیم، از کردها هم دفاع شده است. همچنین برادران ما در اهل سنت نیز مورد حمایت بودند. امروز شاهدیم که این سه گروه نقش جدی در حاکمیت عراق دارند و ایران نیز روند علاقه‌مند بود و از آن حمایت کرد.

ایران به یک میزان از طالبانی و بارزانی حمایت میکند

وی در ادامه در پاسخ به اینکه ایران قبلا از جلال طالبانی حمایت می‌کرد اما امروز از مسعود بارزانی آن حمایت را ندارد، با رد این مسئله گفت: نه در گذشته و نه امروز تفاوتی میان آقای طالبانی و بارزانی از نظر ایران نبوده است و آن‌ها همیشه دوست ایران بوده‌اند و ارتباطات تنگاتنگی با یکدیگر داشتیم. ما دو کنسولگری در اربیل و سلیمانیه داریم و این نشان دهنده تعامل ما با منطقه کردستان عراق است. اگر مشکلات و اختلافاتی میان احزاب مختلف در عراق وجود دارد، بین خودشان است وبه خودشان برنمی‌گردد. ایران نه تنها از این اختلاف حمایت نکرده است بلکه تلاش دارد آن ها به وحدت نظر برسند. ایران مانند یک برادر و دوست در کنار همه جریان‌های عراقی بوده و همواره آغوش به سمت این گروه‌ها باز بوده است.

مسجدی تصریح کرد: این واقعیت که ایران شیعه محور است و بر تعاملاتش در منطقه و سطح دنیا تاثیر گذار است را نمی‌توان نادیده گرفت اما ایران کشوری است که تمامی شیعیان دنیا را متاثر می‌کند وشیعیان دنیا ایران را پایگاه خود می‌دانند. بنابراین به طور طبیعی کسانی که از لحاظ مذهب یا سیاسی مخالف ایران هستند همواره ما را در مظان اتهام حمایت صرف از شیعیان عراق قرار می دهند.

وی گفت: این رویکرد و تحلیل درست نیز. چرا که ما در سوریه با وجود اینکه دولت شیعه نیست، از آن حمایت می‌کنیم. بنابراین موضع ایران در عراق حمایت از وحدت عراقی‌ها در ساختار و تمامیت ارضی آن‌ها ست و این مضوع قطعی ایران است. اگر روزی جریان شیعه در عراق هم ساز جدایی سر دهد، ایران از آن حمایت نخواهد کرد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت مبارزه با  تروریسم در عراق و به طور خاص داعش، خاطرنشان کرد: باید کمک کنیم تروریسم را از عراق خارج کنیم چرا که برای امنیت مرزهای ایران این تلاش ضروری است. ما با هیچ کشوری به اندازه عراق مرز مشترک نداریم، بنابراین نیاز است که دو کشور در چارچوب تعاملات مختلف با یکدیگر همکاری نزدیک و صمیمانه‌ای داشته باشند

حمایت از تمامی گروههای عراقی

سفیر جدید ایران در عراق و مشاوره فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: واقعیت رفتار و موضع ایران در عراق دفاع و حمایت از تمامی اقوام، گروه‌ها و جریان‌های مختلف شیعیان، اهل سنت و کردها است.

به گزارش ایسنا، ایرج مسجدی سفیر جدید ایران در عراق  عصر روز چهارشنبه در نشست بررسی وضعیت عراق که در مرکز مطالعات استراتژیک خاور میانه برگزار شد با بیان اینکه عراق بعد از سال ۲۰۰۳ وارد مرحله جدیدی از تاریخ سیاسی خود شد، اظهار کرد: این تحول موجب شد تا دولت جدید روی کار آمد و شاهد برگزاری انتخابات تدوین قانون اساسی جدید و تشکیل پارلمان جدید و تحولات دیگر در همه ابعاد باشیم.

وی با اشاره به پدیده جدید داعش گفت: شهرهای مختلف سنی‌نشین بعد از آن‌که گروه های تروریستی افراطی وارد عراق شدند، به سرعت سقوط کرد و با پیوستن خاک‌های سوریه، تروریست ها به تردد در عراق و سوریه مشغول شدند و بعد از آن راهی شهرهای دیگر عراق و به ویژه شهرهای شرقی این کشور شدند که مرزهای ایران را نیز مورد هدف قرار می‌داد.

