کد خبر: 5608
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1395 - 14:27
وزراي امورخارجه ايران و فرانسه در تهران بر اثرات مثبت برجام تأکيد کردند
ژان مارک آيرو، وزير امورخارجه فرانسه، ديروز، همراه با يک هيأت 60 نفره از مديران شرکت‌هاي تجاري و جمعي از مديران سياسي براي ديداري دو روزه وارد تهران شد. در این دیدار وزاری خارجه دو کشور ایران و فرانسه بر تداوم و لزوم حفظ برجام تاکید کردند.

فراتاب- گروه سیاست خارجی: ژان مارک آيرو، وزير امورخارجه فرانسه، ديروز، همراه با يک هيأت 60 نفره از مديران شرکت‌هاي تجاري و جمعي از مديران سياسي براي ديداري دو روزه وارد تهران شد. بر‌اساس برنامه‌هاي اعلام‌شده در ابتدا، کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور به رياست وزيران امورخارجه ايران و فرانسه برگزار شد و در ادامه برنامه ديدار و رايزني وزير امورخارجه فرانسه، با مقامات سياسي ارشد ايران از جمله رئيس‌جمهوری، رئيس مجلس شوراي اسلامي، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي و... در نظر گرفته شده است. اين سفر مهم ديپلماتيک در شرايطي صورت گرفته که دونالد ترامپ به‌عنوان رئيس‌جمهوري جديد آمريکا، در سطحي گسترده، تبليغاتی منفي عليه برجام و جايگاه ايران در منطقه اظهار کرده است. در سطح داخلي نيز دلواپسان و مخالفان برجام، سخنان و مواضع ضدايراني ترامپ را همچون فرصتي بي‌نظير مغتنم شمرده و موجي گسترده از حملات را عليه عملکرد دولت يازدهم انجام داده‌اند؛ همچنين در سطح جهاني، تصميمات و اظهارات ضدايراني تيم ترامپ، نگراني‌هايی را در ارتباط با لغو برجام ايجاد کرده است. در اين شرايط، سفر ژان مارک آيرو، وزير امورخارجه فرانسه از اهميتي فوق‌العاده برخوردار است زيرا از يک‌سو، دشواربودن لغو برجام و منزوي‌شدن ايران را در سطح جهاني نشان مي‌دهد و از سوي ديگر، در حالت حداقلي، سفر اين مقام ارشد فرانسوي موجب سکوت کوتاه‌مدت نابرجاميان در داخل خواهد شد. با نظر به اين تفاسير، رايزني‌هاي ظريف و آيرو داراي ابعاد و جوانب گسترده‌اي بود که نيازمند تحليل بيشتري است. 
اولين کميسيون مشترک ايران و فرانسه پس از 17 سال
در جريان اين ديدار، اولين کميسيون مشترک ايران و فرانسه پس از 17 سال است که ميان دو کشور در راستاي توسعه روابط دوجانبه سياسي، اقتصادي و فرهنگي برگزار شد. وزير امورخارجه کشورمان در ابتداي اين نشست گفت: ٣٨ سال پيش در چنين روزي، مهماني از فرانسه به کشورمان بازگشت و آغاز دهه فجر را رقم زد. ياد و خاطره شهدا و همچنين دوستي ايران و فرانسه براي ما گرامي است. او از ديدگاه مثبت و رو به جلوي وزير امورخارجه فرانسه قدرداني کرد و گفت: متقابلا ايران هم ديدگاه مشترکي براي گسترش همکاري‌ها با فرانسه در حوزه‌هاي مختلف از جمله علمي، فرهنگي، سياسي و مبارزه با افراط‌گرايي در منطقه دارد. 
افزايش 3 برابري حجم مبادلات تجاري ميان دو کشور در يک سال گذشته
ظريف همچنين با اشاره به برگزاري اولين کميسيون مشترک اقتصادي ايران و فرانسه افزود: اين امر، حاصل سفر رئيس‌جمهوري کشورمان به فرانسه است که با حضور همکار خوبم آيرو، وزير امورخارجه این کشور امروز در وزارت امور‌خارجه انجام مي‌شود و بيش از هر چيز، بيانگر وجود اراده سياسي در دو کشور براي ارتقاي روابط دوجانبه به‌ويژه در حوزه اقتصادي است. او با بيان اينکه ما در سال گذشته، تحول چشمگيري در روابط اقتصادي داشته‌ايم، گفت: مبادلات تجاري دو کشور در سال گذشته با سه برابر رشد نسبت به سال گذشته در همين زمان، به بيش از يک ميليارد و ٧٠٠ ميليون يورو رسيد؛ البته ظرفيت‌هاي دو کشور بسيار بيشتر از اين است. در همين زمينه، وزارتخانه‌هاي دو کشور به‌عنوان مسئولان کميسيون مشترک اقتصادي وظيفه دارند اين روابط را افزايش دهند. وظيفه ما هم تسهيل اين روند است؛ همچنين بايد بگويم که کار اصلي با تجار است زيرا بر‌اساس سياست‌هاي ايران، آنها موتور محرک پيشرفت اقتصادي هستند. او با اعلام اينکه جمهوري‌اسلامي ايران، آماده همکاري مشترک با اروپا به‌ويژه فرانسه است، افزود: در اين مسير، کنشگران اقتصادي نقش زيادي دارند. اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا، محور اصلي راهبرد اقتصادي ايران براي دهه‌هاي آينده است. اين ديپلمات ارشد کشورمان، مهم‌ترين مزيت بازار ايران را امنيت بي‌نظير ناشي از اعتماد مردم و حضور آنها در عرصه‌هاي سياسي و اقتصادي و فناوري دانست و گفت: امنيت بازار ايران در محيطي نا‌امن فراهم شده و تلاش‌ها را براي نا‌امن‌کردن آن هم ناکام کرده است. 
مديريت تورم از 42 درصد به 9 درصد
ظريف در بخشي ديگر از سخنان خود به دستاوردهاي اقتصادي دولت يازدهم اشاره کرد. بر‌اساس اظهارات او، در گذشته نزديک، تورم بالاي ٤٢ درصد و رشد اقتصادیِ نزديک منفي هفت درصد، به‌گونه‌اي مديريت شد که هم‌اکنون به تورم ٩ درصد و رشد هفت درصدي رسيده است؛ البته بخش زيادي از اين توفيق در زمان تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران حاصل شد که اين امر، نمايان‌گر اصل قابل‌اتکا‌بودن ايران است. ظريف خاطرنشان کرد: در چارچوب برنامه ششم، حوزه‌هاي نفت و گاز، صنايع معدني، توسعه منابع آب، محيط‌زيست، علم و فناوري مورد توجه ماست؛ همچنين، وزارت امور‌خارجه به‌عنوان رئيس ايراني کميسيون مشترک به توسعه بخش خصوصي با محوريت اتاق بازرگاني توجه ويژه‌اي دارد. 
محمدجواد ظريف در مهم‌ترين سخنان خود به برجام اشاره و تصريح کرد: درباره اجراي برجام، چندين‌بار آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و کشورهاي عضو برجام اعلام کرده‌اند که ايران به همه تعهدات خود پايبند بوده و آنها را کامل اجرا کرده است اما متأسفانه ما از طرف‌هاي ديگر برجام به‌ويژه ايالات‌متحده آمريکا به همان ميزان که ما متعهد بوديم، تعهد نديديم و مجبور بوده‌ايم براي اعمال تصميمات و ترتيبات برجام همواره تلاش کنيم از فشارهاي سياسي بهره‌برداري کنيم؛ يک مورد آن، مقررات فرامرزي آمريکاست که متأسفانه همچنان مانع اجراي کامل برجام است.
مخالفت با هرگونه ابتکاري هستيم که برخلاف روح برجام باشد
در همين زمينه، ژان مارک آيرو، وزير امورخارجه فرانسه با اشاره به روز تحقق برجام در ۱۴ ژوئيه که همان روز، روز ملي فرانسه است، گفت: اين روز براي ما و شما مهم است. برجام نشان داد که ديپلماسي، موفق است و فرانسه علاقه‌مند به ادامه اجرا بوده و مايل است با شفافيت در اجراي کامل آن حضور داشته باشد، اميدوارم راهکارهايي پيدا کرده که با مسائلي که برجام را زير سؤال مي‌برد، مقابله کنيم. همچنين، وزير امورخارجه فرانسه در بخشي ديگر از سخنان خود در ارتباط با وضعيت بعد از روي‌کارآمدن ترامپ در آمريکا و مواضع ضدبرجامي او اظهار کرد: امروز صبح در اتاق بازرگاني، علاقه‌مندي فرانسه را به توافق وين اعلام کردم و گفتم که فرانسه با هرگونه ابتکاري که برخلاف روح برجام بوده، مخالف است و اگر قرار باشد به مذاکرات مجدد در موضوع هسته‌اي برسد، ما آن را اصلا قبول نداريم. مواضع ترامپ را مورد توجه قرار داده‌ايم و نگراني‌هايي نسبت به اين مواضع داريم. منتظريم ببينيم چه پيش مي‌آيد اما محتاط و مراقب هستيم. 