وی گفت: با پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران، دولت و ارتش عراق عملیات‌های تهاجمی خود علیه داعش را آغاز کردند و شاهد هستیم امروز نیروهای عراقی موفق شدند استان الانبار را آزاد کنند و شهرهای صلاح‌الدین و تکریت را پس بگیرند. همچنین سازماندهی عملیات برای بازپسگیری موصل را آغاز کردند و در این مدت شاهد آزادی شرق رود دجله نیز بودیم.

مسجدی با بیان اینکه امروز جنگ جدی در غرب موصل در جریان است و روند پیروزی‌ها روحیه نیروهای عراقی را افزایش داده است، افزود: این در حالی است که شکست‌های داعش آن‌ها را ضعیف کرده و به زودی شاهد آزادسازی کامل موصل نیز خواهیم بود. آن‌ها چاره‌ای جز تسلیم شدن یا کشته شدن ندارند. ما می‌دانیم که داعش فعلا بنا بر جنگ دارد و به شدت هم به این جنگ ادامه دهد. ممکن است در آینده فعالیت گروه‌های تروریستی در عراق ادامه یابد اما مثل گذشته شهرهای زیادی را در اختیار نخواهند داشت.

سفیر جدید ایران در عراق با اشاره به انتخابات مجلس عراق که منجر به تشکیل دولت شد، گفت: عراق در آینده نزدیک شاهد انتخابات بسیاری مهمی است و ما رقابتی جدی در بین جریان‌های عراقی شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی عراق اظهار کرد: در آینده با رهایی عراق از مسائل امنیتی دولت این کشور فرصت می‌یابد که به سمت بازسازی و پاسخگویی به مطالبات مردم برود.

اربعین از نمادهای روابط فرهنگی ایران و عراق

مسجدی در رابطه با روابط ایران و عراق با بیان اینکه دو کشور هم‌مرز مناسبات فرهنگی سیاسی گسترده‌ای دارند و در این بین، مراسم اربعین حسینی یکی از نمودهای بارز این تعامل است، افزود: در حال حاضر ۶ نمایندگی در عراق داریم که این مسئله حاکی از روابط رو به گسترش دو کشور است. همچنین ظرفیت های بسیاری برای همکاری به طور بالقوه و بالفعل وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: ایران و عراق می‌توانند در معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری‌های خود را دنبال کنند.

مسجدی ادامه داد: خوشبختانه در ایجاد ساختار جدید در عراق، تمام قومیت‌ها سهم و نقش خود را دارند و با هم قانون اساسی کشورشان را نوشتند و مردم این قانون را تایید کردند که بخش قابل توجهی از مطالبات هر قوم در این قانون اساسی وجود دارد. امروز کردها در عراق وضعیت خوبی دارند. آن‌ها توانستند بر اساس قانون زبان کردی را نیز اضافه کنند و منطقه خودمختار خود را قانون‌مند کردند. همچنین ۱۷ درصد از بودجه کشور برای اداره اقلیم کردستان اختصاص داده شده است.

سفیر ایران در عراق با اشاره به اظهارات مسعود بارزانی نسبت به استقلال کردستان عراق گفت: کردها ممکن است آرزوها و آرمان‌هایی داشته باشند اما تصمیم با دولت عراق است. دولت عراق تلاش می‌کند همگرایی‌ها حفظ شود و اگر کردها بیاندیشند که مطالباتشان در این چارچوب حفظ می‌شود بعید می‌دانم دنبال موضوع استقلال باشند.

وی با بیان اینکه در ادامه سخنان خود با اشاره به روند آزادسازی موصل و سرونشت تروریت‌های اظهار کرد: بعد از آزادسازی موصل داعش تبدیل به یک گروه امنیتی می‌شود. به همین جهت لازم است نهادهای امنیتی عراق تقویت شوند. تشکیل سازمان‌های اطلاعاتی مردمی و گروه های امنیتی در استان‌های مختلف و اسفاده از تجهیزات جدید می تواند کمک بزرگی در تقویت امنیت عراق داشته باشد.

وی گفت: ایران می‌تواند به سازمان‌های امنیت عراق در این راستا کمک کند. علاوه بر این تقویت مرزهای ایران برای جلوگیری از ورود تروریست همچنین ایران با ایجاد شبکه‌هایی که در مرزهای دو کشور ایجاد شده است می‌تواند از ورود تروریسم جلوگیری کند.