همکاري‌هاي امنيتي، محور همکاري و مناسبات ميان تهران و پاريس
ژان مارک آيرو در بخشي از اظهارات خود در کنفرانس خبري در ارتباط با ابعاد همکاري‌هاي سياسي و امنيتي ميان تهران و پاريس خاطرنشان کرد: ايران و فرانسه مي‌توانند در حوزه‌هاي امنيتي و منطقه‌اي که همگرايي داريم، همکاري کنند. همچنين ما درباره موضوع حقوق بشر هم صحبت کرديم. او درباره مقابله با تروريسم گفت: ما معتقد هستيم منطقه نياز به صلح دارد و وقت آن است که کشورهاي بزرگ منطقه راه‌حلي پيدا کنند و فقط راه‌حل آشتي براي حفظ و توسعه آرامش با رعايت تنوع قومي و مذهبي کارايي دارد و راه‌حل نظامي مؤثر نيست. 
همچنين، آيرو درباره دستور اخير ترامپ براي جلوگيري از ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمريکا با بيان اينکه منتظر روشن‌شدن موضع دولت آمريکا دراين‌باره نخواهيم بود و با وزير امورخارجه آلمان در اين‌باره نيز مذاکراتي داشته‌ايم، اظهار کرد: ما مواضع يکجانبه به بهانه مبارزه با تروريسم و منع صدور ويزا ازسوي دولت آمريکا را نگران‌کننده مي‌دانيم و معتقديم اين مواضع مناسب نيستند و عقل سليم حکم مي‌کند که آنها به عقب بازگردند. او در ادامه درباره اقدامات فرانسه براي تسهيل روابط اقتصادي و بانکي ميان دو کشور گفت: بانک‌هاي فرانسوي به‌خاطر مجازات آمريکا البته نه‌فقط با ايران بلکه در مسائل ديگر با مجازات‌هاي آمريکا روبه‌رو بوده‌اند؛ ازاين‌رو، آنها محتاط شده‌اند. بانک‌هاي آمريکايي فرامرزي عمل کرده؛ به همین دلیل، مقررات سختگيرانه‌اي را اعمال مي‌کنند. درعين‌حال قرار شده است جلسه‌اي با حضور بانک‌هاي آلماني انجام شده تا تصميمات جديد اروپايي در‌اين‌زمينه اتخاذ شود. همچنين وزير امورخارجه کشور فرانسه براين نکته تأکيد کرد که فرانسه از اولين کشورهايي است که در تعامل اقتصادي و سياسي با ايران پس از توافق وين وارد شد و ما به اين روند ادامه مي‌دهيم؛ البته قرار است ايران، اصلاحات مالي را انجام دهد تا با قوانين بين‌المللي و استانداردها مطابقت بيشتري داشته باشد. بايد صبر داشته باشيم و اين صبر مثبت است. او خطاب به ظريف و حاضران گفت: من اعتماد دارم و خوشبين هستم، شما مي‌توانيد روي دولت فرانسه براي همکاري‌هاي مثبت حساب کنيد. ما از همه امکانات استفاده مي‌کنيم تا بانک‌هاي فرانسوي را براي ورود به ايران قانع کنيم. 
تسريع در صدور ويزا براي ايرانيان در سفر به فرانسه
علاوه بر محورهاي مورد اشاره، وزير امورخارجه فرانسه در جريان ديدارهاي ديروز خود، ورود اتباع دو کشور را مورد توجه قرار داد: آيرو با بيان اينکه فرانسه، خواهان تسهيل رواديد براي ايرانيان است، تأکيد کرد: تلاش مي‌کنيم براي رواديد، تسهيلات بيشتري داشته باشيم و صدور ويزا را راحت‌تر کنيم و اين موضوع را به سفارت فرانسه در ايران اعلام کرده‌ام، سفير ما هم در اين‌باره فعاليت زيادي دارد.

 

منبع: وقایع اتفاقیه

نظرات
آخرین اخبار