استقلال احتمالی اقلیم موضوعی داخلی است

در بخش دیگری از این نشست دکتر قدیر نصری مدیر گروه روندهای فکری مرکز مطالعات خاورمیانه در خصوص وضعیت فعلی عراق و خواست جدی کردها برای استقلال صحبت کرد و گفت به نظر می رسد این خواست کاملا جدی است و اینک کردها تنها در بخش شناسایی بین المللی دچار مشکل هستند و بارزانی بدنبال این موضوع است تا حمایت یک کشور موثر بین المللی را از استقلال بدست آورد لذا باید گفت باید به این موضوع جدی تر نگریست، در پاسخ مسجدی در رابطه با موضع ایران نسبت به تمایل بخش‌هایی از عراق برای استقلال یافتن اظهار کرد: اینکه مردم عراق چه تصمیمی بگیرند، با خودشان است اما موضع قطعی ایران حمایت از یکپارچگی و وحدت عراق است و برای این هدف ایران تلاش خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه برخی تحلیل‌گران در عراق معتقدند داعش برآمده از فقر و سیاست مسلح سازی صدام در گذشته است، اظهار کرد: داعش جریان انشعابی از القاعده است. وقتی جریان القاعده عراق از القاعده اصلی منشعب شد شاهد شکل گیری سازمان تندرو در عراق بودیم که رهبری آن امروز دست البغدادی است. امروز متاسفانه در منطقه جدول لگاریتمی از تروریست‌های منطقه ایجاد شده است که حتی حفظ کردن یا نام بردن از  این اسامی‌ها دشوار است.  ما امروز در سوریه بیش از ۱۰۰ گروه تروریستی داریم.

وی خاطرنشان کرد: ما دولت‌های منطقه باید هرچه سریعتر سایه شوم گروه‌های تروریستی را از این منطقه بردارند و از کشورهایی که به طور مستقیم با این مضووع درگیر هستندئ نسبت به از بین بردن این گروه‌ها بیشتر تلاش کنند. هرچند مردم عراق در فقر هستند اما چون می‌بینند دولتشان با جریان فتنه و تروریستی مواجه است، همان مردم در دفاع از کشورشان اقدام می‌کنند. طبیعی است برای رشد و توسعه یک کشور ابتدا باید امنیت برقرار شود و من فکر می‌کنم دولت عراق نیز چنین برنامه‌ای دارد. مردم عراق مردمی متدین و مومن هستند و بعید می‌دانم لزوما فقر و مسلح سازی مردم در گذشته عامل ایجاد داعش بوده باشد. من چنین تحلیلی را نوعی تحقیر  ملت ایران می‌دانم چرا که عراق در حوزه‌های مختلف سرزمین تاریخی با مردمانی هنرمند، عالم و دانشمند است.

وی در پاسخ به این پرسش که حضور عمار حکیم را در تحالف ملی چگونه ارزیابی می‌کنید اظهار کرد: انتخاب ایشان اقدامی مثبت برای کیان شیعیان می‌دانیم و آرزو داریم ایشان در کار خود موفق باشد و بتواند دیگر جریان‌های شیعه را برای ورود و همکاری با تحالف تشویق کنند و بتوانند هدف انسجام بخشی را در تحالف شیعه در بین‌جریان‌های مختلف محقق سازند. چرا که به این شکل می‌توانند از تحالف مراقبت کنند.

ایران حامی یکپارچگی و اتحاد عراق

وی گفت: امیدواریم رهبران شیعه اجازه ندهند در بین جریان‌های مختلف از هم گسستگی ایجاد شود. این که در بین افراد و گروه‌های اختلاف نظرهایی وجود دارد امری طبیعی است اما مهم است که وحدت و یکپارچگی در بین این گروه‌ها حفظ شود.

مسجدی خاطرنشان کرد: ایران نیز از هر حرکت و اقدامی که به سمت یکپارچه سازی و و حدت در عراق باشد، حمایت می‌کند. ایران هر دستاوردی که عراقی‌ها بر سر آن به تفاهم برسند را مورد پذیرش قرار می‌دهد.

 

به گزارش ایسنا، ایرج مسجدی سفیر جدید ایران در عراق است که در حدود یک ماه دیگر در محل خدمت خود در سفارت ایران در بغداد حاضر خواهد شد. دولت عراق آگرمان ایرج مسجدی را هفته گذشته تایید کرد. پیش از این حسن دانایی‌فر بیش از ۶ سال به عنوان سفیر ایران در کشور عراق فعالیت می کرد.

نظرات
آخرین اخبار